The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, February 18, 2010

HARI SIBUK URUSAN DI KAUNTER...

Thursday, February 18, 2010
Bookmark and Share
Semalam adalah hari menguruskan pelbagai urusan di kaunter. Aku memang malas sungguh nak berurusan di kaunter nih... Kalau tak silap sejak 1999, aku dah bayar bill utiliti guna maybank@u.com. Dari Pos Malaysia ke Bank Islam ke Proton (Maha Mega) dan TM Point. Hahaha.. lotih den! Ya ampuun.

I

Tak pasal-pasal aku kena charge RM3.50 kerana mengambalikan parcel yang aku tak order pun. Inilah bahana Reader's Digest. Aku memang ada membuat langganan RD dan Newsweek selama dua tahun sejak oktober tahun lepas. Pasal langganan RD dan Nw tu kira ok. Aku tak komplen. Yang tak tahannya hampir setiap bulan depa hantar macam-macam flayerlah, replika chequelah yang mengatakan kita berpotensi besar memeanangi hadiah ratus-ratus ribu RM! Pernah sekali layan... akhirnya aku kena beli set buku yang ratus-ratus ringgit regenya! Lepas tu haram aku memandang.. asal sampai masuk tong sampah...

Modus operandi business secara psikologi ni masuk pulak fasa kedua. Tiba-tiba aku terima sebuah buku tajuknya "wood". Banyaklah koleksi cerita kat antologi cerpen tu... ada sebahagiannya aku tak baca pun... Aku ingat sebagai hadiah ker... compliment set ker... rupa-rupanya aku kena bayar... aku tahu kena bayar bila datang bill yang menyatakan aku tak bayar! Bukan masalah harga sangat.. RM29.90 (kalau tak silap)... Bila aku call RD, dia kata aku ada tanda tick pada mana-mana borang langganan. Aku tak boleh kata apa lah... Aku pun tak ingat masa aku layan masa depa hantar macam-macam mak nenek borang tempoh hari... Cuma aku malas nak bayar ... Adalah lepas dua bulan lepas tu baru aku bayar menggunakan card credit sebab dalam maybank2u.com tak ada senarai syarikat tersebut...

Aku jadi panas sebab minggu lepas aku terima pulak sebuah buku lagi (entah aku pun tak ingat title buku tu..) dengan set astray "yin-yang" (masa buku pertama sampai aku "ambik " sebahagian set astray mungkin "Yin") untuk melengkapkan set yang aku terima sebelumnya, (yang ini mungkin "Yang"...) dan satu set brushed rama-rama. Dalam surat iringan tidak dinyatakan berapa harganya. Kena beli ke atau ambik secara foc, tidak dimaklumkan! Aku tulis secebis surat kat dalam kotak tu... "I'm refuse to accept this kind of business.. Sorry!" dan balut semula dan akan dihantar semula ke RD!

Selain itu aku kena poskan personal cheque kerana terlewat membayar kiriman kalendar 2010 dan kad-kad Hari Raya daripada Foot & Mouth Painting Artists. Aku tak pasti sejak bila aku menerima kad-kad tersebut pada setiap kali Hari Raya Aidil Fitri menjelang tiba. Atas rasa simpati dan belas ikhsan kepada golongan orang kurang upaya, aku bayar sahaja nilai yang tidaklah sebesar mana kepada aku tapi sangat besar ertinya kepada mereka. Cuma pada kali ini aku terlalu bertangguh-tangguh nak membayarnya... Bukan apa, nak ke post office tu yang "bercinta"....

II

Perasan panas aku bawa pula ke BIMB (Bank Islam). Senyuman pegawai perhubungan pelanggan (Hehe.. bukan GRO tau!) yang juga mantan anak muridku seperti tidak dapat memadamkan rasa bengang yang aku alami.
"F**t***a, saya nak jumpa pengurus bank boleh?" Soalku kepada PRO bank tu..
"Boleh, cikgu nak jumpa pasal apa?" Soalnya dengan senyuman
"Pasal aduan yang saya buat tu lah... Masih tak masuk-masuk lagi.."
"Oh.. Cikgu jumpa dengan En.******" Jawabnya.

Aku cuba untuk bercakap secara personal dengan pegawai besar di situ. Tapi, aku hanya dibenarkan bercakap dengan pegawai tersebut dari kaunter. Jarak antara kami sekitar 5 meter. Terpaksalah menggunakan suara yang agak kuat. Adakah itu strategi? Bukan sebarang orang mampu bercakap dalam keadaan di bank penuh dengan pelanggan... Adakah pihak bank beranggapan aku akan berkata,
"Tak apalah Encik, saya datang hari lain lah.."
Aku cuba lagi mahu mengambil kaedah yang terbaik..
"Kita bercakap terlalu jauh lah encik, boleh tak kalau saya masuk ke dalam..." Aku separuh merayu..
"Tak apa, cakap jer..." Nampaknya pegawai tersebut terus bertegas.
"Ok.. saya nak tanya tentang pengeluaran yang buat semasa bank "off-line" pada 31 haribulan lepas... sampai sekarang saya masih tak dapat duit saya balik."
Sebenarnya aku bukan pelanggan tetap BIMB. Urusan gaji, akaun simpanan dan semasa semua di Maybank. Pernah juga kawan-kawan kritik aku kenapa tak pindahkan akaun gaji ke BIMB. Pada masa itu aku khuatir satu perkara sahaja, kalau urusan pemindahan gaji tersebut tidak lancar sehingga gaji aku sangkut, macam mana aku nak settle semua bill aku? Jadi aku hanya memilih untuk menukar akaun wadiah di Maybank daripada akaun biasa yang aku buka sejak 1995.

"Encik, kami tak campur urusan ni... sebab ada pihak lain yang akan uruskan." Sampuk seorang pegawai kaunter wanita yang duduk berhampiran dengan tenpat aku berdiri.
"Mana boleh, kenapa kes macam ni tak berlaku pada bank lain. Kalau bank lain off-line, kita boleh ambil duit di mana-mana bank yang ada aplikasi MEPS dan sebagainya..." Aku bertegas.
"Tak boleh encik..." Kata pegawai wanita tersebut, dengan wajah yang agak serius.
"Ini namanya kes mendera pelanggan.... Sudah lebih 14 hari saya tunggu tapi tak masuk juga... Sudahlah duit saya kena "telan" sebanyak RM1,600 (RM800 sekali cubaan pengeluaran) lepas tu kena charge pulak RM2 untuk dua kali pengeluaran di Maybank dan satu lagi di Public Bank.." Suara aku agak sedikit tinggi. Aku bukan sahaja mahu berlaku seperti itu, nampaknya pihak bank yang mahu aku berbuat sebegitu. Dengan harapan sistem yang sudah lapuk ini segera ditukar dan tidak lagi menyusahkan para pelanggan... Aku rela jadi "kambing hitam" hari ini...

"Bagi saya kad bank Encik tu..." Kata pegawai besar bank yang sejak dari tadi tak berhenti-henti menulis, menelek dan menyain. Pegawai wanita tersebut meminta kad bank daripada ku dan menyerahkan kepada pegawai bear bank tersebut.
Aku nampak pegawai tersebut mendail telefon. Sambil itu, aku mintak kebenaran sebentar keluar sebab baru teringat aku tak letak kupon parkir kat dashboard kereta. Hah.. nanti kena saman pulak aku!

Sekembali daripada meletakkan kupon parkir, aku segera masuk semula ke bank. Selang beberapa minit kemudian, barulah pegawai besar tersebut datang ke arah aku.
"Kami dah hubungi pihak HQ, Encik kena tunggu dalam masa 14 hari bekerja..." Jelas pegawai tersebut.
"Jadi bila tarikhnya.." Aku sengaja hendak satu kata putus yang mudah untuk dijadikan rujukan jika masih tak selesai juga.
"Encik cuba tengok 24 atau 25 haribulan ini... Kalau tak ada jugak, datang semula ke bank.." Jawabnya.
"Ok.. terima kasih.." Sebelum aku permisi meninggalkan kaunter.
Rasa lega dengan jawapan tersebut, cuma rasa tak puas hati memang tidak boleh ditutup-tutup lagi... Apatah lagi tiada ungkapan maaf daripada pihak bank kerana menyusahkan pelanggan.

Menapak ke kereta, satu perkara yang aku dan para pembaca budiman kena ingat, jika di mana akaun BIMB kita dibuka mengalami gangguan di ATM seperti "off-line" jangan cuba cucuk kat bank-bank lain. Tak pasal-pasal duit kita kena "telan", dan untuk mendapatkan semua tunggulah 14 hari bekerja!

III

Masuki ruang show-room Maha Mega, terasa nyaman sekali. Suasana tenang dan dingin serta tidak ramai pelanggan menjadikan aku rasa cool sambil boleh meninjau-ninjau beberapa buah kereta di situ. Kelihatan ada sepasang suami isteri sedang dilayan dengan seorang sales girl. Justeru aku punyai lebih masa untuk keluar masuk dari satu kereta ke kereta yang lain. Dari Savy ke New Saga! Membuat perbandingan daripada aspek keluasan dan reka bentuk.

"Ya, encik ada datang sini ke sebelum ini..?" Soal seorang gadis india yang masih muda.
"Ya..." jawabku
"Dengan siapa ya?" Balasnya.
"Dengan Cik S****."
"Oh.. dia masih cuti lagi..." Katanya.
"Encik ada semua dokumen yang perlu serta deposit..."
"Ada.." Aku menghulurkan semua dokumen yang diminta.

Sedang gadis tersebut membuat salinan ke atas segala dokumen yang diminta aku duduk di ruang sofa yang agak selesa. Sebenarnya, ini bukan idea isteriku. Kalau ikutkan isteriku memang dia nak pakai Kancil 850 yang berusia 7 tahun sampai reput... Tak nak tambah hutang lagi, katanya. Tetapi sejak aku menghantar ke kedai repair kereta beberapa minggu lepas kerana kompresor aircond dah rosak, aku diberitahu oleh pekedai tersebut, ada lagi bahagian kereta perlu dibaiki lagi. Dia kata mungkin gear-box atau setidak-tidaknya set clutch kena tukar. Sebab bunyinya agak bising.

Aku bukan tak nak menyelsaikan masalah tersebut. Merepair kereta yang hujung tahun ini selesai hutangnya jauh lebih jimat daripada membayar bulan-bulan sebuah kereta baru selama 9 tahun atau 108 bulan! Memang itulah yang sering dinyatakan oleh isteriku. Tetapi, semenjak aku kemalangan pada hujung tahun 2008, kereta Kancil tersebut aku rasa sudah tidak selamat. Umpamanya, brek sistemnya tidak berfungsi dengan baik. Tidak berfungsi dengan baik kalau brek mengejut. Aku dah bawak servis, tokey mekanik tu kata,
"Mana sama compare itu sama Livina maaa... Livina ada ABS..." Sambil tersengeh-sengeh..
Huh, aku pernah guna SAGA Magma, Waja (dua buah jer hehehe..) tanpa ABS tapi ok apa! Satu lagi bila drive rasa macam tak stabil jer... Ada rasa macam ke tengah dan ke tepi. Tapi bila lepas steering, ok jer... tak ler.. menyenget!

Mendengar penerangan aku, isteriku rasa takut juga... Aku menjadikan faktor keselamatan satu isu penting untuk tukar kereta! Hahaha... sapa tak sayang bini oi.. Pulak tu isteri aku ni bawak kereta kurang sikit daripada aku jer.... hehe.. sederhana laju! Jadi, aku tak perlu berhujah panjang-panjang nak yakinkan dia.. Biasalah orang perempuan, suami yang uruskan kereta... kira boleh isi minyak sendiri pun aku rasa ok lah... Bila aku explain problem yang bakal menyusul selepas ini jika terus pakai Kancil, dia setuju lah untuk tukar kereta.

Terlintas juga nak guna MyVi... Tapi harganya agak mahal dan bootnya kecil. Soal sporty, memanglah... Bila ada dua orang anak kat asrama, dan kemudiannya akan menyusul lagi... bukan sentiasa nak guna MPV. Jadi bila nak balik kampung semalam dua, keluasan boot perlu diambil kira. Dan, kalau aku sorang-sorang nak out-station pun boleh tumpang sekaki. Dan, lepas ini bila isteriku boleh drive kereta yang lebih besar sedikit daripada Kancil, kemudian-kemudian nanti bolehlah try Livina pulak. Setakat ini dia memang tak pernah guna lagi.... Hehehe... memang penakut habis!

Semasa gadis India itu menulis pada sebuah fail kertas, dia bertanya...
"Encik sudah decide warna ker?" Soalnya
"Sudah... silver.." Ringkas. Sama warna dengan kereta yang ada. Itu warna kegemaran kami. Hehe... biar sama warna.. tanda sepakat lah... sama citarasa... ewah!

IV

Setelah selesai berurusan di Maha Mega, aku terus ke TM Point. Jaraknya tidak lah jauh sangat. Menapak pun boleh sampai.

"Ya cikgu, ada apa-apa yang boleh dibantu.." Sapaan "rasmi" daripada pegawai di situ. Aku dah berbelas tahun mengenali pegawai tersebut. Sejak aku duduk di TM. Kebetulan pula kami tinggal setaman perumahan.
"Inilah pasal line telefon rumah saya yang senyap sunyi sejak minggu lepas lagi.. Katanya 25 hari bulan baru ok.. kata pegawai 100 (no telefon aduan kerosakan) kabel telefon rumah saya tu dah 5 kali kena curi.." Aku menceritakan segala perkara yang berlaku kepada pegawai tersebut.
"Memang... kami dah dapat report tu..." Jelasnya.
"Ada ke patut pegawai 100 tu kata, dia suruh saya tukar kepada CDMA sebab kawasan saya tu kawasan berisiko tinggi hilang kabel... dan dia mintak saya sebagai pelanggan buat report polis tentang kehilangan kabel tu, supaya polis boleh bertindak beradasarkan aduan penduduk atau pelanggan.." Aku menghurai dengan panjang lebar.
"Cikgu pakai streamyx, mana boleh pakai CDMA..."
"Tu lah pasal... Saya mohon kalau boleh pindahkan talian telefon saya dari arah depan rumah kepada arah dari belakang rumah... Kalau yang itu Insya Allah tak lah dicuri orang. Sebabnya, kawasan rumah saya duduk ni ada ramai orang yang duduk... dan tiangnya tinggi.."

Selagi tidak ada masalah, selagi itulah sesuatu sistem itu aku guna. Sebab sengaja nak ubah-ubah sesuatu itu kadang-kadang paling tidak terpaksa bayar kos pemasangan. Sebenarnya jiran-jiran aku yang masuk rumah lebih lewat, depa gunakan kabel yang sedah siap di pasang kat belakang rumah. Tapi, aku masuk rumah pada tahun 2000, masa tu kat belakang rumah, tiang pun tak mandang. Itupun aku merayu kat pehgawai Telekom agar tarik kabel dari arah belakang rumah kos rendah yang terletak di hadapan rumah aku. Selepas aku berjaya, adalah lapan- sembilan rumah yang mengikut. Tapi bila rumah kos rendah itu banyak yang kosong macam-macam kes timbul. Termasuklah kes kecurian kabel tembaga Telekom.

Menurut pegawai tersebut, pihak Telekom akan berbincang tentang permohonan aku itu. Dia mintak aku bersabar sementara masalah tersebut diselesaikan.

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Aida Ali on February 18, 2010 at 7:41 PM said...

Sepurnama penceritaan tak seindah sedetik pengalaman

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template