The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, November 1, 2009

CERITA SEBIJI BOLA DAN DUA HELAI JERSI BIRU

Sunday, November 1, 2009
Bookmark and Share
"Ayah, boleh tak Afif ikut Soccer Kid?" Aku hanya mendiamkan diri ketika pertanyaan itu menerjah cuping telingaku. Ketika itu bulan Ramadhan masih baru bermula beberapa hari.
Selang beberapa hari, soalan itu aku jawab secara sambil lewa.
"Kat mana?" Soalku ringkas.
"Kat Stadium Proton." Juga ringkas jawab anakku yang kedua itu.
"Hari apa?"
"Hari Ahad"
"Setiap minggu?"
"Ya"
"Kalau masa tu kita balik kampung atau ke mana-mana, macam mana?" Soalan yang lebih serius aku ajukan dengan harapan apa juga keputusan yang dibuat oleh anakku itu telah difikir secara serius.
"Tak pergi lah.."
"Nanti ayah fikirkan.."
Beberapa hari lepas itu, aku perasaan anakku itu terlebih rajin daripada biasa. Vacum rumahlah, sidai kainlah... Hari-hari biasa memanglah dia jadi harapan ibunya untuk membantu kerja-kerja mana yang terlarat. Feel anakku itu, kalau dia nak buat, suruh jer dia akan buat. Tapi, kalau dia tak nak buat.. Kalau "power" ibunya kadang-kadang tak makan saman... Kenalah guna "power" ayahnya!
Selapas hari raya, tiba-tiba aku dan isteriku mendapat dua keping cheque bernilai RM200. Aku pun berjanji dengan anakku itu untuk membelikan sepasang kasut bola dengan nilai kurang daripada RM30!
Aku jenuh pergi merata-rata tempat mencari sepasang kasut bola dengan harga sebanyak itu! Akhirnya aku terpaksa membeli kasut bola itu dengan harga RM70! Itulah yang termurah aku jumpa. Jenama Topper.
"Encik, kasut bola ha... talak kila saiz.. halga sama punya.." Seorang pekedai menjawab selamba apabila aku meminta discount harga kerana sukatan kasut anakku itu adalah saiz tujuh.
Aku tak tahu bagaimana gembiranya anakku itu akhirnya mendapat sepasang kasut bola yang diidam-idamkan. Hari ahadnya aku menghantar anakku itu ke Stadium Proton untuk mengikuti Program Soccer Kid yang dimaksudkan itu. Selain daripada kasut bola, aku kena bayar Rm50 untuk bola dan dua helai jersi. Manakala untuk yuran, aku bayar terus tiga bulan, iaitu RM45. Untuk senangkan kira-kira, aku bagi RM100 kepada anakku itu semasa hari pertama dia mengikuti program tersebut.
"Ayah. kasut bola Afif hilang kat rak kasut.." Aku terperanjat besar!
"Masa ayah pergi pagi semalam masih ada lagi!" Aku membalas sms tersebut. Ketika itu aku berada di Grad Kampar, mengikuti Knvensyen Kajian Tindakan Negeri Perak.
Aku sudah terasa-rasa kasut bola itu akan hilang, memandangkan kasut sukanku dan anakku telah hilang sebelum ini. Cuma aku berpesan kepada isteriku agar mengunci pagar rumah sewaktu keluar ke sekolah kerana isteriku biasanya adalah orang terakhir meninggalkan rumah saban pagi.
Entahlah... aku nak cakap apa lagi.
Sesampai ke rumah, aku lihat muka anakku itu mencuka. Aku tahu mungkin dia mintak aku belikan lagi kasut bola bagi menggantikan kasutnya yang hilang itu.
"Fif, ayah tak ada duit untuk tujuan membeli kasut bola lagi.." Tegasku.
"Bil-bil elektrik, air, telefon, kereta dan lain-lain lagi ayah belum bayar tau.." Memang betul, aku masih belum sempat membayar bil-bil utiliti kerana tak "berkesempatan". Bila online, mula-mula nak bayar bil, alih-alih melencong ke blog..
Bagi aku isu kasut bola hilang, bukan isu utama untuk terus menyertai Soccer Kid. Kalau anakku itu mahu menyertai program tersebut, dia kena pakai kasut sekolah.
"Semua kawan-kawan Afif pakai kasut bola ke?" Soalku meminta kepastian.
"Ya la... Mahal-mahal lagi kasutnya..."
"Ayah kawan-kawan Afif orang-orang kaya.." Aku membuat kesimpulan.
Petang semalam kami bercadang nak balik kampung. Maklumlah sudah beberapa minggu tak menjengah ayah mertuaku. Semenjak emak mertuaku meninggal dunia, aku pasti rutin kehidupan ayah mertuaku menjadi caca-marba. Sarapan pagi bawa ke tengah hari dan sebagainya. Abang iparku walaupun tinggal serumah tetapi dia keluar pagi dan balik malam. Jarak Tg.Malim dan Sg.Tengi sejauh lebih kurang 40km tidak memungkin dia balik tengah hari. Untuk menguruskan dirinya sendiri pun tergocoh-gocoh memandangkan masa rehat tengah hari sangat singkat. Betul-betul untuk solat dan makan.
Sambil itu aku kena singgah di sebuah sekolah memandu untuk mengambil borang lesen belajar memandu untuk orang yang buta huruf. Sungguhpun kakak iparku tidak buta huruf tetapi ujian belajar memandu menggunakan komputer memang terlalu asing. Ulang banyak mana pun memang akan gagal. Malangnya borang tersebut kehabisan!
Keadaan menjadi gawat apabila aku terpaksa mengubah plan B. Plan A, balik petang sabtu, dan balik semula ke TM pada pagi ahad, sebab anakku nak ikut balik Program Soccer Kidnya itu. Aku akan membawa borang belajar memandu itu balik kampung kerana kakak iparku balik ke Sg.Tengi.
Jadi, aku terpaksa guna plan B. Balik pagi ahad setelah dapatkan borang tu terlebih dahulu. "Jadi, Program Soocer Kid tu macam mana?" Aku bertanya kepada isteriku.
"Esok, Afif pergi ke stadium, cakap kat cikgu yang latih Afif tak boleh ikut program tu.." Kata isteriku kepada anakku itu.
"Dah beberapa minggu Afif tak ikut pun.. Bulan sepuluh ni hanya sekali je dapat ikut.."
"Minggu lepas Afif ikut pertandingan catur di UPSI, minggu sebelum tu pertandinan roket air kat UPSI... masa bila nak ikut Soccer Kid?"
"Cakap kat cikgu tu lagi.. tuntut yuran bulan sebelas dan dua belas. Jangan main bola esok, kalau main jugak nanti yuran bulan sebelas kena bayar.."
"Kan ayah dah cakap... sebelum melakukan sesuatu, fikir masak-masak semua perkara.." Aku mencelah di tengah suasana yang agak panas itu.
"Jadi, esok nak buat apa Fif" Soalku bagi mendapatkan pelan tindakan yang sedang difikir oleh anakku itu.
"Pergi stadium bagi tahu cikgu tak jadi ikut Soccer Kid" Jelasnya.
"Ok ke?" Soalku lagi.
"Ok lah"
Mengampiri Stadium Proton pagi tadi, entah kenapa hatiku rasa tidak tenteram. Aku dah bagi tahu anakku itu yang aku tak akan campur tangan dalam urusan Soccer Kid ni.. Dia kena urus sendiri. Termasuklah untuk membatalkan penyertaannya itu pagi ini.
Mula-mulanya aku meletakkan kereta ke arah padang permainan kerana anakku itu meminta aku berbuat demikian. Namun, setelah anakku menghampiri lapangan latihan... aku segera mencari tempat letak kereta yang agak trelindung. Sebeanrnya aku risau kalau-kalau cikgunya itu tidak senang dengan keputusan yang akan diberitahu oleh anakku itu.
"Esok kalau jumpa cikgu tu... nak cakap apa?"
"Cakaplah ada masalah peribadi.." Kata anakku ringkas.
"Ish.. macam orang berkeluarga pulak.." Tingkahku.
"Cakaplah juga sebab kasut bola hilang.." Aku mencadangkan satu idea untuk mengukuhkan hujahnya.
"Tak nak lah..."
"Penting tu.. itu cerita sebenar.." Aku meminta idea aku itu dipertimbangkan semula sewaktu berjumpa dengan cikgunya itu.
Sedang aku menunggu itu aku terpandang dari cermin sisi keretaku, anakku sedang menggelek bola sambil memegang jersi berwarna biru menghampiri kereta. Sejurus masuk ke dalam kereta, anakku hanya mendiamkan diri.
"Kenapa, sedih ke?" Soalku untutuk memecah sedikit rasa sepi.
"Tak ada lah". Jelas anakku.
"Bola tu nak main kat mana Fif?"
"Entah.."
"Senang-senang derma kat sekolah jer" Aku cuba memancing perasaan anakku.
"Mana boleh" Tegasnya.
Aku tahu dia tak ada idea nak main di mana. Aku memang melarang anak-anakku bermain bola dalam rumah. Memandangkan saiz rumah sebesar ini, mana tempat nak main bola. Kat jalan? Payah gak. Jalannya pun banyak batu kerikil dan kenderaan banyak yang diletakkan di kiri kanan bahu jalan. Kalau setakat main badminton, boleh lah... Kalau bola, aku takut nanti terkena cermin atau dinding kerata jiran-jiranku pula.
Selepas maghrib tadi aku bertanya dengan anakku nombor empat.
"Aliya, abang-abang buat apa?" Soalku bila aku perasaan ada sedikit bunyi gedegang-gedegung kat bilik anak-anak lelaki.
"Abang-abang main bola" Katanya ringkas.
Aku rasa nak pergi ke bilik anak-anakku itu untuk memarahi mereka. Tetapi, tiba-tiba aku rasa berat nak melangkah ke bilik mereka. Akhirnya aku baiarkan mereka bermain sehingga mereka turun sendiri ke tingkat bawah untuk makan malam.
Sehingga kini setakat mana aku nak menguatkuasakan laranganku sebelum ini, aku pun tak pasti. Kalau sebelum bola ada... aku memang tak ingin nak belikan bola. Tapi kini, bola sudah ada di tangan!

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

ain fathihah fhm on November 2, 2009 at 1:14 AM said...

mencabarnya jd ayah.
baca entri ni terbayang2 Baba ain..

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template