The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, November 5, 2009

BEHOON ATAU CHEESE KEK?

Thursday, November 5, 2009
Bookmark and Share
Aku keluar rumah seawal 7.00 pagi untuk menuju ke Ipoh bagi mengikuti satu taklimat penting dalam pengurusan peperiksaan. Biasanya pakej taklimat sebegini berlangsung dalam dua hari satu malam. Tapi, kali ini ia hanya berlaku dalam setengah hari sahaja. Kalau diikutkan memang mencukupi. Cuma aku treingat kata-kata mantan Ketua Unit Penilaian dan Peperiksaan di JPN,
"Kami nak bagi hadiah kat cikgu-cikgu kerana sudi menjadi ketua pengawas, memang tak boleh dan tak ada duit, jadi kami bagilah peluang cikgu-cikgu bermalam di hotel, rehat-rehat diri dan makan-makan.."
Kali ini niat itu tidak berlaku. Mungkin nak jimatkan perbelanjaan agaknya. Kalau tidak, tak mungkin ada dua pucuk surat untuk satu tujuan yang sama. Bezanya, yang pertama ada bermalam dan yang kedua tidak bermalam. Kemudian... yang kedua memansuhkan yang pertama.. Kira bab nasakh mansukh lah nih...
Aku tak kisah sangat itu semua.. Bermalam atau tidak bagi aku tak penting. Apa yang lebih penting bagi aku ialah pengisian maklumat yang hendak disampaikan kepada para peserta. Kalau orang macam aku nih... Insya Allah tak datang taklimat pun boleh run exam... Sejak 2003 aku handle exam nih... Setahun dua kali!
Bertaklimat di Heritage Hotel, Ipoh pun bukannya pertama kali.. Entah berapa kali pun aku tak ingat... Bukanlah berpuluh kali pun.. sebab tak fokus nak mengigat... empat lima kali pun tak dapat nak ingat hehehe... kata lah banyak kali.. Dalam bahasa 'Arab, tiga dan ke atas dah dikira jama'...
Entahlah kenapa aircond hotel tu sejuk betul.... Pakai coat, long sleeve dan neckless singlet tak cukup untuk mengwal suhu badan. Sebelum ini, rasanya taklah macam tu. Kalau tak disebabkan rasa malu (sebab duduk di baris ketiga dari depan), mahu sahaja aku keluar untuk memanaskan sedikit badan. Tapi, aku tengok orang lain yang tak pakai coat... releks dan slumber jer.. aku rasa tersangat hairan. Nak kata badan kurang lemak, hehehe... tak mungkin..
Menjelang jam 12.00 tangah hari, aku rasa memang tak tahan dimamah kesejukan. Melihat pamflet yang dibekalkan dalam folder, ada sejam lagi... Adusss.
"Eh.. rasa macam nak demam jer nih..?" Aku merasakan ada sesuatu yang luar biasa sedang menguasai diri aku sekarang... Sambil perut pulak rasa semacam jer...
"Nih tentu pasal sarapan pagi tadi" Aku menduga-duga kualiti makanan yang tidak baik telah menyerang perutku sewaktu bersarapan di lobi hotel pagi tadi.
Akhirnya detik yang aku nanti-nantikan sampai juga... Lebih kurang 1.10 petang, kami semua ke ruang makan hotel sebelum bertolak balik. Dengan perut yang agak tidak selesa, aku sebenarnya sudah kehilangan separuh daripada nafsu makanku. Jadi, aku pilih beberapa menu yang nampak sedap di mata..
Apabila suapan pertama masuk ke dalam mulut, aku sudah terasa... aku tak dapat menghabiskan makanan yang aku ambik itu. Pertama, masalah perutku yang semakin menunjukkan "perangainya".. dan yang kedua, aku rasa makanan itu memang kurang ummph... "Syukurlah" bukan aku seorang yang tak habis makan... Setidak-tidaknya, aku tidak berseorangan dalam menilai kualiti rendah pada makanan tersebut... Secara ikhlas, kalau perutku tidak bermaslah, aku masih lagi mampu menghabiskan makanan itu... walaupun sampai "terbelak-beliak bijik mata"... Tak elok membazir!
Menuju keluar dari kawasan hotel, aku semakin terasa "nak demam"... Hehe... bukan hendak dan mintak-mintak demam... Rasa tidak selesa dan seram sejuk mula menjalar dalam tubuhku...
"Alamak, minyak nak habis!" Aku barau perasan minyak aku tinggal satu takuk dan pada bila-bila masa sahaja lampu kuning pada panel itu akan menyala. Aku pun setlah pada GPS aku untuk mencari stesyen minyak ESSO yang terdekat. Rupa-rupanya baru aku faham satu lagi perkara dalam GPS nih.. Kalau kita set nak pergi ke satu-satu tempat sebagai satu titik laluan, kalau tersilap masuk... dia tak akan navigate ke situ lagi.. dia akan teruskan ke destinasi utama yang kita dah set awal... Jadi, kalau kena pergi juga ke satu-satu kena set sebagai satu destinasi baru... Akhirnya aku terpaksa mengisi minyak di Shell kerana aku telah meninggalkan jauh stesyen ESSO Gunung Rapat.
Melihat jam di tangan sudah mencecah jam 1.40 petang, aku kena berhenti di R&R Tapah untuk solat qasar Zuhur dan jama' taqdim Asar sekali. Oleh itu, aku terus membelok ke highway melalui tol Simpang Pulai.
Sewaktu meinggalkan R&R Tapah, rasa seram sejuk badan semakin terasa dan perut pula semakin memulas-mulas. Aku terasa seperti keracunan makanan.
"Ini mesti behoon pagi tadi lah nih.."
Namun, sangkaan itu segera beralih kepada punca-punca yang lain sebab isterku dan anak-anakku hampir satu rumah demam dan mengalami diarrhea.
"Apa yang kami makan ha?" Itu antara soalan yang berlegar dalam mindaku sejurus aku mendapat maklumat daripada isteriku itu.
Tiba-tiba aku teringat...
"Kek Cheese........"
"Patutlah aku rasa kek tu lain macam jer... keras dan namapk macam berongga sedikit pada permukaanya" Aku cuba mematut-matutkan pula bahawa kek keju itu menjadi penyebab kepada apa yang sedang kami sekeluarga alami.
Perjalan sejauh 140 km itu aka rasa seperti 400 km jauhnya! Aku tak dapat memberikan seratus peratus fokus terhadap pemanduanku. Justeru, keluar dari tol Slim River, aku terus mencari masjid untuk melelapkan mataku sepicing dua.
Tidak juga lena sepenuhnya, tetapi aku tersdar sebaik sahaja muazin mengumandangkan azan Asar.
"Hah.. Asar?" Hampir sejam juga aku melapkan mataku di perkarangan masjid Slim River. Oleh sebab aku telahpun solat jama' taqdim di Tapah, aku meneruskan perjalan sejauh 25 km lagi. Aku singgah sebentar di Balun untuk memesan empat bungkus soto untuk dibawa balik. Bila dah demam, memang tak berasap dapur lah... baik beli siap-siap untuk makan malam..
Dalam keadaan sebegitu pun, aku masih beia-ia nak singgah ke BHL! Haha.. nak ambik laptop yang aku beli malam semalam. Oleh sebab laptop masih belum diinstal OS dan Office dan yang lain-lain lagi, pihak kedai meminta aku ambik petang keesokan harinya.
Keluar dari BHL, sekitar jam 5.30 petang! Banyak soal tanya siasatnya kepada taknisyen yang pasang tu... dan sambil bodek-bodek nak dapatkan lebih banyak free gift! (Untuk yang ini aku catat dalam posting lain, Insya Allah)
Sesampai di rumah, aku menjalankan siasatan kepada semua isi keluarga. Kalau ikut teori aku, memang puncanya kek keju tu. Sapa yang makan banyak, kena teruk.. Haha.. itu isteri aku lah.. siap dengan muntah skali... aku level bawah sikit.... dan anak-anak aku lebih sedikit kesnnya... Nampaknya kedai yang jual cheese cake ni sudah masuk dalam senarai terkini kedai yang aku telah senaraikan hitam... Teringin gak nak try Secret Recipe punya cheese cake.. tapi regenya weih.. mahe bebenor!!!

Facebook Comments

5 PANDANGAN:

Shukri Mohd Ali on November 6, 2009 at 1:22 AM said...

haha. kedai kek mana tu cikgu? kena bagitahu juga... mana tau kalau kat tanjong malim nanti saya tersinggah ke. dapat sakit pula! hehe =)

secret recipe memang mahal...agaknya sebab resipinya yang 'secret' tu. hehe. walaupun kat sini dah dekat-dekat sangat, tapi belum sekali saya pernah masuk. takut dompet berlubang! =D

MALEQUE SELAMAT on November 6, 2009 at 5:34 AM said...

Entah lah Shuk (hehe..), nama kedai tak payahlah kot.. tapi kat Taman U. Sy pernah makan kek yang sama sebelum ni... memang ok! Secara perbandingan harga, di situ sepotong RM4, manakala di Secret Resipe (katanya...) sepotong cecah RM5! Tak tahulah plak kalau saiz potongan tak sama...

arjuna_jiwa on November 10, 2009 at 3:51 PM said...

ala ckigu..kt area tg mlim ada satu kedai 2 jual kek lagi mahal..sepotong pun da dekat rm 10 hinggt..xpewla ckgu.. nnty ckgu bt la kek sendri..boleh jugak saya rase...

MALEQUE SELAMAT on November 10, 2009 at 6:32 PM said...

Haha.. mahalnya! Kalau terrer buat cake, tak payahlah beli mahal2... ini masalahnyha tak pandai... silap2 baling dinding melantun balik...

Shukri Mohd Ali on November 11, 2009 at 12:50 AM said...

baling dinding melantun balik tak apa cikgu...jangan baling dinding tembus sudah. silap2 kena tahan dengan CIA, sebab cipta senjata berbahaya!!! =)

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template