The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, November 19, 2009

TAHNIAH 'AFIF...

Thursday, November 19, 2009
Bookmark and Share
"Ada mimpi ke UPSR dapat apa?" Soalku kepada anakku yang gedebak-gedebuk menunggu keputusan peperiksaan tu.
"Hehe.. Afif rasa macam dapat 5A lah" Sambil tersengih-sengih.
"Engkau memang macam tu.. Over confident" Aku mengilas sikap anakku yang selalu berloyar buruk dengan kami. Anak kedua aku itu, kekadang tengah-tengah menghadap perkara yang serius pun boleh bergurau!
Entahlah aku ni kategori bapak macam mana... Walaupun tahu tidak baik terlalu menekan anak-anak, tetapi persekitaran masa kini sememangnya begitu. Aktiflah macam mana sekalipun, pencapaian akademik juga mendapat perhatian utama.
"Engkau aktif sana-sini ni... kalau UPSR tak cemerlang, satu sen pu tak guna tau!" Bukan kali pertama amaran sebegitu menusuk gegendang telinga anakku itu. Itu belum leteran ibunya lagi... Entah-entah dia dah immune, sebab nampak muka tak kisah pun.
Aku tak pasti banyak mana sijil kokurikulum yang dikumpulkan dalam clear folder yang aku khaskan untuk anak-anakku itu. Tapi, memang lebih sepuluh keping. Sampai aku hairan, macam tak ada orang lain yang boleh masuk bertanding. Sampai hari minggu pun ikut pertandingan di UPSI.
"Fif, ayah setakat ni ikut jer apa yang engkau nak tau... ke sana lah ke sini lah... Kalau sampai tak dapat sekurang-kurangnya 3A... Tak tahulah... Ayah tengah kumpul-kumpul nih.. Nanti boleh meletup tau!" Aku nampak anakku itu sedikit risau... Tapi, esok, lusa releks balik...
Keputusan UPSR mula-mulanya dikhabarkan akan keluar pada hari Jumaat lepas. Tapi agak pelik gak sebab Jumaat bagi negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah adalah cuti umum. Tak mungkin keputusan keluar pada hari itu. Dan, keputusan pada hari ini sememangnya sangat dinanti-nanti. Merungkai tanda soal yang berlegar-legar di minda ibu ayah serta anak-anak sendiri.
Setelah keputusan PSRA yang tidak begitu cemerlang, hanya sekadar Jayid (68.8%), kini keputusan UPSR tinggal satu-satunya harapan yang tinggal untuk menentukan di manakah anakku akan bersekolah pada tahun hadapan.
Dalam kepala ligat mencari idea macam mana nak tahu keputusan anakku itu. Tak kanlah kena keluar sekolah semata-mata untuk melihat keputusan anak!
"Ayah tunggulah sampai balik nanti... baru lah boleh tengok keputusan.." Sindir anakku. Sedangkan dia tahu aku tak sabar nak tengok keputusan itu.
"Tengoklah nanti" Aku membalas spontan.
Melayan kesibukan pagi dengan suasana peperiksaan SPM (Paper STPM hari ini tak ada kat sekolah aku) menyebabkan aku lupa akan keputusan UPSR tersebut.
Agak kehairanan bila aku tengok kat pejabat beberapa orang guru besar sekolah-sekolah rendah di sekitar Tanjong Malim sedang berbual sesama mereka sambil menghadap sampul surat berukuran A3 itu. Baru teringat keputusan UPSR!!
Aku mulai kecut perut!
Akhirnya aku dapat melihat keputusan UPSR anakku seawal 8.45 pagi... Aku terus menghubungi isteriku tentang keputusan yang anakku perolehi itu.
"Oklah tu.. Dah itu yang termampu dia buat.."
Sesampai di rumah anakku tersengih-sengih macam biasa...
"Macam mana ayah, janji dulu tu..?"
"Kan ayah dah cakap... RM500 untuk 5A..." Cakap aja ... kalau dapat 5A lbetul-betulah.. tak tahu nak korek duit kat mana... Jam tangan dah belikan.. Kasut bola dah belikan... sampai dah hilang pun.."
"Jadi, nak apa lagi?"
Aku tahu dia akur dengan apa yang aku terangkan. Namun dari wajahnya aku nampak riak-riak duka... tak dapatlah PSP yang diidam-idamkannya itu..!
"Tak apalah Fif, malam Jumaat ni kita pergi Restoran Nelayan, Titiwangsa kita dinner... Kita celebrete lah keputusan yang engkau dapat tu...Hehe.." Entahlah, kebetulan pulak memang kami akan ke situ sebab sekolah isteriku mengadakan annual dinner sekolahnya...

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

ain fathihah fhm on November 19, 2009 at 5:22 PM said...

tahniah afif

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template