The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, March 15, 2010

CATATAN PASCA PERKHEMAHAN PERDANA KOKURIKULUM PRA-U: DERMA DARAH

Monday, March 15, 2010
Bookmark and Share
Aku semakin sedar kini, bahawa keadaan kesihatanku mulai menujukkan "isyarat" yang kurang bagus. Agak lama juga aku tidak membuat pemeriksaan kesihatan. Kali terakhir kira-kira setahun lalu di Hospital Slim River. Pada masa itu aku mengesyaki aku mengalami hernia. Setelah melalui beberapa prosedur dan beberapa kali pertemuan dengan doktor Myanmar di situ, aku disahkan tidak mengalami apa-apa komplikasi di tempat yang aku rasa sengal itu. Sebagai kesimpulannya, doktor tu kata ia hanya melibatkan muscel sahaja dan aku dikatakan over concern terhadap kesihatan diri.

Semalam aku berkesempatan membuat pemeriksaan kesihatan lagi sebelum menjalani derma darah. Aku rasa suspens membuat pemeriksaan kesihatan lebih teruk daripada nak menderma darah! Keadaan tersebut bertambah-tambah lagi apabila beberapa orang kawan aku yang melalui prosedur pemeriksaan kesihatan akhirnya tak lepas ... Umpamanya kandungan glukos dalam darah yang tinggi, kandungan hemoglobin yang kurang dan tekanan darah yang terlalu tinggi. Inilah masalahnya apabila umur dah lebih 40-an. Dalam kalangan anak-anak murid aku, masalah kurang berat badan antara penyumbang terbesar mereka tak boleh derma darah.

Hahaha.. kesian sungguh dengan seorang anak murid lelaki aku ni... Dia punyalah bersemangat nak derma darah, alih-alih berat badannya hanya 45.3 kg! Nurse yang jaga kaunter tu kata tak boleh sebab had minimum nak derma mesti 45kg ke atas! Oklah tu.. lebih 0.3 kg... Rupa-rupanya ada pulak minus 1 kg bagi setiap berat badan penderma. Sebagai pengubat rasa sedih, pihak hospital kata, bila berat melebihi 46kg... terus pergi ke hospital untuk derma. Tapi perkhabaran itu tidak banyak menggembirakannya... Rupa-rupanya antara sebab dia nak derma darah sangat tu kerana nak kan sijil daripada pihak hospital!
"Cikgu, kalau derma di hospital dapat sijil ka cikgu?" Soalnya.
"Mestilah.. tak kira derma darah di mana asalkan dibuat oleh pihak hospital, mesti ada sijil.." Jawabku selepas aku mendapatkan kepastian daripada pihak hospital.

Satu demi satu catatan memenuhi kad berwarna oren yang aku pegang. Bermula dengan tekanan darah, berat badan, BMI, kandungan lemak, kandungan glukos dalam darah. Alhamdulillah, walaupun akhirnya aku disahkan boleh menderma darah... namun untuk lebih sihat aku perlu mematuhi beberapa "resolusi" yang pernah aku cuba sebelum ini tanpa banyak alasan atau dakwa-dakwi. Kurangkan makanan berlemak sebab kandungan Visceral Fat Level aku mencecah 13 mata. Iaitu di paras tinggi! Manakala result yang lain sekadar tahap "gagal dan lulus" sahaja. Kalau pun boleh dikatakan agak bagus hanya tekanan darah iaitu 124/82...

Aku bukannya orang yang sentiasa menggemari makanan berlemak. Malah aku agak kurang gemar makanan bersantan. Tapi lemak yang banyak tersebut disumbangkan oleh telur ayam yang aku sangat susah nak tolak! Oklah kalau pun aku berjaya mengurangkan makanan berlemak... masalah yang lainnya ialah nak bersenam! Hehehe... inilah yang paling susah... Hangat-hangat taik ayam jer... pernah gak berjoging di Tasik Embayu, Proton City.... tapi k-a-d-a-n-g k-a-d-a-n-g! Huhuhu.. macam mana nak bersenam 2 kali seminggu satu sesi 20 minit tu...

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

ISZA on March 15, 2010 at 2:05 PM said...

salam, maaf.. datang menjemput jom klik sini ramai2
http://www.gengblogger.com/?ref=chekguisza

ustaz eds on March 19, 2010 at 12:44 PM said...

salam cikgu...
Teman bab nak derma darah ni yang lemah sikit ni. Bukan tak nak derma....tapi perasaan takut sejak zaman bebudak lagi menghalang niat nak menderma.Tambah2 time nak suntik jarum tu....adussss.dah jadi fobia...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template