The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Friday, December 4, 2009

POTONG! POTONG!

Friday, December 4, 2009
Bookmark and Share
Tiba-tiba aku teringat iklan P1 WiMax yang menimbulkan kontroversi sehingga dibawa ke sidang parlimen. Haha... iklan tu langsung tak signifikan dengan produk yang hendak dipublisiti tetapi secara langsung berkaitan pulak dengan amalan berkhatan dalam kalangan masyarakat Islam. Eloklah pun iklan tu dah tinggal pasukan kompang anak-anak cilik yang mendendangkan lagu Potong...
Semalam, hari yang dinantikan dengan penuh gedebak-gedebuk oleh anak aku nombor thalith tiba juga akhirnya. Awal-awal lagi lagi dah bangun dan bertanya kepadaku,
"Pukul berapa Zharif nak sunat ayah..."
"Nanti dulu lah.. ayah nak ke sekolah dulu... bila anak-anak murid ayah dah periksa nanti ayah bagi tahulah... Buat masa ni ayah tak dapat janji dengan tepat.. Mungkin pukul 9.00 pagi dan ke ataslah.." Ulas aku dengan panjang lebar... Kalau tak, nanti dia akan tanya lagi!
Sekitar jam 9.00 pagi aku menelefon ke rumah, aku berpesan kepada anak aku nombor thani agar siap-siap... aku dah nak balik.
Sesampai di Klinik Syfa'... keadaan sangat lengang. Tak nampak kelibat seorang pun anak-anak cilik berkain pelekat! Setahu aku ada enam orang dijadualkan berkhitan di klinik tu dengan teknologi khitan yang modern... Sebenarnya teknologi German tu dah digunakan di sesetengah negara sejak 2001 lagi. Tapi, biasalah orang Malaysia ni... bukan mudah nak terima sesuatu teknolgi terutama yang melibatkan amalan berkhatan...
Namun, setelah meneliti brosur yang diberi oleh pihak klinik, aku rasa lebih berminat dengan teknologi ini. Lebih-lebih lagi setelah rakan blogger aku telah mengkhitankan dua orang anaknya serentak sebelum Aidil Adha lalu...
Biasalah lah.. berkhitan ni antara satu peristiwa penting bagi orang lelaki. Sepatutnya kena buat kenduri! Paling sempoi pun doa' selamat. Aku dulu siap dengan khatam al-Quran, kena arak dengan kompang lagi... berkumpul sedara-mara jauh-dekat... dan semalaman pasukan kompang lek-lek'an (bersengkang mata) memalu kompang dengan berbantukan air halia sebagai ubat ngantuk... Dan, pada subuhnya, aku kena berendam kat kolam (hehe.. bukan kolah tau. Kolam ori punya.. boleh ada telur katak kat tepi-tepi kolam tu... silap-silap, ular pun ada..) lebih kurang setengah jam. Menggigil tahap mega dan kecut habis!
Kini zaman dah maju, dah jarang sangat kita dengar majlis berkhatan macam tu... Tau-tau dah kena potong! Mungkin, dulu orang jarang ke hospital bersunat. Tok mudim yang terkenal dengan kerja-kerja memotong ni telah dipercayai ramai untuk mengkhitan anak-anak mereka. Teknologinya sangat simple! Kalau zaman aku, tanpa bius setempat, tanpa peralatan canggih.. Yang aku perasan, ubat pelalinya sekadar alkhohol atau minyak spirit jer.. dan yang penting pisau pencukur yang boleh diasah... biasa digunakan kat kedai-kedai tukang gunting jer... Adusss.. memang potong hidup-hidup beb! Tu yang ramai pengsan sebab tak tahhhan sakit...
Lepas tu, teknologi sedikit berinovasi apabila dalam kalangan Tok Mudim tu ada yang ex-medical assistant kat spital kerajaan. Baru ada bius membius! Kiranya yang dikhitan tu kurang lah sakit...
Apabila ada beberapa kes, kanak-kanak yang dikhitan mengalami komplikasi yang sangat dahsyat... dikhabarkan ada yang terpotong pada bahagian yang tidak sepatutnya. Akhirnya, pihak hospital mengadakan khidmat khitan.. Itupun menyebabkan polemik antara Tok Mudim Tradisional dan Tok Mudim Spital... Mana tidak, ia menyebabkan periuk nasi orang kan...
Namun, selepas beberapa ketika apabila kepakaran mengkhitan secara tradisional ini tidak diminati oleh generasi yang lebih muda, akhirnya susah nak jumpa karang ni, Tok Mudim Tradisional ni.. Sebab, la ni... bukan klinik atau hospital kerajaan jer yang sedia khidmat berkhitan. Bagi yang berkemampuan boleh memilih kaedah mana yang sesuai dengan budjet masing-masing...
Aku memilih teknologi SmartKlamp ni bukan kerana aku banyak duit sangat! Bayangkan ... RM140 tu aku rasalah boleh khitankan dua orang anak guna kaedah konvensional. Cuma, aku kesuntukan masa. Kalau tak buat sekarang, bila lagi... walaupun emak aku terkejut bila aku kata anak aku tu dah disunat sewaktu aku menghubunginya petang semalam..
"Macam mana ... tak pergi ke Ipoh ker?"
"Entahlah... aku dah kesuntukan masa ni.., harap-harap boleh pergilah..." Aku masih terpengaruh dengan andaian kalau teknologi SmatKlamp ini lebih baik berbanding dengan teknologi circumsize dan lazer, sudah tentu daya penyembuhannya juga lebih cepat!
Menyingkap kembali peristiwa dalam bilik operation semalam, rasa suspen pun ada... Ialah, ini kali pertama aku boleh melihat secara live proses berkhitan dilaksanakan walaupun dah dua orang anak-anak aku melalui proses yang sama. Sebelum ni... di kinik yang lain, emak bapak tak bagi masuk... Siap bagi chance ambik gambar lagi masa operation. Cuma malang sekali, gambar-gambar yang aku ambik tak menjadi.. tak dapat diambil... sebabbbbbbb memori kadnya aku lupa masukkan!!! Huahahaaa.. penat ambik jer!!!
Sekarang ni aku kena layan anak aku tu.. nak madi.. nak buang air kecil macam dua-dua orang yang sebelumnya.. Tapi, kali ini senang sangat! Kalau sampai hati lah.. biarkan dia mandi sorang-sorang pun tak apa.. Adalah sakit sikit-sikit... Teringat masa anak aku yang nobor thalatha tu... hampir-hampir tumbang kat bilik air..
Malam tadi kami semua tidur lena macam biasa... tak ada dengar anak aku tu meraung keakitan ker.. atau merengek kepedihan... Sebelum tidur tu ada lah jugak... tapi bila dah lena, rasa sedap tidur tu dapat mengatasi rasa kepedihan pada lukanya itu...

Facebook Comments

3 PANDANGAN:

azlanlin on December 4, 2009 at 11:02 PM said...

Tahniah.. usainya aktiviti potong.. Tunggu le aktiviti lain pulak bila dibuka 'benda alah' tu.. hehhehe

aliasacai on December 15, 2009 at 10:22 AM said...

kes potong ni.. khabarnya anak bibik zalina telah memotong talian telefon dirumahnya. kes iklan potong. Awang selamat pula mengulas bahawasanya bahasa melayu mampu mempengaruhi ilmu. satu malaysia faham istilah POTONG

MALEQUE SELAMAT on December 15, 2009 at 10:28 AM said...

Kui kui kui.... sapa kata bahasa Melayu kekurangan istilah yang power, ambiguiti dan merentas sempadan etnik..... Tahniah kepada think-tank kat P1 Wimax kerana telah mencetuskan idea yang maha bijaksana...hehehe

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template