The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, January 31, 2010

ADAKAH KITA BOLEH INGKAR SURAT PEKELILING?

Sunday, January 31, 2010
Bookmark and Share
I

Aku kira aku bukanlah orangnya yang gemar menggunakan metode debat dalam menegakkan sesuatu kebenaran. Aku serik dengan pengalaman sewaktu di sekolah rendah. Tatkala itu jika ada peluang berdebat, aku akan berdebat dengan rakan-rakan bagi membuktikan bahawa hujah aku lebih power berbanding dengan rakan-rakanku yang lain. Sewaktu berbasikal pulang dari sekolah pun jadi... Kesannya, bila mana-mana pihak kalah, selalunya akan menyebabkan kami tidak bertegur selama beberapa hari.

Namun, kalau terpaksa berdebat pun... bila aku pasti hujah serta bukti berpihak kepadaku. Dan, ia bertambah-tambah perlu jika dengan usaha tersebut dapat "melepaskan" aku dan sesiapa sahaja yang senasib denganku daripada kejahilan sesuatu pihak yang mendakwa mereka betul.

Isu Bantuan Makan Asrama (BMA) dan Yuran Makan Asrama (YMA) masih belum reda. Bagi sesiapa yang ada anak di asrama tentu arif akan hal ini. Untuk pertama kalinnya dalam sejarah pendidikan negara kerajaan telah menarik BMA secara drastik. Aku tak pasti bila BMA dikurangkan daripada lebih 280 hari persekolahan kepada 250 hari. Ia menyebabkan pelajar terpaksa balik kampung dua kali sebulan. Namun, aku rasa perubahan itu berlaku sekitar 1990-an. Sebab, masa aku sekolah dulu, sebulan sekali baru balik kampung. Malah, seorang kawan aku yang berada di SBP balik kampung bila cuti penggal jer...

Pada awal tahun ini, ibu bapa gempar dengan keputusan kerajaan menarik sebanyak 50 hari BMA menjadikan jumlahnya 200 hari. Ia menyebabkan para pelajar terpaksa balik kampung setiap minggu. Itulah sebenarnya punca kegemparan tersebut, walhal berita tentang penarikan 50 hari itu telah disebut-sebut oleh pengetua-pengetua sekolah berasrama sekitar bulan Disember. Cuma, biasalah ... selagi tak terantuk memang tak tengadah. Bila dah nampak tak boleh ambik anak tiap-tiap minggu barulah kecoh dan heboh...

Isu susulan daripada isu tersebut mula meningkat apabila timbul perbezaan bayaran bagi ibu bapa (gaji pokok + elaun tetap) RM5 ribu ke atas dikenakan bayaran Yuran Makan Asrama (YMA) sebanyak RM3. Manakala mereka yang bergaji RM4,999.99 dikenakan bayaran RM1. Kalau disemak pekeliling yang bertarikh 8 Januari 2010 antara justifikasi mengapa ada perbezaan antara ke dua-dua "darjat" ialah keadaan ekonomi semasa negara yang tidak begitu baik. Satu lagi andaian aku ialah, mereka yang berpendapatan isi rumah RM5k telah dianggap "berkemampuan" dan tidak perlu diberikan subsidi setara dengan mereka yang berpendapatan isi rumah RM4.9k.

Pelbagai persoalan berlegar-legar dalam benakku. Begitu mudahkah justifikasi "berkemampuan" dan tidak itu diasaskan. Dari sudut mana pun ia dilihat ia membuka perdebatan yang akan menghangatkan hati.

Pertama. Kalaupun boleh dianggap berpendapatan isi rumah RM5k sebagai berkemampuan, para kakitangan kerajaan dan swasta yang ada pay-slip sahaja yang akan akur dengan ketetapan tersebut. Sebaliknya para peniaga yang berpendapatan empat kali ganda sekalipun terlepas daripada ketetapan tersebut kerana mereka tidak mengisytiharkan pendapatan mereka yang sebenar. Ini terbukti dalam bantuan uniform ke sekolah-sekolah. Dalam daerah aku, ada sebuah sekolah yang mendapat bantuan paling banyak... Bila diselidik-selidik, rupanya majoriti ibu bapa pelajar di sekolah tersebut adalah peniaga!

Kedua. Kalaupun ada asas yang kuat untuk mengklasifikasi mereka yang berpendapatan isi rumah RM5k berkemampuan, lebih berasas lagi kalau diambil kira bilangan tanggungan anak termasuk yang bersekolah dan tidak bersekolah. Jika berpendapata RM5k sekalipun, jika ada enam orang anak, tentunya angka tersebut tidak membawa erti apa-apa. Malah terpaksa mengorek duit simpanan yang ada untuk menyekolahkan anak-anak. Lantas aku teringat seorang rakan yang ada tujuh orang anak yang masih belajar. Tiga di IPTA luar negara (tanpa biasiswa), seorang IPTA, tiga orang lagi bersekolah menengah. Sedangkan rakanku itu DG44 dan isterinya DGA32. Tentunya jauh bezanya dengan mereka yang berpendapatan isi rumah RM3.9k tetapi hanya ada dua orang anak sedang belajar.

II

Sewaktu anakku balik dari asrama hujung minggu lepas aku dimaklumkan bahawa, pada petang Ahad akan diadakan sesi pembayaran yuran asrama. Bersama-samanya ada beberapa helai kertas memaparkan kadar bayaran tambahan (SUWA) dan bayaran yuran makan asrama (YMA). Aku tersentak apabila jumlah yang dipaparkan sungguh luar biasa. Aku terus menatap pada bahagian RM3 x 270 hari = RM820 (setahun) atau RM410 (setengah tahun). Kenapa 270 hari? Bukan 200 hari seperti yang tersurat dalam surat pekeliling. Aku mengharap sewaktu membuat pembayaran nanti, pegawai yang bertugas akan mengatakan,
"Kami mintak maaf, sebab tersalah cetak... Jumlah hari sebenarnya hanyalah 200 hari.."

Memandangkan urusan di SMKA sudah selesai, maka aku menghantar anakku yang di SMKA terlebih dahulu. Setelah semua barangan diturunkan... kami terus ke KKB. Sampai sahaja di situ, aku mendapati begitu banyak kenderaan bersusun di bahagian letak kereta dan padang sekolah. Itu satu tanda, urusan pembayaran YMA akan mengambil masa yang panjang. Lantas aku segera ke musolla sekolah untuk menunaikan solat Asar yang agak lewat. Usai solat Asar, aku terpaksa ke pekan unuk ke masjid kerana isteriku belum solat Asar lagi. Lagipun musolla untuk muslimat aku fikir di asrama puteri dan lokasinya agak ke dalam sedikit.

Aku kembali ke sekolah sekitar 6.30 petang. Melihat kenderaan yang semakin surut, aku menarik nafas lega, namun aku ada sekitar 30 minit untuk menyelesaikan urusan YMA. Lantar aku segera ke lokasi pembayaran YMA yang terletak di blok B bersebelahan dewan makan aspura.

Tatkala aku sedang menunggu ustaz yang ditugaskan menerima bayaran pelajar tingkatan empat aku mendapati seorang pejaga bertanya tentang bilangan hari tinggal di asrama yang tidak seperti yang diketahuinya... Sedang mereka berbual aku mencelah...
" Maaf saya memang nak tanya sangat mengapa jumlah hari yang dinyatakan dalam surat tidak seperti yang nyatakan dalam pekeliling?" Soalku.
"Encik salah faham ni... sebenarnya bilangan 200 hari itu bukan bilangan hari yang ibu bapa kena bayar sama ada RM1 sehari atau RM3 sehari.."
"Saya ada dengar sendiri dalam berita, pihak kerajaan telah menambah bilangan hari makan bersubsidi di asrama sebanyak 40 hari mejadikan bilangan keseluruhannya 240 hari... Namun, untuk seketika ini, ibu bapa hanya perlu membayar sejumlah 200 hari sahaja. Bla..bla..bla..." Hujahku lagi..
"Di sekolah ini memang dah lama mengenakan bayaran mengikut bilangan 270 hari setahun... Taka da masalah apa-apa pun... malah audit tahun lepas tak kata apa pun!" Balasnya lagi.
"Encik kena faham, tahun lepas lain... ibu bapa tak bising sebab kalau gaji 10 angka sekalipun tetap sehari RM1. Mulai tahun ini macam saya... kena bayar RM3! Beza 3 kali ganda dengan satu kategori yang lain iaitu RM1 sehari..."

Sesi berhujah bukan terhenti setakat itu... Tatkala aku telah selesai membayar YMA, pegawai tersebut menemui aku lagi dan meneruskan hujah-hujahnya... Bila aku buat perbandingan ngan sekolah-sekolah lain yang berasrama, dia kata semua sekolah tersebut silap dan tak faham... Aik, tak kanlah seorang saja yang faham yang lain tak faham!

Seterusnya sesi hujahan dilakukan lagi di kod badminton, luar tempat pembayaran YMA. Aku yang dah tak larat mendengar hujah-hujah yang sama itu.. akhirnya memohon permisi sambil berjanji akan merujuk kepada pegawai-pegawai yang lebih tinggi di JPN atau KPM... Dia dengan beraniya,
"Saya tak kisah, saya dah lama terlibat dengan urusan asrama ini... Dulu pernah di SBP.."
Mendengar kenyataannya itu, aku bertanya lagi...
"Di SBP berapa bilangan hari BMA?" Soalku.
"280 hari!" Jawapnya dengan yakin sekali.


Facebook Comments

3 PANDANGAN:

aliasacai said...

280 hari.. jwbnya dgn yakin. he.. hee.. hee. hari ini aku pun kena byr makanan asrama sbb anak aku dpt RK SMK Slim.. tq.

ABD MALEK SELAMAT on February 3, 2010 at 10:28 PM said...

Hehehe.. tahniah. Strategi yang menjadi lagi....

ustaz eds on February 4, 2010 at 1:05 PM said...

jadilah yang menurut perintah....he he he

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template