The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, May 8, 2011

CERITA BENGANG GAK...

Sunday, May 8, 2011
Bookmark and Share
Mengingat kembali cerita semalam... Sewaktu masuk ke JJ, aku mengambil keputusan untuk mendukung saja anakku yang dua tahun tu. Tak apalah penat sikit tapi aku dapat selesaikan masalah nak mengepung dia..

Sewaktu isteriku mencari hajatnya di bahagian beg tangan, aku meninjau-ninjau bahagian beg. Mencari beg yang agak kecil, muat-muat boleh masuk Galaxy Tab aku tu. Konfius pulak, konsep yang nak dipilih. Sama ada sandang atau pouch. Sedang tunduk-tunduk mencari sambil mendukung si kecik tu, aku terasa suam-suam lah pulak kat bahagian sisi kiri perutku.

"Alamak, tembuslah pulak!" Aku merungut sorang-sorang.

"Macam mana nih?"

Aku buat cool jer. Nak buat macam mana kan? Tak kan nak marah budak yang baru dua tahun tu. Atau marah kat isteriku yang mungkin pasang diaper salah. Tersenget ker.. Perlahan-lahan aku turunkan anakku itu. Dia tersengeh-sengeh jer.

"Ya lah.. melempah kot, kedudukan diaper masa aku dukung menyebabkan ia tidak diserap sepenuhnya.." Aku cuba menganalisis berdasarkan kesan basah pada seluar anakku itu.

Perlahan-lahan aku jalan sambil memimpin anakku itu menuju ke bahagian pakaian lelaki. Mula-mula aku rasa biarkan saja air kencing kat bajuku tu kering sendiri. Tapi, ish rasa tak elok pulak menanggung najis sepanjang-panjang sampai ke rumah.

Akhirnya aku menuju ke satu sudut yang mempamerkan harga baju T yang agak berpatutan. Tanpa banyak soal aku mintak promoter pakaian tu siapkan apa yang patut sebab aku nak beli baju tu.

"Betul ker abang, nak beli?" Tanyanya mintak kepastian daripadaku.

Aku angguk jer.

"Kenapa? Aku tak boleh ker pakai kaler macam tu?" Soal hatiku.

Setelah mendapatkan baju tu, aku terus bawak anakku itu masuk ke fitting room. Buat selamber bomba jer... Agaknya dia orang suspek aku ni nak culik budak kot. Bila aku keluar dari fitting room lagilah orang tambah musykil. Agaknya dia orang kata dalm hati, "Tadi masuk pakai baju lain, keluar pakai baju lain pulak!" "Sahlah ada yang tak kena dengan orang ni.." Aku mengagak-ngagak apa yang mereka fikirkan tentang diriku pada ketika tu.

Huh ada aku kesah! Aku punya masalah, aku sendiri settle lah...! Nasib baik dia orang tak panggil security. Tapi, mungkin tidak sebab anak aku yang aku bawak tu releks jer. Tapi bayangkan kalau anakku tu menangis .. melalak dalam fitting room. Sah lah security akan ketuk fitting room tu! Jenuh pulak nak story kat security tu..

Sampai kat isteri dan anak-anakku yang tiga orang lagi tu, masing-masing terkejut. Depa tahu aku kena ching dengan anak. Tapi tak tahulah aku beli baju dan terus pakai. Anakku yang lima tahun tu tak boleh terima betul dengan apa yang aku dah buat.

"Ayah kenapa pakai baju tu" tanya anakku itu.
"Sebab... baju ayah kena kenching adik" Jawabku skema.
"Kan tak elok pakai baju tu" Leter anakku tu.
"Kenapa?" Aku musykil.
"Kan baju tu tak basuh lagi... Nanti gatal!"
"Oh.. ya ka?" Betul jugak hujah anakku tu. Sambil tu aku mencari-cari jawapan yang sesuai untuk menjadikan anakku tu tak banyak cakap lagi.
"Tapi, kalau ayah pakai baju tadi pun kotor jugak.. kena kencing adik tu kan najis... Tapi kalau pakai baju yang ini, tak najis.. cuma tak basuh jer.." Entahlah, sama ada dia faham ke tak jawapanku tu. Tapi yang pasti anakku tu sengeh-sengeh dan angguk-angguk.
Fahamlah agaknya....

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

AyiLarimA on May 9, 2011 at 1:24 AM said...

cikgu, maafkn sye laa klau ape yg sye ckp kan nie, bole buat ckgu t'ese ke ape ye.. Tapi sblom 2, benarkan sye ntok gelak ! sye da xlarat nk tahan gelak nie... Hihihihhihihi.... story ckgu nie sgt lawak !! klau sye jdi ckgu laa, da lme sye nyorok kt mne2.. aduh ai... sakit perut sye, menahan gelak pnye pasal... :)

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template