The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, December 3, 2009

RANGKUMAN SEMASA...

Thursday, December 3, 2009
Bookmark and Share
Setelah beberapa hari ini aku memberikan fokus yang maksimum kepada proposalku, kini aku kembali menghadap ruang karyaku yang ini bagi melepaskan "rindu" untuk berblog. Namun, tidak bererti selama beberap hari ini aku tidak menghadap ruang blog, sebab proposal aku itu sebenarnya berbentuk blog.
Akhirnya misi menemui penyeliaku pada semester tiga (dah over pun...) berjaya pada sore Selasa, 1 Disember 2009. Tanpa aku sedari betul-betul, rupanya sekarang ini dah cuti semester... Dan tak lama lagi (14 Disember 2009) aku akan daftar lagi untuk semester empat plak! Begitulah masa yang aku rasa sangat pantas berlalu. Aku pun tak pasti, sama ada aku sedang berada di atas track yang sebenar atau sebaliknya kerana dah nak masuk sem 4 tapi proposal masih banyak yang lompang di sana-sini. Dan, secara tiba-tiba saja semangatku untuk membentangkan proposal kajianku pada sem depan menjalar dalam tubuh... Dan, ia bermula (aku rasa...) semasa aku menemui sekejap penyeliaku bagi mendapatkan laporan kemajuan pengajianku bagi sem 3. Setelah tiga semester, ini kali pertama aku mengisi borang sedemikian. Setidak-tidaknya, penyelia aku tahu dalam kesibukannya yang maha dahsyat ini, aku mesti dibantu ... dan begitu juga dengan students yang lain... Lalu bagi menyesuaikan laporan dan realiti, dia nak jumpa aku pada 30 Disember 2009 bersama dengan co-supervisor sekali! Dengan penyelia, tak apa lagi... bila dia kata (beliau terus menghubungi dan mendapat pengesahan daripada penyelia kedua akan hadir...) penyelia kedua akan turut bersama... aku rasa macam kena karan elektrik! Maklumlah, penyelia kedua aku itu... aku kenal sangat dan jiran aku sendiri... Cuma dalam "dunia" penyelidikan, kami berbeza mazhab! Aku sejak bergurukan penyelia utama ini (sejak tahun 2000!) telah menggabungkan diri sepenuhnya dengan mazhab kualitatif.
Justeru, aku perlu segera berbuat sesuatu supaya proposal aku tak nampak laih sangat! Semntelahan denga ketibaan cuti sekolah, aku ke Arkib Negara dan selebihnya ke library UPSI bagi menkosmetikkan "wajah hodoh" proposalku itu. Buatlah "make-over" di sana-sini agar sedikit ayu... hehehe! Alhamdulillah... wireless broadbandku sangat membantu aku pada saat-saat kritikal ini. Apa tidaknya, talian telefon rumah senyap-sunyi (tiada dail tone) sejak aku balik petang Sabtu. Setelah aku telefon bahagian kerosakan, rupanya kabel tiga tiang terakhir (lebih kurang 50 meter panjangnya) telah kena samun! Termasuklah talian yang melibatkan rumah aku... Itu memang tak boleh buat apalah... Kalau kerosakan teknikal yang lain, TM janji akan membaikinya dalam tempoh 24 jam walaupun hari cuti! Haha.. baru petang semalam talian pulih seperti sedia kala. Kesempatan aku ke TM Point, T.Malim... kerana report pertama macam tak ada perkembangan... aku terus buat beberapa perkara yang dah sekian lama tertangguh.
Pertama, aku downgrade pakej Streamyx aku, dari 1 mbps (RM88, pakej tahun 2006 + RM68, iTalk pakej) ke 386 kbps (RM60, termasuk sewa talian sekali + RM10 untuk unlimited home to home calls) Hehe.. jimat Rm86! Tapi sebelum aku sign-up pakej baru, aku tanya macam-macam pasal speed ke internet... Ialah, walaupun aku dah rely kat wireless broadbandku, tapi kesian lah plak kat anak-anak aku yang surf internet guna pc kat rumah, kalau terkedek-kedek dan terkemut-kemut... hehehe aku pinjam terma seorang blogger!
Kedua, aku baru sedar akaun dail-up 1551 aku masih on! Bila aku terima bill bulan lepas... baru aku sedar, akaun aku tu masih aktif. Rupa-rupanya bukan senang gak nak tamatkan kedua-dua perkara tu... Paling susah dail-up tu... Kalau tak silap semua skali aku kena isi 3 borang . Pertama dan kedua borang pemotongan dial-up, ketiga pakej iTalk.
Keadaan bertambah "huru-hara" apabila pada 30 November lepas, aku menerima surat dari Bahagian Tajaan, KPM meminta aku menghantar beberapa perkara ke situ. Apa yang paling maha tension ialah laporan keputusan setiap semester! Untuk sem 3 oklah... aku dah buat... Tapi lagi dua sem tu? Dannnn.. 30 November itulah due-datenya! Kesempatan penyelia aku tak dapat jumpa pada hari tu, menambahkan lagi panjang langkah kakiku... Aku menghubungi pihak BT,KPM mintak postpone dalam sehari dua lagi... lepas tu aku mengubungi plak pihak IPS,UPSI mintak pandangan pasal yang dua sem tu... Aku jumpa staff IPS dan dia mintak aku berbincang ngan penyelia... Oleh sebab laporan kemajuan tu baru sem lepas ini dikuatkuasakan, student macam aku ni tertinggal lah... aku bukan ada exam... jadi result exam tak dek lah... Sebab tu kena isi borang kemajuan selewat-lewatnya dua minggu selepas exam habis! (Itu pun kena alert lah..) Kalau tak, nak hantar laporan apa kat pihak penaja! Kalau lengkap, dan pihak IPS berpuas hati... barulah status SEDANG MAJU (SM) akan diberikan kepada pelajar yang terlibat... Kalu tak, status TM (Tidak memuaskan kot?) bukanTanjong Malim atau Telekom Malaysia haha... Dan, kalau dua kali TM boleh diberhentikan beb!
Tentang surat penerimaan dari BT,KPM tu terpaksa emailkan... Cadang, nak fakskan... baru teringat line telefon black-out! Yang selebihnya, aku kena ke kampus untuk uruskan dengan beberap pihak... Pertama kena jumpa penyelia bagi mendapat laporan penyeliaan dan tanda tangan kat borang (dua-dua orang skali) lepas tu ke fakulti untuk dapatkan tanda tangan dan cop dekan, lepas tu ke IPS lagi untuk dapatkan tanda tangan dan cop Pengarah IPS... Alhamdulillah aku dapat selesaikan semuanya menjelang 3.30 petang.
Masa yang ditetapkan untuk berjumpa dengan penyelia dah dah lewat beberapa minit, aku berjalan separuh berlari menuju ke aras empat bangunan Canselori.. Mujurlah masa aku sampai seorang pelajar macam aku sedang ada contact-hour dengan Prof... Sempatlah aku melaraskan pernafasan aku yang tercungap-cungap... Bla dah ok baru aku tanya kat staff kat BPPQ, bolehkah aku jumpa Prof ....
Alhamdulillah sesi perbincangan berjalan dengan lancar... Kalau ikut voice recorder aku, lebih kurang sejam setengah kami berbincang... Apa yang penting overall design dia terima. Cuma kena tambah kat beberapa bahagan lagi ... Aku akur dengan pandangannya dan berkemungkinan, kami akan berjumpa lagi pada bulan Februari! Bulan Disember dan Januari jadualnya sendat-padat-mampat!
Malm tu, aku balik kampung nak ambik anak isteri yang sejak hari Sabtu aku tinggalkan kat kampung.. Sebelum balik aku singgah kat Klinik Syifak daftarkan anak aku nombor arba'a ntuk berkhatan... Kali ni nak guna teknologi SmatKlamp yang anak-anak AzlanLin guna tu.. Nampak senang nak urus.. Haha... mintak hari Jumaat, tak dapat sebab dah penuh.. Harap-harap lepas tu nanti proses penyembuhan akan cepat berlaku... Aku dah tak ada masa... Hari Ahad ni, kena gi Ipoh adik aku ada kenduri sikit sebab nak Umrah 19 Disember. Skali ngan bapak dan emak... Hari Isnin dan Selasa ke SMK Kepong, ada taklimat.. dan lepas tu lebih kurang 3 minggu terperap kat rumah... Jadi... aku tak pasti boleh atau tak ke Ipoh.. Kalau ikut brosur yang aku dapat, dan info dari azlinlan.blogspot.com, proses penyembuhannya agak cepat...
Semalam aku ke library lagi... bagi meghalusi apa yang aku kena buat berdasarkan rakaman yang aku buat semasa berjumpa ngan penyelia aku tu... Lebih kurang 2.30 petang, hujan turun dengan lebat... Aku terperangkap kat library dan aku gunakan masa yang ada untuk melihat disertasi yang ada untuk dijadikan contoh dalam memperincikan Kajian Literaturnya.... Adusssss! Fening aku.... Aku keluar dari library sekitar 4.00 petang. Sebelum balik, singgah kedai beli dua pasang kain pelekat untuk anakku yang akan berkhatan esok!!! Ayahnya pun suspen gak... Tapi, esok gak aku bertugas kat skolah... Tengoklah macam mana nak adjust masa... Klinik kata sehingga 5.00 petang... Tapi ikut kebiasaan, orang berkhatan elok pagi...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template