The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, August 24, 2011

APABILA KPM PUN BERFACEBOOK...

Wednesday, August 24, 2011
Bookmark and Share
Entri ini sebenarnya sudah agak lama berlegar-legar dalam mindaku. Sekurang-kurangnya sejak sebulan yang lalu tatkala pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dengan rasminya menggunakan Facebook sebagai salah satu media rasmi dalam menyatakan makluman dan siaran kepada warganya. Ia sekaligus "menarik balik" larangan kepada para pengguna Schoolnet agar tidak melayari laman sosial tersebut.

Sebelum ini aku berasa risau juga apabila dimaklumkan oleh Guru Bestari sekolah bahwa pihak KPM telah memberi ingatan kepada para pengguna Schoolnet di sekolah agar tidak memasuki laman tersebut. Malah menurut beliau, ada peranti yang dipasang oleh KPM bagi memantau senario tersebut. Aku menjadi sedikit risau kerana dalam kalangan pensyarah dan para pelajar pra-u sememangnya aktif berfacebook. Tetapi bukan atas tujuan bersembang atau berbual-bual kosong semata-mata. Malah, melalui facebook aku telah mewujudkan group untuk setiap mata pelajaran serta buletin maklumat bagi memudahkan urusan pengajaran dan pembelajaran dilakukan walaupun melimpasi waktu persekolahan.

Sehingga kini berbelas group diwujudkan dalam Facebook Prauniversiti KJTM. Hampir kesemuanya aktif. Sehingga kini aku belum menemui lagi laman-laman sosial lain yang mampu diintegrasi dalam urusan p&p yang sangat mesra pengguna. Justeru, menggunakan facebook membolehkan interaksi antara sesama pelajar serta pelajar dan pensyarah berjalan dengan begitu bagus sekali. Ditambah pula dengan aplikasi Google Doc menjadikan ia seakan-akan kombinasi aplikasi maya yang sangat lengkap kepada para pengguna Facebook.

Kalau sebelum ini sukar untuk memaklumkan kepada para pelajar tentang sesuatu maklumat penting jika sesi persekolahan telah berakhir. Kini hampir seluruh maklumat dapat disampaikan dengan mudah kerana rangkaian mencari rakan dalam Facebook yang begitu hebat menjadikan dalam tempoh yang singkat rangkaian kenalan atau keahlian dapat ditingkatkan dengan begitu mudah. Daripada aspek capaian maklumat, sebagai contoh, melalui aplikasi "doc" dalam Facebook menjadi tapak kepada penyiaran soalan peperiksaan yang telah dilalui, skema jawapan, keputusan peperiksaan serta head-count dengan mudah melalui integrasi dengan aplikasi Google Doc. Ahhh... terlalu sukar untuk dungkapkan betapa teknologi maya ini sangat memudahkan urusan penyimpanan dan memanggil semula dokumen seperti itu...

Justeru, apabila KPM mengambil langkah menjadikan Facebook sebagai salah satu media rasmi, aku melihat ia satu langkah yang proaktif. Segala maklumat yang ingin disampaikan lebih mudah diketahui oleh warga pendidikan. Untuk lebih mudah lagi, link Facebook KPM tersebut telah diletakkan dalam web atau blog supaya lebih mudah diakses.

Jadi... tanggapan bahawa facebook sebagai laman sosial yang lagho semata-mata, nampaknya kena fikirkan kembali tanggapan tersebut.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template