The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, June 17, 2010

“Jentik Anak Ibu Bapa Melenting”

Thursday, June 17, 2010
Bookmark and Share
3/3/2010 1:01:18 AM

Pengirim: Nadzirah

AKHBAR SINAR

Isu berkaitan peranan guru di sekolah seringkali dihangatkan dengan campur tangan daripada pihak ibu bapa dan penjaga. Jika diteliti tiada salahnya ibu bapa mahupun pihak penjaga bersama-sama membantu guru dalam menyalurkan didikan yang baik secara bekerjasama. Tetapi apa yang dilihat pada hari ini amat berbeza, di mana guru sewenang-wenangnya diperlakukan dengan tindakan di luar kawalan oleh ibu bapa pelajar. Insiden yang dilaporkan baru-baru ini melibatkan 2 kes yang berasingan. Kejadian pertama adalah di Sekolah Menengah di Nibong Tebal, membabitkan pelajar berusia 16 tahun menampar pipi guru berusia 28 tahun. Kejadian berlaku berpunca daripada pelajar terbabit bersama dua rakannya tiba lewat ke kelas serta membuat bising, dan tidak mengindahkan teguran guru terbabit sehingga akhirnya guru menampar pipi pelajar tersebut. Akibat daripada rasa tidak puas hati, rakan salah seorang pelajar terbabit membalas tamparan guru tersebut. Di mana sikap hormat pelajar terhadap guru yang mendidik mereka selama ini. Adakah guru tidak mempunyai hak untuk menegur perlakuan pelajar pada masa kini. Begitu juga dengan kes yang membabitkan ibu pelajar menampar guru lelaki yang berusia 28 tahun. Kejadian yang berlaku di Perlis ini disebabkan ketidak puasan hati seorang ibu apabila anaknya ditampar oleh guru berkenaan. Hanya kerana mahu memperbetulkan masalah displin pelajar terbabit, maka tamparan adalah hadiah yang diberikan oleh ibu kepada guru.

Sikap ibu bapa yang terlalu memanjakan anak-anak juga dilihat menjadi salah satu punca pelajar sama sekali tidak boleh ‘dijentik’, sehinggakan tindakan displin yang diambil oleh guru terhadap pelajar dilihat sebagai suatu bentuk penghinaan dan penyiksaan kepada pelajar terbabit. Ibu bapa juga tidak bersikap rasional, memandangkan mereka seharusnya menggunakan saluran yang tepat bagi menyelesaikan sesuatu masalah dan bukan bertindak melulu serta mendengar aduan serta rungutan daripada anak mereka tanpa menyiasat kes tersebut. Agak jauh berbeza situasi dan tekanan yang dialami oleh guru pada suatu ketika masa dahulu jika dibandingkan dengan masa kini dalam era globalisasi. Ibu bapa pada masa dahulu sangat menyanjungi guru, sehingga sanggup memberi kebenaran seorang guru ‘memukul’ anak mereka sekiranya berkelakuan tidak disenangi dengan tujuan mengajar anak mereka. Tetapi pada masa kini pelajar langsung tidak boleh ditegur, apatah lagi disentuh. Perkara seperti ini sedikit sebanyak akan memberikan tekanan kepada guru. Jika pelajar tidak mengindahkan nasihat dan teguran daripada guru maka secara tidak langsung akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah berikutan tekanan yang dialami guru. Bukankah sepatutnya tahap pemikiran kita juga perlu berjalan seiring dengan perkembangan era moden yang dikatakan sebagai ‘globalisasi’ ini? Di mana letaknya keterbukaan pemikiran mereka? Barangkali globalisasi ini hanya kita capai secara lahiriah tetapi tidak secara batiniah.

Mengapa ibu bapa terlalu bersikap pesimistik kepada guru. Adakah dengan tindakan melulu sebegitu dapat memuaskan hati ibu bapa. Mengapa tidak menggunakan saluran yang betul jika mereka masih tidak berpuas hati dengan guru tersebut. Guru adalah insan yang mulia, memberi didikan dan menyalurkan segala maklumat kepada pelajar. Tidak terfikirkah pelajar dan ibu bapa betapa besarnya pengorbanan guru selama ini. Jika tindakan seperti inilah yang diterima oleh seorang yang bergelar guru, maka tidak hairanlah mengapa masalah sosial saban hari semakin meningkat. Tiada lagi teguran yang dapat dilakukan oleh guru kerana ibu bapa tidak mahu anak mereka dikenakan sebarang tindakan jika melakukan kesalahan. Adakah dengan cara begini maka dapat melahirkan pelajar cemerlang. Fikirkanlah, sebagai ibu bapa mahupun penjaga, teguran dan dendaan yang dilakukan oleh guru adalah bertujuan mendidik pelajar, yang satu hari nanti akan menjadi pemimpin kepada bangsa dan negara. Apa yang dicorakkan pada masa kini adalah didikan untuk masa hadapan.
---------------------------
Aku pernah mengulas isu sebegini dalam entri yang terdahulu. Cuma, pada kali ini aku ingin sekali menggunakan perspektif yang berbeza dengan perspektif yang terdahulu. Aku ingin melihat dan mengulas isu ini sebagai seorang bapa bukannya sebagai seorang guru.

Sewaktu aku belajar pada tahun 1970 hingga 1980-an, settingnya berbeza dengan anak-anakku bersekolah pada tahun 1990 dan 2000-an. Pada ketika itu aku terpaksa ke sekolah dengan menaiki basikal sejauh empat setengah kilometer. Jalan tanah merah yang tidak cukup tua itu menyebabkan "malapetaka" kepada aku sewaktu pergi dan balik dari sekolah. Bila tiba musim kemarau, debu-debu merah akan mengusap rambutku. Manakala bila musim pejur kunjung tiba, tanah merah itu melekat pada mudguard basikalku menyebabkan aku terpaksa menyorong basikal.

Emak bapakku mengerah kederat tulang empat kerat di ladang mencari sesuap nasi buat panganan anak-anak. Pergi pagi dan pulang petang. Jarang sekali sempat melihat kerja-kerja sekolahku. Siap kah tidak kah, dia tidak sempat nak ambik kisah. Selepas usai solat Maghrib, kami mengaji Muqaddam dan Al-Quran. Sektar sembilan malam sudah masuk kelambu dan tidur. Cahaya kemerah-merahan daripada lampu minyak tanah yang meliuk-liuk ditiup bayu malam yang menerobosi lubang-lubang dinding yang diperbuat daripada papan dan atap nipah, menjadikan suasana paling tidak kndusif untuk belajar. Kalau aku nak belajar lebih larut malam, aku akan membeli sebatang dua lilin di kedai Pak Din. Itupun jarang-jarang!

Kebanyakan ibu bapa yang pernah melalui zaman kelam seperti yang pernah aku lalui kini sudah keluar daripada zaman "the dark ages". Masing-masing berazam untuk tidak membenarkan zaman kelam itu bertamu dalam kehidupan anak-anaknya. Lahir-lahir saja, semua kemudahan sudah disediakan dengan secukupnya di hadapan anak-anak. Ibu bapa begitu teruja untuk mengajar anak-anak belajar walapun usianya masih terlalu muda. Umpamanya Tadika seawal empat tahun... Ada yang sudah boleh membaca seawal lima tahun. Mengaji AlQuran serta boleh menulis jawi sebelum masuk sekolah lagi. Apa sahaja bahan-bahan pendidikan yang diajukan, jika tidak ada masalah kewangan semuanya dibeli.

Ibu bapa akan terus melaksanakan peranannya bagi memastikan anak-anak mendapat peluang belajar yang terbaik. Kelas tusyen, program motivasi dan sebagainya kekadang menjadi satu lagi eksesori pendidikan bagi memastikan anak-anak mendapat kejayaan yang cemerlang di sekolah dan dalam peperiksaan awam.

Justeru, anak-anak ditatang umpama menatang minyak yang penuh. Pergi balik sekolah dihantar dan diambil selama-lama bersekolah. Terlalu kecil angkanya yang mengayuh basikal atau berjalan kaki ke sekolah. Sebagai ganti, ibu bapa akan membelikan motorsikal apabila perkhidmatan bas sukar dijangka atau ibu bapa tidak berkeupayaan menghantar dan mengambil anak-anaknya.

Keadaan yang sebegini memungkinkan ibu bapa rasa tersinggung dan marah apabila anak yang ditatang-tatang itu dikatakan bermasalah di sekolah. Di hadapan ibu bapa anak-anak mereka dilihat sangat baik dan tertib. Jadi, bagi ibu bapa yang berkorban segala-galanya itu akan cepat panas kepada guru atau sekolah yang seolah-olah menidakkan peranannya sebagai ibu bapa yang berpelajaran dalam konteks mendidik anak-anak mereka. Oleh sebab itulah yang selalu melenting dan menyerang guru dan sekolah adalah daripada kalangan mereja yang dilihat berpelajaran. Sebaliknya ibu bapa yang kurang pelajaran masih menyanjung guru-guru dalam menyumbang kejayaan kepada anak-anak mereka. Bagi mereka, cikgu tidak punyai kemahiran dan kecekapan yang sewajarnya dalam menangani kerenah pelajar-pelajar masa kini.

Sikap sesetengah ibu bapa yang berasa lebih pandai berbanding guru di sekolah lalu menyerang sekolah dilihat satu tindakan yang sebenarnya menyerlahkan ketidakpandaian mereka sendiri. Tindakan tersebut akhirnya memerangkap diri kerana mereka sering kalah dalam mengurus antara akal dan nafsu. Hal ini kerana, rasa terlebih pandai itu menyebabkan seseorang itu melihat orang lain lebih bodoh daripada dirinya sebenarnya bermula daripada sikap keegoan yang hanya berasaskan runtunan hawa nafsu semata-mata. Kerana sepatutnya orang yang berilmu dan pandai itu akan semakin tawadhuk berdasarkan ilmu yang dia ada. Ia akan menjadikan seseorang itu lebih banyak berfikir sebelum bertindak. Kerana, dibimbangi tindakan yang dilakukan dengan membelakangkan akal fikiranakan menyerlahkan kebangangan mereka.

Akhirnya, berilah kepercayaan sepenuh-penuhnya kepada pihak sekolah dalam mengurus anak-anak kita. Percayalah tiada seorang guru pun dengan sengaja menjadikan anak-anak kita mangsa kepada sebarang tindakan yang tiada usul periksa. Jika seorang ibu bapa yang baik itu perlu berkemampuan memuji, memarahi, menyayangi, menghukum anak-anaknya, begitulah peranan seorang guru di sekolah. Janganlah musnahkan institusi pendidikan masteri ini sebagai medan perbalahan yang tidak sudah-sudah antara pihak sekolah dan ibu bapa. Jika kita beranggapan seorang anak itu tidak wajar menuturkan kata-kata yang kesat kepada ayah dan ibu, begitu jugalah mereka tidak wajar melalakukan perkara yang sama kepada guru-guru di sekolah. Kalau anak-anak menampar kita, apa tindakan anda sebagai ibu bapa?

Facebook Comments

3 PANDANGAN:

ummu on June 19, 2010 at 8:40 PM said...

salam Cikgu Abd Malek,
antara faktor di ataslah,saya bermatian tidak mahu menjadi cikgu semasa ayah meminta saya menukar bidang/cita-cita,Namun jika sudah tertulis di loh mahfuz cikgu sebagai kerjaya saya, cabaran apa pun terpaksa diredah...
p/s;sedih baca kartun yang cikgu selitkan di entry ini

sifooden on June 19, 2010 at 11:07 PM said...

*bahayanya sindrom cepat melatah. menyerlahkan kebodohan diri. Tp itulah watak yang ditonjolkan oleh sesetengah ibubapa pelajar nakal sekarang. Sepanjang bertugas sbg guru, dua kali merasa serangan parent. 1 kes sampai masuk balai bila parent nak buat report. Tp tak jadi bila sarjan yg ambik keterangan minta supaya kes diselesaikan cara baik. Rupa-rupanya wife sarjan tu cikgu. Suami yg memahami kerjaya isteri gamaknya.

MALEQUE SELAMAT on June 20, 2010 at 12:10 AM said...

Cikgu Sifooden ada buat catatan ke semasa melalui peristiwa tersebut dalam blog suapaya dapat dikongsi dengan cikgu2 lain di luar sana...?

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template