The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, October 31, 2009

FACEBOOK DAN BLOGSPOT SALING MELENGKAPI?

Saturday, October 31, 2009
Bookmark and Share
Secara jujur, aku tidak begitu minat akan laman sosial seperti Facebook, Friendster, Flixter, Hi5 dan macam-macam lagi. Sebab ia sekadar membina network kenalan kita. Bukan tak nak dikenali, cuma aku lebih berminat dalam aspek penulisan. Justeru, blog ada kapisiti itu. Maka aku terus bertahan dengan blog aku sehingga terlarat.
Cuma, aku dapati (bukan pasti sangat ponn) blog serasi dengan Fb. Bila aku link blog aku pada Fb, automatik ia akan update apa sahaja yang aku tulis dalam blog. Jadi, aku tak perlu update Fb. Cuma sesekali ada juga sebab bila catatan tersebut keluar dalam Fb, maka kalau orang komen dalam Fb, ia tidak muncul dalam blog. Oleh itu aku kena balas dalam Fb. Aku akan dapat tahu sekiranya ada orang komen dalam Fb melalui email Yahoo aku..
Tetapi, aku tahu tak ramai orang suka menulis dalam blog. Sebab itu mereka lebih suka Fb. Sekadar add kawan-kawan dan setiap entry terbaru kawan-kawan dalam network kita, kita akan tahu. Bagi aku, dalam kalangan social network yang ada kat maya ni... Fb yang paling power! Jadi, tak hairalah kalau pelanggannya di seluruh dunia mencecah billions...
Kita pernah baca akhbar, katanya Presiden Iran (Mahmood Ahmadi Nejad) menghadapi streets protester pun melalui Fb. Di Malaysia mungkin belum lagi. Namun, nampaknya kita kena berhati-hati dalam add friends lah... kalau termasuk dalam underground group ke... nanti tak pasal-pasal kita terkapai-kapai.
Bagi aku Fb dan Blogspot saling lengkap melengkapi. Kini aku sedang memasuki fasa yang seterusnya untuk mengeksploitasi ruang maya dalam menjejak rakan dan... terkini anak-anak murid di Sabah. Entah bagaimana seorang anak murid di SMK Kuala Penyu (nama timangan SMK Kayul, sebab sekolah terletak dalam Kampong Kayul) menemui Fb aku... Agak lama aku tak respon mesej tersebut, sebab aku ingat anak murid aku di sini... "Nanti-nantilah aku balas.." Sewaktu aku nampak email yang baru masuk melalui YM. Rupa-rupanya anak murid di sekolah lama (kini mengajar di sekolah tersebut, sebagai PK HEM).. Bila aku masuk dalam Fb beliau, beberapa nama yang aku agak familiar terpapar dalam senarai kawan-kawannya. Termasuklah salah seorang daripadanya adalah rakan setugas iaitu Cikgu Masniah Othman isteri kepada Cikgu Amjah Hj.Yunus. Jadi, aku add lah nama-nama tersebut... Kini aku telah mula berhubung kembali dengan mereka melalui Fb! Ah! Suatu yang aku tak fikir sebelum ini.. Selama ini, aku jarang add kawan-kawan dalam Fb.. kebanyakannya aku terima sahaja daripada kawan-kawan dan masuk dalam list.

Facebook Comments

3 PANDANGAN:

Anonymous said...

What's up to every body, it's my first pay a quick visit of
this weblog; this web site carries remarkable and genuinely excellent data designed for
readers.
Here is my web-site :: cheap jerseys

Anonymous said...

The other day, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive a 40 foot
drop, just so she can be a youtube sensation.
My apple ipad is now broken and she has 83 views.
I know this is entirely off topic but I had to
share it with someone!
Also visit my page ; nfl jerseys custom

Anonymous said...

bookmarked!!, I like your blog!

Here is my blog post: Red Bottom Shoes for Women

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template