The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, November 25, 2009

KE ARKIB LAGI...

Wednesday, November 25, 2009
Bookmark and Share
Pengalaman semalam menghuni ruang "Dewan Penyelidikan" yang kaya dengan khazanah yang tak ternilai harganya, menjadikan aku teruja untuk datang lagi. Kali ini aku datang lebih awal daripada semalam. Seawal 9.38 pagi aku sudah sampai di medan letak kereta. Kalau semalam aku aku terpaksa menyelitkan kereta di ruang yang bukan sepatutnya, pagi ini aku mendapat ruang parkir yang sebenarnya di samping lokasi yang agak teduh.
Malam tadi sewaktu membaca brosur yang aku dapat dari Arkib Negara (AN), baru sedar rupanya kat AN ada perkhidmatan mesin fotostat. Jenuh aku menyalin semalam. Yang tak sempat disalin, aku rakam menggunakan voice recorder. Jadi, hari ini aku nak guna lah kemudahan fotostat plak! Aku pun ambik balik buku yang aku pinjam semalam kat atas troli kat aras atas ruang Dewan Penyelidik dan aku ambik sebuah buku tentang "Trajedi 13 Mei Satu Laporan" oleh MAGERAN. Bukan buku sebenarnya pun, bahan fotostat jer... Aku pun tanyalah kat kaunter dalam ruang Dewan Penyelidik tu....
"Encik kena isi borang, ambik borang kat sana tu..." Itu arahan yang aku terima dan selepas itu aku pun mengisi borang tersebut.
"Saya nak fotostat keseluruhan buku ni boleh?"
"Tak boleh, encik hanya dibenarkan membuat salinan satu pertiga daripada keseluruhan kandungan sesuatu bahan itu..." Jelas pegawai tersebut.
Aku dibagi tahu hanya sekitar 30 halaman sahaja yang aku boleh fotostat. Nasib baik buku tu kecik, kedua-dua halaman sebelah-menyebelah muat dalam kertas A4.
"Ish.. Ish... macam-macam pulak syarat..." Gerutu hatiku.
Banyak gak maklumat yang aku kena isi kat borang fotostat. Lebih banyak daripada borang kebenaran fotostat kat sekolah sewaktu nak perbanyak kertas soalan. Nasib baik tak kena minta tanda tangan Pengarah AN dulu! Ya ampuunnn (Ni kalau AN tahu, mahu aku dimasukkan dalam senara hitam-Langsung tak boleh masuk AN). Selang setengah jam kemudian, bahan yang aku fotostat tu siap... RM2.90 sehelai A4 size RM0.10! Itu pun bahan yang aku dapat dari aras atas. Kalau bahan kat Dewan Penyelidik, semuka RM0.30!
Seperkara lagi yang aku lupa nak bagi tahu kat sesiapa yang nak ke AN. Jangan lupa bawak pensil. Kat Dewan Penyelidik, pen tidak diboleh digunakan. Nasib baik pen masih lagi boleh dibawa masuk... kalau tidak sama nasib dengan back-pack aku kena letak dalam loker (Jangan risau, loker sorang satu dan berkunci). Cuma yang tak dibagi ialah menggunakan pen semasa membuat catatan. Hari pertama, aku pinjam pensil kat kaunter! Katanya, takut nanti bahan-bahan tu terconteng menggunakan pen!
Ada baiknya gak peraturan yang jarang-jarang jumpa ni... Manalah tahu nanti ada yang termahsyuk lebih kat bahan tersebut... dia pun garis lah... buat kurungan lah... Udahlah bahan-bahan tu sangat fregile... Contohnya, tadi aku pinjam Penyata Razak 1958... memang ada halaman yang dah tercabut. Pasal menulis guna pensil ni... dalam hati nak tergelak pun ada... kalau ada student aku yang guna pensil membuat latihan aku kata macam budak sekolah tadika! Kali ini kalau ada yang baca entri ni... pasti ada yang kata kat aku plak ngeh ngeh ngeh!
Menjelang pukul 4.00 petang, aku seperti ditenggelami maklumat. Banyak bahan yang aku pinjam, tapi nak menyalin pulak tak larat . Aku pun keluarkan voice recorder dan bacalah!
Aku meninggalkan AN sekitar jam 5.00 petang. Terus ke Masjid Wilayah Persekutuan yang tidak jauh dari AN untuk solat Asar. Sebuah masjid yang sangat agam dan cantik. Tapi aku rasa macam tak diselenggara dengan baik. Umpamanya dinding tilenya berlumut dan siling kat dewan solat macam berkulat. Sayang... masjid cantik yang belum sampai 10 tahun, tapi tidak diselenggara dengan baik... lama-kelamaan hilang serinya. Sementelahan pula dinding tilenya warna gelap... kalau ada lumut memang nampak kusam. Satu "keajaiban" tentang masjid ni... kalau kita ke ruang wudhuk di aras bawah.... tilenya sungguh berkilat... Aku ingatkan ada air... Teringat kisah Nabi Sulaiman dengan Puteri Balkis plak...
Aku bertolak balik sekitar jam 5.30 petang dan sampai kat rumah sekitar 6.23 petang. Tak jadi nak singgah Hospital Selayang walaupun semalam aku separuh berjanji dengan biras aku nak datang lagi.... Takut terperangkap dalam kesesakan jalan raya lagi...
* Gambar di atas diambik menggunakan web cam laptop... hehehe.. Kamera tak boleh bawk masuk beb!

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

arjuna_jiwa on November 26, 2009 at 12:54 PM said...

cikgu,boleh tak cikgu bagi beberapa maklumat tentang trajedi 13 mei satu laporan oleh mageran,di perpustakaan hulu bernam ada buku tu masa saya baca,tapi sekarang dah tak de lagi,kalau ada pun hanya picisan-picisan cerita pasal 13 mei,harap cikgu boleh la berkongsi maklumat sedikit..hehehehe

ABD MALEK SELAMAT on November 26, 2009 at 5:40 PM said...

Insya Allah setakat bahan yang ada tu boleh lah.. tapi tak dapat fotostat habis... Buku Tun Abdul Rahman "Sebelum dan Selepas 13 Mei" pun bagus gak... tengah nak cari... hehe kena order lah kot... Sebab dalam laporan tu tak ada gambar.. Dalam buku Tun banyak gambar....

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template