The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, October 28, 2009

RENDAH DIRI ATAU TAK YAKIN DIRI?

Wednesday, October 28, 2009
Bookmark and Share
Seminggu ini aku disibukkan dengan aktiviti mengambil foto untuk Pilihan Raya MPPPU. Mengambil foto calon-calon yang akan bertanding dan dimuatkan dalam sekeping poster. Kemudiannya ditampalkan dalam seluruh kelas tingkatan enam.
Ia merupakan sebahagian daripada proses kempen. Cuma untuk kali pertamanya dijalanakan, biar cikgu yang buat dulu. Harap-harap pada tahun hadapan ia akan dilaksanakan oleh para pelajar sendiri. Ertinya, sebelum mengadakan pilihan raya, kena set up dulu "suruhanjaya" pilihan raya untuk menegndalikan pilihan raya MPPU.
Alhamdulillah proses pengambilan gambar selesai pada hari isnin. Jadi hari ini aku bercadang nak ambik gambar lima orang pelajar yang telah dipilih sebagai para pelajar terbaik percubaan STPM 2009. Aku fikir, tak lah sesusah mengambil gambar calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya MPPU. Bialangannya pun cuma lima orang.
Rupa-rupanya dugaanku salah. Aku hanya sempat mengambil tiga daripada mereka sahaja. Chao, Shahira dan Syafinas. Lagi dua orang tak datang sebab demam dan sorang lagi memang tak nak! Yang tiga orang tu pun jenuh memujuk dan merayu... Antara lain kata mereka,
"Ala cikgu, bukan periksa betul.. Cuma percubaan sahaja..."
Mahu jer aku tarik depa tu ke bilik pengurusan tingkatan enam. Tapi, kang masuk paper plak... seorang cikgu mencabul kehormatan pelajar! Ish, ish... mintak dijauhkan! Cuma, disebalik itu semua, ada persoalan melintas benakku. Mungkin betul juga tindakan mereka tu. Ialah, dalam peperiksaan ni... macam-macam boleh jadi. Kalau cemerlang dalam percubaan tetapi sebaliknya pulak berlaku dalam peperiksaan sebenar macam mana? Secara jujur aku pun tak dapat nak jawab.
Mungkin itu adalah tanda merendah diri. Lebih-lebih lagi di hadapan rakan-rakan mereka pulak. nanti ada yang kata berlagak plak. Tetapi, harap-harap ia bukan tanda tidak yakin pada diri sendiri. Jika itu semua sebagai tanda tidak yakin, ia boleh mengundang masalah dalaman yang boleh mengganggu persiapan terakhir sebelum peperiksaan.
Walau apa pun aku menghormati prinsip mereka tu. Sebab itulah aku tak muatkan gambar di atas dalam Laman Pra Universiti, SMK Khir Johari, Tg.Malim. Justeru aku letakkannya di sini sebagai satu catatan peribadiku sahaja. Sambil mendoakan semoga beroleh kejayaan yang cemerlang!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template