The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, November 21, 2009

SAMPAI JUGA AKHIRNYA...

Saturday, November 21, 2009
Bookmark and Share
Sewaktu aku mendengar dari mulut isteriku, tentang cadangan kelab guru (JAMAAH) di sekolahnya akan mengadakan jamuan akhir tahun di luar perkarangan sekolah, aku tak berapa mengambil perhatian sangat. Ialah, baru seminggu... sekolah aku mengadakan majlis high-tea kat Hotel Grand Kampar. Tapi, apabila isteriku kata nak buat kat Restoran Nelayan, Tasik Titiwangsa, KL, aku rasa teruja plak.
"Ha, bila nak buat?" Aku ingin tahu lebih lanjut.
"Katanya minggu akhir sekolah ni lah..." Jawab isteriku ringkas. Haha, aku plak yang terexcited. Isteriku relax jer...
"Katanya staf sekolah jer yang gi.."
"Ha... Pelik gak, kenapa suami-suami dan isteri-isteri tak boleh ikut plak..?"
"Agaknya, sebab sekolah Iza tak pernah buat jamuan kat luar... berat nak charge kepada yang ikut.."
"Jadi, semua free lah?" Aku bertambah-tambah musykil.
"Ya... Dah lama kumpul duit baru ini nak makan kat luar..." Jawab isteriku selamber bomberr. Paling memeranjatkan, bas disediakan secara FOC gak!
"Hmm.. banyak gak duit JAMAAH tu.. kena sedia" Ligat gak kepalaku mencongak-congak berapa bajet yang kena sedia untuk menampung makan percuma dekat 30 orang staf dan bas skali. Selaku orang yang pernah mengurus kelab guru, kos itu sahaja melebihi 1K! Itu tak termasuk hadiah...
"Jadi, anak-anak kena ayah jaga lah?"
"Itu pun kalau Iza nak pergi.... Sebab setakat ni yang ada anak-anak kecik tak kata nak pergi atau tak.." Ulas isteriku lagi.
"Ha... cakaplah kat AJK JAMAAH, tak apalah... suami-suami ikut lah sekali... kami bayar penuh lah.." Aku memberi cadangan kepada isteriku.
"Ada duit ker?"
"Nantilah korek kat mana-mana.."
Keesokan harinya, isteriku memaklumkan cadangan tersebut diterima. Maka, ada lah yang mulai merisik-risik, suami siapa yang akan pergi, isteri sapa yang akan ikut. Entahlah aku tak kisah, kalau ditakdirkan aku sahaja sang suami yang pergi pun aku tak hal sangat. Sebab, aku kenal ramai cikgu-cikgu kat SK Behrang tu... Lagipun inilah antara sebab suami-suami atau isteri-isteri nak berkenalan dan saling bertanya khabar kan...
Hasrat nak membawa sekeluarga ke Restoran Nelayan semakin berkobar-kobar apabila Afif aku nombor thani, akan dapat keputusan UPSR pada hari Khamis. Walaupun tak tahu dapat apa,
"Tak apalah... tak kanlah tak dapat walau 1A kot?" Laut fikirku menimbang-nimbang kewajaran "makan besar" untuk meraikan "kejayaan" anak aku sedangkan keputusan periksa tak kluar lagi.
---------------------
Debaran keputusan UPSR Afif telah mengendur, bayaran kos makan malam dah dilunaskan, dan tinggal satu lagi "debaran"... Apa lagi kalau tak pasal jalan menuju restoran tersebut!!!
Walaupun aku telah berjaya menjejak restoran tersebut melalui GPS . Tapi rasa risau masih ada lagi... maklumlah ini kali pertama aku menggunakan GPS pada waktu malam di KL, ditambah pulak dengan hujan yang agak sederhana lebat sejak aku keluar dari rumah.
Kami keluar tol Jalan Duta ngam-ngam masuk waktu solat Maghrib. Ini satu hal lagi... Aku seboleh-bolehnya mengelak keluar rumah sewaktu Maghrib. Ialah, semenjak insiden anakku yang paling kecik tu meragam, aku cukup berjaga-jaga nak keluar atau sampai rumah pada waktu Maghrib. Kata orang, waktu Maghrib ni syaitan berkeliaran!
Nampaknya aku kena lewatkan sedikit solat Maghrib. Walaupun kami boleh solat di tol Jalan Duta kalau nak... tapi aku lebih prefer ke masjid. Tapi, aku keliru gak, sebab dalam senarai masjid yang ada kat GPS, tak tahu mana yang sebenarnya lebih dekat... walaupun jarak ada dinyatakan, tapi bab itu aku tak percaya sangat. Waktu yang pantas berlalu, menyebabkan aku terpaksa membuat keputusan. Akhirnya aku memilih masjid yang "paling dekat" iaitu Masjid kat Segambut. Jalan punya jalan... jalan punya jalan.. Ya Allah bukannya kurang daripada 1KM seperti yang dinyatakan dalam GPS... 5 km pun ada rasanya... Ataupun aku rasa lama sangat sebab masa tu aku menempuh traffic jam! Dekat setengah jam baru sampai kat masjid yang "dilingkungi" kawasan rumah setinggan...
Kira-kira pukul 7.50 malam baru kami bergerak semula ke Restoran Nelayan. Perjalanan agak lancar walaupun hujan masih turun renyai-renyai. Aku tak mampu melihat GPS berseorangan, skrin GPS yang telah bertukar mode malam, agak menyukarkan penglihatanku, jadi aku mintak bantuan anakku yang nombor wahid yang duduk kat belakang aku untuk sama-sama "membaca" GPS aku itu. Sedikit keliru apabila dah masuk ke kawasan Taman Tasik Titiwangsa tu.... aku hampir termasuk kat Istana Budaya. Kelakar gak bila guard tu kata, dia tak tahu Restoran Nelayan sedangkan dah dekat sangat sampai... Orang baru kot!Menjelang 8.30 malam, baru kami sampai. Majlis dah bermula... Mantan GB yang telah bertukar ke SK Besout sedang menyampaikan ucapannya...
First impression kat RN, agak takjub gak. Punyalah besar. Entah berapa group buat majlis pun aku tak pasti... Tak termasuk yang walk-in... Akhirnya aku sampai gak kat RN. Cikgu-cikgu kat sekolah aku ramai yang dah sampai. Baru-baru ini ada gak cadangan nak raikan Cikgu Zul kat RN, malangnya sudah fully booked! Nak cari parkir punya lah payah... sudahnya park kat sebelah pondok jaga. Harap-harap tak kena samanlah...
Memang dah agak... bukan senang nak cari majlis yang sepatutnya kami berada. Kena tanya dan tertinjau-tinjau. Buat selamber bombeerr lagi lah.... tapi nampaknya budaya tercangak-cangak tak jadi hal... depa tak kisah. Asalkan jangan duduk salah meja sudah...
Keseluruhannya, berbaloi lah makan dengan kos RM118 net utuk satu keluarga! Tapi, awas! Kalau kerap-kerap datang... beberpa "orang" tetamu yang tak perlu diundang... akan join sekali dan ikut terus kita... Si Gout, Si Hipertensi, Si Rumetism dan yang aku tak pasti nama-nama depatu lagi....
Alhamdulillah... perjalanan balik lancar! Satu makan malam yang agak menarik untuk dikenang. Apa tidaknya.. pagi tadi anak aku nombor khomsah kata.
"Ibu, jom kta ke KL.. makan.." Adussss!

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Aku Budak Trolak on December 1, 2009 at 8:07 PM said...

Maaf jika majlis tersebut terdapat cacat celanya atau tidak seperti diharapkan. Insya Allah jika diizikan Allah, majlis yang lebih meriah akan diadakan pada tahun hadapan. Oleh itu, dari sekarang... jom kumpul dana!!!

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template