The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, October 28, 2009

AKU DAN DUNIA BLOGGING...

Wednesday, October 28, 2009
Bookmark and Share
Sambil membuat retrospektif atau muhasabah diri terhadap pembabitan aku dalam dunia blog, aku berasa semakin sayang akan ruang maya yang membuatkan sesiapa sahaja seperti mempunyai majalah atau jurnal yang dapat ditatap oleh para penggemar majalah tersebut.
Seperti yang aku pernah ceritakan sebelum ini, aku mulai berjinak-jinak dengan dunia blog pada bulan julai 2007. Agak lama juga, tetapi aku tidak menjadikan blog sebagi media menghasilkan catatan peribadi. Sebaliknya aku menjadikan blog sebagai pelengkap kepada web sekolah yang aku kendalikan. Jika aku ada catatan tentang kesukaran atau masalah teknikal yang menyebabkan laman web sekolah tidak diupdate, maka aku akan nyatakan di situ. Justeru, tak banyak catatan atau nukilan yang aku paparkan.
Kemudian menjelang tahun 2008, aku mula menajdikan blog sebagi medium menyatakan komentar dan ulasan berkaitan dengan dunia politik. Namun, sekerat jalan apabila aku rasa "senak" dengan aliran politik yang aku pegang. Tidak menentu dan penuh dengan adegan-adegan luar biasa yang boleh menyentap kedamaian mindaku.
Lalu, aku mula menajdi diriku sendiri. Seorang manusia yang punyai keluarga, kerjaya, minat dan cita-cita. Mencatat apa yang ingin dikongsi dengan para pembaca. Walaupun tidak ramai yang membaca, berbanding dengan blog politik (aku dah tak update sejak 2 Jun 2009) aku, aku rasa satu keseronokkan yang sebenar. Sekurang-kurangnya, aku berjaya menemukan beberapa perkara yang menjadikan blog kini semakin relevan dengan aliran cara hidup kini.
Pertama, aku berjaya berhubung serta mengetahui perkembangan seorang rakan aku semasa di KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) kira-kira 19 tahun dulu. Sebelum aku menemui blognya, aku sudah pun berhubung melalui sms. Mugkin atas beberapa perkara, dia tidak pun mengenalkan blognya kepadaku. Meskipun aku menggunakan URL blog dalam signature dalam sms aku, dia masih lagi "menyembuyikannya" blognya. Sehinggalah dalam komen terhadap posting berkaitan dengan "Aha... Ada Tetamu Tidak Diduga". Rupa-rupanya, rakanku itu telah berblog sejak 2008! Banyak sekali entry yang diposkankan dalam blognya. Kalau nak berbual dalam telefon, nak tahu semua tu mungkin mengambil masa berjam-jam... atau berhari-hari!
Kedua, aku menemui dua buah keluarga blog! Seorang rakan guru yang sdang melanjutkan pengajian dalam program pasca siswazah. Namanya Azlan. Manakala seorang lagi Ain, student under grad UPSI. Semua anak-beranak mempunyai blog masing-masing. Apabila aku tanya kat Ain dia kata..
"Senang cikgu nak tahu perkembangan masing-masing..." Tegasnya.
Aku angguk tanda sangat setuju dengan pandangannya itu. Aku cuba membayangkan kalaulah ada anak-anak yang belajar sampai ke oversea. Semakin relevan dan significant lah hujah yang dinyatakan oleh Ain itu. Tak perlu cerita banyak-banyak, tengok jer blog. Bukan sekadar keluarga sahaja dapat cerita terbaru kita, malah rakan dan sesiapa sahaja juga tahu perkembangan kita.
Kini, aku akan terus berblog. Berkongsi cerita dan idea tentang apa sahaja yang melingkungi kehidupanku. Atau sedia berkongsi tentang aspek teknikal blog itu sendiri. Bukanlah pandai sangat... cuma memandai-mandai jer yang lebih.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template