The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, October 15, 2009

"MEMASYARAKATKAN" APLIKASI ICT ...

Thursday, October 15, 2009
Bookmark and Share
Dalam detik waktu yang berlalu ini, aku teringat satu ungkapan yang aku masih pegang sehingga kini. "Apa yang paling payah ialah memulakan sesuatu...". Begitulah agaknya... Apa-apa pun bila hendak membuat sesuatu yang baru itu memang susah dan banyak tribulasinya.
Aku bersama rakan-rakan dalam Guru Akademik Tingkatan Enam (GAT6) sedang berusaha untuk mengadakan pilihanraya kali pertama kepada para pelajar di sekolah ini. Sehingga kini kami telah menyelesaikan aktiviti penerangan dan penamaan calon. Alhamdulillah segalanya nampak berjalan dengan baik seperti apa yang dirancang. Cuma, oleh sebab ini adalah kali pertama aktiviti seumpama ini dilaksanakan, maka beberapa salah faham berlaku. Lebih-lebih lagi sesi penamaan calon dibuat secara dalam talian menggunakan google document. Ialah, sebagi satu usaha untuk memasyarakatkan aplikasi ICT dalam konteks pelajar tingkatan enam. Bukanlah terror sangat, nak guna ilmu yang kami dapat semasa LADAP di UPSI tempoh hari. Kalau tak guna, nanti lupa pulak.
Aku terpaksa membawa laptop ke kelas-kelas untuk membolehkan para pelajar mengisi "kertas pencalonan" sebelum dihantar menerusi wireless broadband. Apa yang menarik, ada yang mengisi nama sendiri, sedangkan dia adalah pencadang atau penyokong kepada calon-calon yang disenaraikan. Aku pejam sebelah mata aja lah... Untuk kali ini aku benarkanlah... Kerana, orang yang isi borang tu merupakan pelajar yang agak celik ICT. Kalau aku sekat, kuranglah pulak calon yang agak berkaliber.
Kejadian aneh seterusnya... Mereka ingat terus mengundi! Masing-masing kerumun laptop... Aku nak gelak pun ada...
"Ish.. awak nak undi sapa?, senarai calon yang nak diundi pun tak ada lagi.." Kawan-kawan yang ada di situ gelak terbahak-bahak.
Tiba-tiba datang lah pulak pelajar lain..
"Meh. aku nak undi!" Maksudnya bukan hendak mengundi tetapi nak buat pencalonan, tetapi salah guna istilah...
"Bukan nak undi.. nak buat pencalonan laa.." Aku menjelaskan istilah yang sebenar kepadanya. Budak itupun tersipu-sipu malu.
Mula-mulanya aku ingat hanya ada tiga pencalonan sahaja dari tiga kelas tingkatan enam rendah. Rupa-rupanya setelah sesi pencalonan ditutup pada 12.00 tengah malam semalam, ada enam "kertas pencalonan" yang dihantar. Dua daripadanya merupakan posting lewat, iaitu sekitar 10.00 malam.
Untuk berlaku adil serta bagi membolehkan semangat berpilihan raya akan terus membara sehingga hari pengundian iaitu pada hari khamis depan, aku senaraian sepenuhnya nama-nama tersebut walaupun ada yang bertindan.
Walaupun proses pilihan raya ini tidak sepenuhnya seperti apa yang dilaksanakan oleh SPR, setidak-tidaknya mereka tahu aliran proses pilihan raya dari mula sehingga pengumuman keputusan dilaksanakan. Oleh itu, ia diharap dapat memberikan gambaran umum selaras dengan sukatan pelajaran Pengajian Am kertas 1.
Maklumat yang selanjutnya boleh dirujuk DI SINI

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template