The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, October 17, 2009

BALIK KAMPUNG SAMBIL MENGUBATI ANAK

Saturday, October 17, 2009
Bookmark and Share
Aku sedar, sejak insiden anak aku paling kecik menangis pada waktu malam sewaktu arwah emak mertuaku belum sampai tiga hari dikebumikan, dan menangis lagi semasa aku balik dari menghantar kad pengenalan anakku yang sulung di sekolahnya, anak aku itu seperti tak sihat sepenuhnya. Pada waktu siang ok, tapi bila malam macam demam. Kurang aktif dan agak mudah meragam.
Setelah bercerita keadaan anakku itu, emakku mengajak aku membawa anakku itu ke rumah seorang ustaz di Tg.Karang. Seorang ustaz yang agak tersohor di kawasan tersebut dalam bab berkaitan dengan gangguan makhluk halus dan yang seumpama dengannya.
Setelah berbincang dengan isteri, kami bersetuju untuk balik pada petang jumaat. Walaupun anakku masih bersekolah agama pada petang itu, aku cutikan dia. Kalau dapat balik petang jumaat, memang cantik. Sebab, hari sabtu boleh terus ke rumah ustaz tersebut dari rumah emakku di Sg.Nibong.
Hari sabtu, sekitar jam 10.45 pagi kami dah pun sampai ke rumah ustaz tersebut. 15 minit lebih awal daripada masa yang emakku bagi tahu kat ustaz tu. Sesampai sahaja, ustaz tersebut memulakan bacaan ayat-ayat suci Al-Qura di hadapan anakku yang kecil itu. Nampaknya anakku itu tidaklah memberikan respon yang merisaukan. Cuma ustaz itu adalah kata ada sedikit gangguan semenjak peristiwa emak mertuaku meninggal tempoh hari.
Melihat kembali peristiwa tiga syawal itu, aku rasa di situlah mulanya. Sejurus aku menghadap emak mertuaku sehingga hembusan nafas yang terakhir sehinggalah selesai disembahyangkan aku sepatutnya membersihkan diriku. Mengikut pesanan ustaz-ustaz kalau balik dari mengurus jenazah, jangan masuk rumah dulu... dah mandi barulah boleh masuk rumah.
Tapi, dalam kes aku. Aku nak mandi kat mana? Jadi, tindakan aku drive kereta dari hospital ke Tg.Malim bersama keluarga, dilihat menjadi puncanya. Aku mandi setelah aku sampai di Tg.Malim. Jadi, anakku yang paling kecik lah yang tempias dek "sawan" mayat.
Bagi orang yang hanya percaya kepada bukti empirikal, susah nak percaya bab-bab macam ni... Aku bukan tak percaya cuma kekadang terlupa dan terlepas pandang.
Bila dah begitu keadaanya, aku kena elakkan bergerak sewaktu maghrib. Kalau terpaksa, jangan keluar dari kereta. Justeru, balik ke Tg.Malim tadi aku bertolak selepas maghrib.. Mulanya cadang nak balik lepas asar, tapi tak sempat sebab emamku mengajak aku ke Sg.Besar sebab nak beli barang-barang dapur.. Tengah perjalanan anak aku tu meragam gak... Tapi, Alhamdulillah nampaknya selepas dapat lena tidur, keadaannya terkawal.
-------------------------
Balik dari Tg.Karang, emakku mengajak aku sekeluarga ke rumah terbuka Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Sungai Besar. Program tersebut dijalankan di Dewan Orang Ramai Simpang Lima. Kira-kira 5 km dari rumah emakku. Hehe.. teringat pulak macam Lebai Malang!
Sewaktu di Tg.Karang, program yang sama berlangsung. Kami dijemput dengan ustaz tersebut untuk ke situ. Teruja gak lagi-lagi ada Kumpulan Rabbani... Tapi, akhirnya aku memilih untuk ke Simpang Lima...
Sampai kat Simpang Lima, aku terkejut sebab orang dah tak ramai dan petugas masing-masing mengemas-ngemas kanopi. Lepas DeeJay bagi tahu semua gerai telah habis juadah yang disediakan. Jam baru 12.45 tengah hari! Barulah aku terasa menyesal....
"Bagus singgah di Tg.Karang tadi.."
"Boleh dengar Rabbani lagiii... Adusss!"
Cuma, Lebai Malang dapat sekeping lepeng.. Kami dapat seketul lemang... Huhuu..

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template