The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, February 20, 2010

MESYUARAT AGUNG PIBG DI SAMTKKB

Saturday, February 20, 2010
Bookmark and Share
Tanggungjawab sebagai ayah zaman pasca moden, bukan sekadar menguruskan kemasukan sekolah anak-anak sahaja. Malah, urusan di sekolah pun kena involve sama. Hari ini contohnya, separuh hari aku menghadiri mesyuarat agung PIBG. Namun, aku datang ke mesyuarat tersebut bukan sekadar menghadirkan diri semata-mata tetapi untuk memenuhi janji aku kepada pembantu tadbir asrama yang berdebat denga aku pasal isu yuran makan asrama (YMA) tempoh hari.

Aku ada bercakap dengan dia, aku akan memanjangkan tanda soal yang ada kat fikiranku kepada pihak-pihak yang bermaklumat. Dan, kalau maklumat tersebut menyokong apa yang aku fahami, aku akan timbulkan dalam mesyuarat agung. Tetapi, jika sebaliknya... aku akan bercakap juga, tetapi bagi menyokong pandangan pembantu tadbir asrama tersebut. Namun aku rasa sedikit cuak sebab aku tak pasti masa bila aku akan berpeluang menyelitkan isu tersebut sebab aku tak menyatakan dalam cadangan atau usul yang patut dikemukakan sebelum hari mesyuarat. Tetapi, kalau worst come to worst, aku akan timbulkan sewaktu ucapan penangguhan.

Melihat maklumat yang tertera dalam buku program, aku kena atur strategi yang akhirnya tidak memerangkap aku dalam kancah "masalah" yang lain pulak. Maklumlah, pada mesyuarat agung kali ini ada pemilihan. Bimbang juga kalau aku bercakap sebelum pemilihan AJK baru, nanti nama aku tersangkuit pulak! Lagi-lagi isu yang aku bawa ni memang siap dengan bahan bukti dan menampakkan aku memang dah study perkara tersebut. Manalah tahu, ada yang teruja plak dengan penjelasan aku dan sebagainya.... hahaha... Justeru, jalan terbaik untuk mengemukakan isu tersebut ialah semasa ucapan penangguhan. Tak ada pilihan lain...

Tapi, aku hampir-hampir sahaja melupakan hasrat tersebut kerana semasa mesyuarat sedang membincangkan hal asrama, ada seorang penjaga telah menyentuh isu YMA tersebut. Malangnya, terhenti separuh jalan kerana YDP memeberi cadangan agar isu tersebut disebut dalam ucapan penangguhan. Penjaga itu akur. Tetapi, pada ucapan penangguhan YDP meminta pengetua menajawab isu YMA yang tidak selaras dengan sekolah-sekola lain.

Dalam jawapan pengetua, beliau nampak tidak arif sangat tentang pekeliling terkini berkaitan dangan Bantuan Makan Asrama (BMA). Aku mengharapkan penjaga tadi bangun dan mengemukakan pertanyaan lanjutan atau melengkapkan segala persoalan yang ingin dikemukakan. Oleh sebab tidak ada tanda beliau bangun, sedangkan mesyauarat memang dah masuk waktu-waktu kecederaan! Jadi, aku tida ada pilhan. Aku memohon kepada YDP untuk membuat respon terhadap jawapan tuan pengetua. Aku dibenarkan tetapi dalam tempoh masa yang singkat.

Apa yang aku kemukakan sebenarnya berkaitan dengan perdebatan aku dengan pembantu tadbir asrama tersebut. Aku dah pun nyatakan dalam entri sebelum ini. Cuma pada kali ini aku bawa sekali pekeliling tersebut. Jika sekolah masih belum menerima pekeliling tersebut, aku bersedia untuk memberikan pekeliling tersebut untuk dijadikan rujukan. Memang tekaanku itu benar... Pihak sekolah masih lagi beranggapan 270 hari bukan isu. Mereka dah mengutip YMA berdasarkan 270 sudah lama... Kata pengetua, tahun-tahun lepas tak timbul pun isu tersebut. Tapi aku rasa dia faham mengapa kini ia jadi isu... Janji pengeua akan "mengkaji" isu tersebut secara mendalam. Kalau memang pihak sekolah tersilap dalam memungut kadar YMA, pihak sekolah akan memulangkan lebihan tersebut kepada pihak ibu bapa.

Selepas aku berjaya mengemukakan isu YMA dalam mesyuarat tersebut, pembantu tadbir asrama yang berdebat dengan aku menemuiku di belakang dewan. Dia secara dasarnya akur dengan arahan dalam pekeliling tersebut tetapi masih ada juga kata-kata yang cuba mempertahankan tindakan pihak sekolah atau mungkin juga keputusannya sendiri. Ertinya pengetua menerima apa sahaja pandangan beliau dengan mengandaikan dia lebih tahu dalam bidangnya itu... Sewaktu di luar dewan dan sedang melangkah mengarah ke tempat parkir kereta, secara kebetulan aku berjumpa dengan penjaga yang mengemukakan isu YMA sebelum aku. Namanya SB dan bertugas dengan syarikat penerbangan tersohor di negara ini.

Dalam tempoh yang singkat itu kami bertaaruf dan akhirnya mengarah kepada pendapat yang sama berkaitan dengan isu YMA. malah lebih daripada itu... kami datang dari daerah yang sama. Sabak Bernam itulah namanya... dan sekapal pulak tu... hehehe... Tatkala kamai sedang berbincang, pembantu tadbir asrama tersebut datang lagi... Pada kali ini beliau membawa pekeliling tersebut yang aku serahkan keapada seorang pembantu tadbir sekolah. Aku setuju dengan pandangan SB agar pihak sekolah bertanya dengan pengurusan asrama sekolah-sekolah lain bagaimana hendak mengurus YMA yang termaktub dalam pekeliling tersebut. Katanya lagi, jika pihak sekolah mahu mengutip bilangan hari tinggal di asrama lebih daripada yang sepatutnya kerana hendak menampung kos pembanguna di asrama, itu satu tindakan yang silap dan ibu bapa akan marah. Kalau perlu buat permohonan lain atau usul dalam mesyauarat agung... Bukan dengan cara yang sedang dilakukan.

Walaaupun mesyauarat agung usai sekitar jam 2.15 petang, aku meninggalkan perkaranga sekolah sekitar pukul 3 kurang 15 minit. Aku ke pekan KKB untuk solat Zuhur dan menyelesaiakn beberapa perkara yang melibatkan anakku di sekolah tersebut. Terasa lega dan berpuas hati dengan usaha yang aku lakukan. Bukan sekadar melepaskan tengkuk sendiri, tetapi bagi ibu bapa yang seperti aku... Kakitangan kerajaan atau swasta yang berpendapatan melebihi RM5k, dan yang tidak mahu menipu maklumat dalam pay-slip sebab ia melbatkan makanan yang akan menjadi darah daging anak di asrama.

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

azlanlin on February 27, 2010 at 9:30 PM said...

Tahniah kerana siap lengkap bahan untuk diperdebatkan. Bukan menegakkan benang yang basah, sebaliknya membetulkan kekeliruan yang timbul...agar yang terang lagi bersuluh. Bukan ramai yang berprinsip sebegitu

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template