The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, January 3, 2010

KALIMAH ALLAH: ADAKAH UNTUK ISLAM SAHAJA?

Sunday, January 3, 2010
Bookmark and Share
Sebenarnya saya sekadar nak membuat respon kepada sdr nassir kassim dalam pandangan beliau berkaitan dengan penggunaan nama Allah. Beliau bertanya adakah untuk orang Islam sahaja? Saya bukanlah orang yang terlalu arif dalam bab ini.. kena cari beberapa sumber mudah di internet dalam meleraikan persoalan yang berlegar-legar dalam minda saya juga...

Walaupun ada refrences yang lebih muktabar dalam bahasa Arab atau bahasa-bahasa yang lain, saya sekadar merujuk pendapat Lebai Wiki... sekadar pencentus explorasi yang lebih jauh (barang kali)...

Allah (Arabic: الله‎, Allāh, Turkish: Allah, IPA: [ʔalˤːɑːh] ( listen)) is the standard Arabic word for God.[1] While the term is best known in the West for its use by Muslims as a reference to God, it is used by Arabic-speakers of all Abrahamic faiths, including Christians and Jews, in reference to "God".[1][2][3] The term was also used by pagan Meccans as a reference to the creator-god, possibly the supreme deity in pre-Islamic Arabia.[4]
Nampaknya daripada situ sahaja pun jelas bahawa kalimah Allah bukan hanya untuk umat Islam atau agama Islam sahaja. Cuma istilah Allah sangat difahami oleh barat sebagai tuhan kepada umat Islam. Malah kalau ditelusuri terus dalam laman tersebut, begitu banyak maklumat yang berkaitan dengan kalimah dan konsep Allah. Hatta istilah tersebut digunakan oleh pengikut Nabi Allah Ibrahim A.S. termasuk Kristian dan Yahudi.

According to Islamic belief, Allah is the proper name of God,[11] and humble submission to His Will, Divine Ordinances and Commandments is the pivot of the Muslim faith.[1] "He is the only God, creator of the universe, and the judge of humankind."[1][2] "He is unique (wahid) and inherently one (ahad), all-merciful and omnipotent."[1] The Qur'an declares "the reality of Allah, His inaccessible mystery, His various names, and His actions on behalf of His creatures."[1]

In Islamic tradition, there are 99 Names of God (al-asma al-husna lit. meaning: "The best names") each of which evoke a distinct characteristic of Allah.[2][19] All these names refer to Allah, the supreme and all-comprehensive divine name.[5] Among the 99 names of God, the most famous and most frequent of these names are "the Merciful" (al-rahman) and "the Compassionate" (al-rahim).[2][19]

Most Muslims use the untranslated Arabic phrase "insha' Allah" (meaning "God willing") after references to future events.[20] Muslim discursive piety encourages beginning things with the invocation of "bismillah"(meaning "In the name of God").[21]

There are certain phrases in praise of God that are favored by Muslims, including "Subhan-Allah" (Holiness be to God), "Alhamdulillah" (Praise be to God), "La-il-la-ha-illa-Allah" (There is no deity but God) and "Allāhu Akbar" (God is great) as a devotional exercise of remembering God (zikr).[22] In a Sufi practice known as zikr Allah (lit. remembrance of God), the Sufi repeats and contemplates on the name Allah or other divine names while controlling his or her breath.
Namun, dalam kalangan masyarakat Arab yang beragama Kristian juga menggunakan hanya kalimah Allah dalam tuhan mereka. Malah ada sebilangan Kristian Arab yang menggunakan Basm-Allah atau Bismillah (Dengan nama Allah).

Arabic-speakers of all Abrahamic faiths, including Christians and Jews, use the word "Allah" to mean "God".[3] The Christian Arabs of today have no other word for 'God' than 'Allah'.[6] (Even the Arabic-descended Maltese language of Malta, whose population is almost entirely Roman Catholic, uses Alla for 'God'.) Arab Christians for example use terms Allāh al-ʼab (الله الأب) meaning God the father, Allāh al-ibn (الله الابن) mean God the son, and Allāh al-rūḥ al-quds (الله الروح القدس) meaning God the Holy Spirit (See God in Christianity for the Christian concept of God).

Arab Christians have used two forms of invocations that were affixed to the beginning of their written works. They adopted the Muslim basm-Allah, and also created their own Trinitized basm-Allah as early as the eight century CE.[24] The Muslim basm-Allah reads: "In the name of God, the Compassionate, the Merciful." The Trinitized basm-Allah reads: "In the name of Father and the Son and the Holy Spirit, One God." The Syriac, Latin and Greek invocations do not have the words "One God" at the end. This addition was made to emphasize the monotheistic aspect of Trinitian belief and also to make it more palatable to Muslims.[24]

According to Marshall Hodgson, it seems that in the pre-Islamic times, some Arab Christians made pilgrimage to the Kaaba, a pagan temple at that time, honoring Allah there as God the Creator.[25]

Kalau nak baca lagi sila ke capaian berikut http://en.wikipedia.org/wiki/Allah

Persoalannya sekarang mengapa kita perlu mempertikaikan penggunaan nama Allah kepada orang bukan Islam?

Saya ada beberapa rangkuman pandangan. Dalam konteks Islam di Malaysia, banyak istilah dalam bahasa Arab seakan telah disenyawakan dalam bahasa Melayu. Contoh "Insya Allah". Kalau ditukar ke dalam bahasa Melayu bunyinya, "Jika diizinkan oleh Allah". Malah kini istilah tersebut telah digunakan oleh orang bukan Islam (walaupun kita tidak suka... tetapi bagi menyampaikan mesej yang sama... kita pekakkan telinga sahaja...). Namun, penerimaan itu tidak ada agenda dakyah atau ingin mempersendakan istilah tersebut. Cuma saya teringat sewaktu di tahun satu di UM, seorang pensyarah Sejarah Eropah menggunakan istilah itu untuk menyindir pelajar Islam yang selalu menggunakan istilah tersebut untuk pelbagai helah.. umpamanya lewat hantar assignment dan sebagainya. Entahlah, aya rasa macam sakit hati sampai sekarang...

Justeru, apabila istilah yang paling syumul bagi menjelaskan tuhan umat Islam itu digunakan dalam konteks penyebaran ajaran agama lain, ia sememangnya akan menimbulkan satu kontroversi. Kalaupun di negara Arab, isu sebegini dianggap macam kudis je... tetapi realiti itu tidak berlaku di alam Melayu. Seperti yang saya nyatakan dalam entri yang lalu, jika risalah atau makalah gereja itu dibaca oleh golongan belia yang imannya "iman kulit bawang"... bukan kulit durian yang sangat assertif... bagaimana?

Sudahlah budaya remaja Islam masa kini tidak ubah seperti orang bukan Islam. Hedonisme semakin menjadi-jadi... Terlibat dalam kumpulan rempit, skinhead, punk, black metal dan entah bermacam-macam lagi... Alih-alih di sana ada agama lain yang tuhannya ialah Allah, tetapi ajarannya sangat mudah... Tidak perlu solat 5 kali sehari semalam, berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan, zakat dan fitrah, menunaian haji di Mekah dan sebagainya... Dan, boleh menebus segala kesalahannya dengan Allah dengan hanya berjumpa sesama manusia... Tentunya ia akan membawa padah dan parah malah menjurus kepada kebejatan aqidah umat Islam di Malaysia pada suatu tempoh yang singkat.

Jangan disamakan dengan apa yang berlaku di Indonesia. Jika masa lampau itu seluruhnya boleh dikembalikan oleh Time-Machine. Nescaya ulamak Indonesia seluruhnya berkumpul untuk meminta pertolongan kepada sang mesen masa itu untuk mengembalikan Islam semasa era Wali Songo dan Kesultanan Demak. Dan, gara-gara istilah Allah itu telah digunakan di gereja-geraja Indonesia lah (Cotoh, lihat di sini) , maka "wabak" itu sedang merebak masuk ke Malaysia. Cuma usaha yang sedang dibuat kini ialah, "masuk melalui pintu yang sah". Umpamanya, saya pernah bermalam di sebuah hotel di Semenanjung Malaysia, di mana di dalam laci meja di dalam bilik saya menginap itu disediakan bible Al-Kitab dalam bahasa Indonesia.

Walaupun menurut seorang blogger yang sempat ditelusuri, beliau menyatakan dalam kes gereja Katholik yang memohon perintah mahkamah itu, sebenarnya mereka telah menggunakan istilah tersebut sejak tahun 1980-an. Tetapi bagi aku, apabila sebuah mahkamah tinggi membuat keputusan membenarkan ia digunakan, maka jika ada kes lain yang timbul kemudian, ia akan merujuk kes itu sebagai doktrin duluan (Stare decisis) dalam memutuskan penghakiman dalam kes-kes tersebut.

Kan "lebih baik", kalau gereja itu ingin menggunakan istilah itu secara tidak sah. Maksud saya, gunalah dalam gereja itu sahaja. Jangan mohon perintah mahkamah untuk membenarkan penggunaanya secara sah. Lagipun, pernah ke sebelum ini pihak pejabat agama Islam menyerbu atas kes pengguaan nama Allah di gereja tersebut? Justeru, saya melihat di sebalik ini semua ada agenda yang lebih besar di sebaliknya. Iaitu proses menggunakan nama Allah dalam apa-apa juga ajaran dan dokumen ajaran Kristian secara sah di seluruh gereja di Malaysia. Hal ini terjadi apabila ia melibatkan perintah mahkamah.

Setakat ini, saya melihat isu ini semamangnya akan mengundang kontroversi hubungan antara agama di Malaysia. Sekali gus akan mengundang kontroversi antara kaum pula akhirnya. Justeru, saya memohon kepada pihak peguam negara mengkaji keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi langkah membuat rayuan kes tersebut ke Mahkah Rayuan dan seterusnya jika gagal ke Mahkamah Persekutuan. Jika kes ini dibiarkan, nescaya beberapa kes lain yang ada hubungan langsung dan tidak langsung denganh kes ini pasti akan menyusul. Mahkamah sedang "melihat" pola sensitiviti umat Islam di Malaysia. Jika umat Islam nampak cool... saya rasa kes yang akan diumumkan tidak lama lagi ialah kes mrtad Lina Joy.

Saya bersetuju dengan pandangan pelbagai pihak agar DYMM Sultan-Sultan negeri dan DYYMM SPB YDPA bagi negeri-negeri lain agar membuat satu usaha yang lebih ampuh dalam menangani isu ini. Justeru, dalam konteks kes Herald, SPBYDPA lah kerana kes berlaku di sebuah mahkamah tinggi di Kuala Lumpur. Oleh sebab, Malaysia mengamalkan doktrin pengasingan kuasa, maka SPBYDPA adalah kuasa tertinggi yang melampau bidang lagislatif, eksekutif dan judisari.


Facebook Comments

10 PANDANGAN:

ustaz eds on January 3, 2010 at 2:56 PM said...

satu kesilapan besar yang berlaku ialah tidak melaksanakan ajaran Islam yang syumul ini secara menyeluruh dalam negara kita sehingga Islam tidak dianggap berada di kedudukan yang tertinggi. Jadi orang bukan Islam berani dan mudah mengambil kesempatan.
sekadar pandangan peribadi

Bungakopi on January 4, 2010 at 9:35 AM said...

dalam bible yg asal (Vatican) langsung tidak menyebut penggunaan kalimah 'Allah'.

Shukri Mohd Ali on January 4, 2010 at 11:25 PM said...

Assalamualaikum.

orang kita terlalu cepat melatah dan melenting kerana terikat dengan ajaran nenek moyang. oh, saya tidak kata ajaran-ajaran dari nenek moyang kita salah, tetapi ajaran itu perlu diselaraskan dengan ajaran agama (yang lebih mendalam). kes ini sama seperti kes doa bala oleh tuan guru Nik Aziz (err...isu ni sembang lain kalilah).

kita ini generasi ulul albab yang berpandukan al-Quran dan Sunnah. sebagai muslim, kita seharusnya berfikir dan mengkaji sebelum mencerna sesuatu maklumat yang diterima (bersyukur kerana saya ada kesedaran ini, yang membuatkan saya diterima untuk berdiskusi dengan pensyarah fakulti pengajian Islam sedangkan saya hanya pelajar fakulti sains sosial dan kemanusiaan.)

saya tidak mahu berkata panjang lebar kerana ada yang akan menuduh saya tidak Islamik dan marah (dengan kata-kata kesat dan maki). disini saya sudah diperlakukan sedemikian (oleh pelajar yang konon-kononnya berhujah sedangkan buku pendidikan Islam tingkatan 5 pun dia belum cukup faham isinya).

kesimpulannya, kalimah Allah boleh digunakan oleh agama kristian. kenapa? kerana agama itu ialah antara 3 agama samawi (agama yang turun dari langit). tetapi, (baca sekali lagi : tetapi) mereka tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah kerana bimbang akan disalahgunakan untuk kepentingan mereka sendiri.

maaf jika komen saya menyinggung perasaan dan sensitiviti sesetengah pihak. walaupun kalimah itu boleh digunakan oleh mereka, namun saya tetap membantah kerana agama kristian sekarang tidak sama seperti ia diturunkan pada mula-mula dahulu. pengubahan terhadap agama kristian inilah yang menyebabkan Allah mengutus Nabi Muhamamd untuk memperkenalkan "Allah" melalui "Islam", bukan melalui kristian.

masih ragu dan bingung tentang isu ini? silalah rujuk ustaz-ustaz yang bertauliah (bukan akhil hayy) dan dapatkanlah kitab-kitab agama yang bagus (selain buku pendidikan Islam untuk sekolah menengah kerana ia tidak membantu anda berhujah).

wallahualam.

Anonymous said...

bagi saya mereka yang mendokong puak puak kristian ini buta sejarah umat Islam nusantara....cuma keuntungan politik yang sedikit..sanggup kata takper..orang Islam peduli apa..janji aku boleh dapat kuasa..nanti dapat kuasa aku ubahlah..lepas dah dapat tak boleh buat sebab ..kawan DAP kata tak boleh...mungkin mereka mahukan anak-anak mereka nanti kata sama je ayah kat situ pun rumah Allah( salib punya besar)

Anonymous said...

Pendapat saya..jangan lah kerana seekor Berok kita..sebangsa dan seagama bertikam lidah, betul tetap betul ..salah tetap salah...kalimah Allah hanya berhak digunakan oleh orang yang beriman kepada Allah (Muslim)..Anwar Ibrahim sedang dilamun Kegilaan Kuasa..dia Peduli apa..semua ini..

Anonymous said...

Antara tiga yang ditegakkan deen Islam,negara Islam ,negaara kebajikan.....pembagian Allah ada dua rahmat atau istidraj....Allah adalah paksi segala2nya...ia bukan mainan kita membina ape 2 ?apa kaitan kafir dengan fahaman kita,yang berbicara itu Islam perjuangannya atau yang memisahkan politik dari ajarannya yangsyumul...siapa pula sumber kuasa yang berbicara itu..celari sekali hidupku kini

Anonymous said...

Write mοгe, thats all I haνе tο ѕaу.
Lіtеrаlly, it seems аѕ though уou relied
on the vіdeo to mаke your poіnt. You cleаrlу κnoω ωhat
yοuге talκing about, why wаstе youг intelligence
оn just pοsting vіdeοs to your
ѕite ωhen you сould bе giving us something infoгmative to гead?
rippln reviews - what is the ripple effect by bronfenbrenner - rippln app

Alѕo ѵisіt my homepage :: what is ripple delete adobe premiere

Anonymous said...

I'm not sure why but this website is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I'll check baсκ later on and ѕee
іf the problem still exists.

Alѕo visit my weblog raspberry ketone supplements

Anonymous said...

We аre a bunсh of volunteers
and starting а new schemе in our community.
Yоur wеbѕite prοvіded us wіth helpful infоrmatіon to
work on. You have done an impressive aсtivity and our ωhole
cοmmunity shаll be thankful to уou.


My site - manufactures carpets

Anonymous said...

Harus ada musyawarah dan kesepakatan. Kita baru dilahirkan tadi malam. Segalanya masih serba belajar. Agama mana yang lebih awal diturunkan ke dunia? KRISTIAN? ISLAM? YESUS?MUHAMMAD? Siapakah yang paling pertama menggunakan kalimah Allah? Kristen atau Islam? Sejarah perlu diluruskan.. Kita seharusnya berhenti mengomel. MengungkapkaN Sesuatu perkara HARUS ADA PRESEDENSNYA DAN BUKAN SECARA MEMBABI BUTA SAJA! Kalau ilmu kita dangkal, biarlah kita turun duduk belajar sejarah dan arkeologi dari bangku Tadika dulu...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template