The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, November 3, 2009

SEKADAR MENABUR HARAPAN...

Tuesday, November 3, 2009
Bookmark and Share
Mungkin ada yang setuju dengan apa yang aku ingin katakan di sini. Dan, mungkin ada yang sebaliknya.
Peperiksaan awam yang besar-besar kat sekolah kian hampir. Apa yang terlebih besar daripada SPM dan STPM? Pada saat-saat begini, macam-macam program dengan macam-macam jenama sedang dilaksanakan di sekolah bagi usaha-usaha terakhir sebelum peperiksaan sebenar bermula. Segala-galanya demi satu nawaitu yang uniform, iaitu ingin mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan. Apa lagi kalau bukan 'A'! Kalau dalam SPM berapa banyak A boleh dapat! manakala dalam STPM sama ada 4A atau 5A!
Hari ini pun serorang Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Batang Padang, En.Khamdan Iskandar datang ke sekolah kerana ingin bertemu face to face dengan calon-calon STPM yang diharapkan akan mencapai straight A's. Setelah menangguhkan sebanyak dua kali, lebih kurang pukul 11.30 pagi beliau muncul di Bilik Gerakan.
Melihat wajah-wajah yang seramai enam orang itu, aku rasa kesian pun ada, rasa bangga pun ada. Kesian, sebab mereka memikul harapan nan tinggi pihak PPD untuk memperoleh sekurang-kurangnya 2 orang straight A's dalam daerah Batang Padang. Dalam daerah ini ada enam buah sekolah yang ada form six. Aku pernah ingin mengambil wajah mereka untuk di muatkan dalam blog tingkatan enam, tetapi tak berjaya sepenuhnya. Sebabnya mereka rasa takut kalau-kalau mereka tidak berjaya mengulangi atau mengekalkan kejayaan tersebut. Ialah, sekadar peperiksaan percubaan.
"Kalau nanti dalam peperiksaan sebenar kami tak berjaya, macam mana?" Soal salah seorang daripada mereka yang tak mahu diambil gambarnya.
Hari ini, mereka tiada pilihan! Terpaksa merelakan diri mereka diabadikan dalam foto bersama EnKhamdan! Sebab, En.Khamdan juga ada misi yang lain iaitu kena buat laporan turun padang buat dilaporkan kepada Ketua Sektor Pengrusan Akademik JPN Perak.
Bangga, sebab para pelajar sekolah aku yang enam orang itu turut disenarai bagi memugkinkan dua orang cemerlang dalam daerah Batang Padang itu wujud dalam keputusan STPM 2009.
Setelah berakhirnya sesi tersebut, aku bertanya kepada diriku sendiri. Membuat refleksi terhadap sistem pendidikan nasional masa kini. Dan, satu hakikat yang aku sangat yakin akan kebenarannya ialah, keenam-enam anak muridku itu kini berada dalam kondisi tertekan. Tiga beban serentak yang digalaskan di atas pundak mereka. Iaitu, mencemerlangkan sekolah, daerah dan negeri. Hal ini kerana, berdasarkan keputusan peperiksaan awam 2008, hanya STPM sahaja yang berjaya menempatkan dalam kelompok tujuh negeri teratas. Manakal peperiksaan-peperiksaan yang lain sangat mengaibkan. Paling aib ialah SPM, berada di tempat tercorot. 16/16!
Walau bagaimanapun, aku harapkan "beban" yang digalaskan di atas pundak mereka itu tidaklah seberat apa yang aku fikirkan pada peringkat awal, kerana aku pernah menyatakan kepada mereka bahawa, jangan hiraukan harapan orang lain, tetapi hiraukan harapan diri sendiri untuk mencapai kejayaan. Ertinya, apa yang dibuat sebelum ini adalah untuk mencemerlangkan diri sendiri. Kalau keputusan yang akan mereka perolehi nanti sekadar untuk "disumbangkan" kepada pihak sekolah, satu prinsipal sudah memadai. Tetapi, lepas dapat satu prinsipal, hendak kemana pula lepas itu?
Justeru aku harap apa yang dinyatakan kepada para pelajar pagi tadi, sekadar menabur sebuah harapan... Apabila mampu mencapai kecemerlangan untuk diri sendiri, kenapa tidak sahaja berusaha lebih sedikit untuk mencapai keputusan yang terbaik yang menjadikan pihak PPD dan JPN berbangga dengan kejayaan tersebut.
Itu tidak termasuk pula cikgu-cikgu yang turut mengharapkan seramai mungkin pelajarnya mendapat pangkat A dalam peperiksaan tersebut. Malah sudah ada tawaran A dengan nilai RM tertentu... Adakah itu tekanan? Tentnya bukan! Oleh itu aku berharap kepada para pelajar agar menjadikan semua ini sekadar taburan harapan... Seperti harapan guru-guru juga.. Kalau tak tercapai, anda tidak perlu bayar apa-apa! Cuma, kalau tercapai, anda akan diraikan dalam segenap acara daerah dan negeri... Diwar-warkan seantero cerok dan jajahan negeri ini. Maka terhindarlah badi "malang" yang terpalit pada wajah pengarah dan pegawai pelajar daerah lantaran prestasi terburuk dalam peperiksaan awam 2008.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template