The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, February 16, 2010

KISAH SEORANG TOKEY KEDAI CUCI KERETA 1

Tuesday, February 16, 2010
Bookmark and Share

Sedang aku menunggu kereta Livinaku disembur dengan “snow”, aku lihat pekerja kedai cuci kereta sedang sibuk mengelap sebuah kereta Kia Spectra di sebelah keretaku. Kemudian bila salah seorang pekerja tersebut cuba membuka pintu kereta tersebut, ia tidak boleh dibuka. Maka sibuklah pekerja tersebut memanggil tuan punya kereta.

“Tak boleh buka lah..” Kata pekerja tersebut.

“Mana itu kunci?” Tanya pemuda tionghua yang empunya kereta tersebut.

Ada dalam..” Kata tokey kedai yang baru menyedari ada masalah yang berlaku pada kereta tersebut.

“Hai ya..” Pemuda Cina tersebut menggelang-gelengkan kepalanya sambil tersengih. Tiada tanda-tanda pemuda itu akan marah.

Aku lantas teringat pada tahun lepas, kereta jenis yang sama, Kak Ngah minta aku betulkan kedudukan keretanya di sekolah. Oleh sebab aku tak biasa dengan kereta automatic, maka aku keluar balik dan memberitahunya tak dapat nak handle kereta automatic. Sedang beberapa saat aku keluar, tiba-tiba kereta itu terkunci sendiri. Alhamdulillah lah cermin kereta tak tutup rapat, masih boleh diseluk dari luar.

Ada kunci lain ka?” Tanya tokey tersebut.

“Tak ada…” Jawabnya ringkas sambil tensengeh lagi. Tiada tanda-tanda rasa panik atau gabra. Aku rasa memang pemuda Cina ni jenis cool orangnya. Kalau aku, tentu dah panik.

“Nanti saya tanya sama kedai belakang..” Kata towkey kedai cuci kereta tersebut.

Tidak lama kemudian pemuda Cina itu duduk disalah sebuah kerusi berhampiran tempat aku duduk.

“You first owner kereta ni ker..? Aku membuka mulut untuk turut sama nak tahu beberapa perkara terhadap pemuda tersebut.

“Bukan, ini kereta saya beli second hand punya…” Nampaknya dia seorang yang agak ramah dan mudah diajak bersembang.

“Oh… berapa lama?” Soalku lagi.

“Sudah tiga tahun…”

“Tak ada spare kunci ker?

“Tak ada… Memang masa angkat itu kereta tak ada kunci spare punya..” Katanya sungguh-sungguh.

“Oh… sangat bahaya lah… Kalau berlaku macam sekarang, memang kena panggil orang untuk buka itu kereta… Memang upah bukak kereta lebih mahal daripada buat spare kunci… Lagi mahal daripada upah cuci kereta…” Aku semacam memberi nasihat kepada pemuda tersebut. Pemuda Cina tersebut senyum sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.

Agak lama juga menunggu mekanik yang tokey kedai tu panggil. Ialah, mungkin ada banyak kereta yang perlu dibaiki. Ditambah lagi dengan masih dalam suasana cuti CNY, tidak banyak kedai repair kereta buka.

Sekelip mata aku dapati pemuda tersebut tidak berada di sekitar kedai cuci kereta tersebut. Agak lama aku meninjau-ninjau baru perasan rupa-rupanya pemuda tersebut sedang minum di kedai seberang jalan. Hahaha… memang jenis cool mamat nih… Ada selera minum tatkala menghadapi saat seperti tu.

Aku menghampiri tokey kedai yang masih mencuba-cuba menarik handle pintu kereta tersebut. Aku turut melakukan hal yang sama. Manalah tahu ada yang masih boleh dibuka tanpa kunci.

“Saya bukan nak cari salah siapa, tapi tuan punya keretalah yang bagi tahu kalau ada ciri-ciri khas pada kereta masing-masing. Masa saya cuba start kereta ni, memang kunci ada tergantung. Tapi bila tak boleh start, saya pun keluar balik dan tutup pintu kereta. Tau-tau pekerja saya kata tak boleh bukak… Biasa kalau kerta ada ciri-ciri khas, tuan punya kerata akan bagi kunci kepada saya dan bagi tahu apa perlu saya buat…” Agak panjang lebar tokey kedai itu menjelaskan kepadaku.

Aku mendengar penjelasan beliau sambil mengakui kebenaran perkara tersebut. Mungkin pemuda tersebut lupa. Perkara yang sama pernah berlaku padaku beberapa tahun lepas. Seorang mekanik tidak boleh mengalihkan kereta Waja aku kerana lupa nak bagi tahu sebelum start kereta kena sentuhkan tali kunci pada sensor yang terletak di bawah steering. Bila waktu aku nak ambik kereta pada waktu petangnya, keretaku itu masih belum siap. Dia ada cuba menghubungi aku tapi nombor hp aku tak bagi! Memang nasib tak baik betul!

Sedang kami bersembang, datang dua orang pemuda maknik kedai kereta di belakang kedai cuci kereta tersebut. Aku nampak di mengintai pada handle pintu sebelah kiri menggunakan handphone yang ada lampu suluh. Kemudian dia cuba membuka pula pada pelapik dalam mudguard depan sebelah kiri. Nampaknya tidak juga begitu lancar. Tiba-tiba pemuda Cina tersebut memberitahu mungkin boleh buka guna kunci boot belakang. Rupa-rupanya kunci boot belakang memang dah rongak!

Aku tak pasti apa yang berlaku selepas itu, sejurus kerata aku siap dicuci aku pun terus bergerak ke pekan TM untuk membeli pelbagai barangan yang isteriku pesan melalui sms sebentar tadi.

Meninggalkan kedai cuci kereta sambil beberapa persoalan melintasi benak fikiranku. Kekadang, kita ni terlalu take for granted tentang sesuatu perkara sehinggalah ia menimbulkan masalah kepada kita. Bab kunci ni, memang satu isu yang agak kerap berlaku dan aku pun tak terkecuali. Kunci kereta Alhamdulillah setakat ni tak berlaku lagi. Apa yang paling kerap berlaku, kunci rumah. Beberapa kali aku terpaksa memanjat awning rumah untuk naik ke tingkat atas melalui cermin tingkap. Kes yang terbaru, disebabkan sikap bertangguh-tangguh mengganti kunci pintu kayu yang patah. Sewaktu keluar rumah, anak aku yang paling akhir keluar tidak menyangka kunci yang patah tergantung pada grill pintu. Bila dah tutup baru perasan. Hampir-hampir nak panjat awning lagi… Alhamdulillah nasib baik ada satu set kumci rumah kat abang ipar aku yang berkerja kat TM juga. Beberapa hari selepas itu, aku segera menggantikan kunci yang patah dan “memulangkan” balik set kunci spare pada abang iparku lagi…

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

libonjueh2678.blogspot.com on February 17, 2010 at 4:49 PM said...

Salam cikgu.
Terima kasih atas pekongsian cerita cikgu. Perdana cabuk aku pun hanya ada satu kunci,so esok aku nak buat pendualah..aku mau ambil pengajaran daripada cerita cikgu ni.

MALEQUE SELAMAT on February 18, 2010 at 5:35 AM said...

Haha... Tak kisahlah baru atau lama, memang kena ada kunci pendua. Dalam kes aku, sampai ada kawan yg bagi cadangan kat aku agar tinggal satu set kunci rumah di sekolah... Hehehe.. yg ini masih belum buat lagi...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template