The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, February 16, 2010

KISAH SEORANG TOKEY KEDAI CUCI KERETA 2

Tuesday, February 16, 2010
Bookmark and Share

Sekembali dari mencari barangan dapur, aku memaklumkan kepada isteriku nak hantar cuci pulak kereta Kancil. Aku cadang nak hantar ke kedai di mana Livina aku dicuci sebelumnya. Namun, aku terpaksa cari tempat lain sebab banyak kereta yang tengah “queue”.

Sewaktu aku menghala ke kedai tersebut tadi, aku perasan ada sebuah kedai cuci kereta yang tak banyak kenderaan. Aku terus masuk dan parkir kereta di ruang yang di arahkan. Kelihatan sebuah Naza Ria sedang dimandikan dengan “snow”, manakala Wira sedang divacum.

Aku tak pasti berapa darjah celicius suhu pada ketika itu. Rasanya berada di bawah kanvas putih yang agak luas, tidak banyak beza darjah kepanasannya berada di luar kanopi tersebut. Aku tercaricari angin sejuk walaupun kipas berputar ligat di tengah-tengah lelangit kanopi yang aku duduk. Memang panas betul cuaca sejak kebelakangan ini. Beberapa malam ini aku tidak dapat menghalang anak-anakku memasang air-cond sewaktu tidur. Namun, aku hadkan tempoh masanya kerana semua tahu sebenarnya berada dalam hawa dingin sepanjang malam tersangatlah tidak baik.

Tiba-tiba aku dengar sedikit kecoh antara tokey kedai dengan taun punya Naza Ria. Aku tak pasti apa puncanya, tetapi alarm kereta tersebut tidak mahu berhenti. Macam-macam bunyi yang keluar… kalau tak silap ada tiga atau empat jenis suara. Memang membingitkan. Sepasang suami isteri serta dua orang anak lelaki yang aku kira bawah 5 tahun duduk semula ke kerusi sambil si isteri mengetuk-ngetuk remote control alarm dengan gaya yang amat marah sekali. Aku agak si isteri marah sebab pekerja kedai cuci kereta tersebut cuai menyebabkan remote alarm tersebut basah.

Agak kelakar juga tindakan si isteri tersebut. Selepas gagal memadamkan alarm yang bingit tersebut, dia cuba menjemur remote control tersebut. Tak lama kemudian diambil kembali dan memicit-micit remote tersebut, tetapi desingan bunyi alarm kereta masih tak berhenti. Di sebalik kekelautan si isteri tersebut, si suami nampak lebih cool. Anak-anak yang dua orang itu tidak banyak kerenah. Mungkin memahami mood ibunya yang tengah high temperature. Namun, kelihatannya pekerja kedai cuci kereta tersebut tidak mempedulikan gelagat tuan punya kereta tersebut. Membuat kerja-kerja mengelap badan kereta, menghampagas (vacum) lantai, mengelap cermin dengan lancar sehinggalah selesai.

Sesudah usai, si isteri tersebut menyerahkan wang bayaran kepada salah seorang pekerja dengan tergesa-gesa dan terus start kereta. Si suami yang sedikit terpinga-pinga menoleh ke arah aku dan seorang lagi pelanggan yang ada di situ, sebelum menuju ke kereta bersama anak-anaknya. Aku kira alarm kereta tersebut akan sentiasa berbunyi sepanjang perjalanannya…

Kemudian tokey tersebut meminta seorang lagi pelanggan memasukkan kereta di bawah kanopi untuk dicuci.

“Encik, boleh kasi masuk itu kereta ka? Permintaannya kepada seorang lelaki yang mungkin sebaya dengan aku.

“Kenapa, tak boleh cuci di luar ka?” Lelaki tersebut seperti marah kepada tokey tersebut.

“Di luar panas encik..” Suaranya seperti merayu.

“Tadi saya mahu masuk sebelah itu kancil you tak kasi!” Sungut lelaki tersebut.

Dengan sedikit geram lelaki tersebut mengalihkan keretanya masuk ke bawah kanopi. Setelah kereta itu masuk dan lelaki tersebut duduk semula dikerusinya, aku mendekati tokey kedai tersebut.

“Adik, bila alarm bunyi macam tu, bukan masalah battery ker? Aku bertanya sambil minta kepastian daripadanya sebab dia juga pemilik kedai mekanik kereta yang terletak di sebelah kedai cuci kereta tersebut.

“Abang, sapa lagi berani mahu kasi tahu sama dia… Bila dia kata kami basahkan dia punya alarm remote control” Tegas tokey kedai tersebut.

“Oh… memang dia nampak sangat marah..”

“Saya ada fikir juga, itu symptom battery sudah weak… tapi bila dia tembak sama kami… saya pun marah juga..”

“Hmm..” Aku mengangguk tanda setuju.

“Ini kali kedua Abang dia buat hal… Dulu dia kata kami ambik dia punya tumb drive. Dia mahu report polis. Tapi, bila kami check, dia punya tumb drive ada bawah seat, driver side.” Kelihatan wajahnya bertambah merah dan nada suaranya sedikit tinggi.

“Belakang, bila saya sudah kasi sama dia itu tumb drive.. baru dia minta maaf..” Keluhnya lagi.

“Ini orang pun marah saya juga..” Sambil menunjuk lelaki yang baru duduk itu menggunakan ekor matanya.

“Apa pasal?” Aku ingin tahu juga sebabnya.

“Tadi dia mahu masuk sebelah abang punya kereta, tapi kami tak bagi sebab ini kanopi hanya boleh satu kereta saja cuci. Susah saya punya orang mahu cuci kalau ada dua kereta. Tapi, dia ingat saya kasi main sama dia..” Hujahnya lagi.

“Oh…” Aku betul-betul terkesima dengan perangai dua orang yang sama kaum dengan aku ni…

Setelah usai, aku berlalu keluar dan menghala ke HB untuk mengisi petrol kereta Kancil yang sudah reserve. Lampu tanda minyak sudah hampir kering sudah menyala. Sepanjang perjalanan ke HB aku cuba mengajukan dua soalan kepada diriku sendiri untuk aku jawab. Namun ada baiknya kalau anda cuba menjawabnya…. Namun untuk menjawab kedua-dua soalan tersebut, kita ubah dulu kedudukan kita. Andaikan kita seorang pekerja di kedai cuci kereta tersebut. Bagaiamana jawapan anda?

Pertama, adakah kita wajar menggunakan kata-kata yang kesat apabila kita rasa mutu perkhidmatan yang kita bayar tidak memuaskan hati kita?

Kedua, adakah kita wajar memaki hamun pekerja yang kita bayar khidmatnya jika kita dapati ada barangan yang hilang sepanjang kenderaan kita diservis?


Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template