The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, October 13, 2009

LAMAN SOSIAL AKAN DIPANTAU OLEH PIHAK KPM!

Tuesday, October 13, 2009
Bookmark and Share
Berikutan kes seorang pelajar menjadikan laman sodial Friendster sebagai medan untuk mengutuk pengetua dengan perkataan kesat, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan memantau dengan lebih dekat lagi insiden-isiden yang serupa selepas ini. Justeru, para pelajar diharap selepas ini jangan berandaian laman-laman sosial seperti Friendster, MySpace, Facebook, Hi-5, Flixter, Tweeter dan pelbagai lagi "kebal" daripada pemantauan pihak KPM.
Saya fikir, untuk memastikan tugasan tersebut lebih berkesan, pihak KPM akan mengarahkan pegawai-pegawai di unit ICT untuk menyelinap dalam semua laman-laman sosial tersebut bagi memastikan kejadian-kejadian seperti itu tidak berulang.
Memang kita boleh persoalkan kemampuan pihakn KPM dalam merealisasikan tugas tersebut. Ini kerana ia buknnya kerja mudah. Kalau laman sekolahpun sukar dikawal, inikan pula laman maya. Kes-kes disiplin yang tidak beres sepenuhnya, menandakan kegagalan mekanisme disiplin masa kini dalam menangani gejala disiplin dalam kalangan pelajar sekolah. Dalam kes-kes disiplin yang melibatkan laman sekolah nampakknya begitu "berleluasa" di sekolah-sekolah harian. Ia melibatkan para pelajar berpencapaian akademik lemah. Sebab, para pelajar yang ingin belajar, mereka patuh dan akur akan peraturan dan disiplin sekolah.
Tetapi, dalam kes yang baru terbongar ini, ia melibatkan laman maya dan melibatkan pelajar sekolah berasrama penuh! Jadi, para "pelajar pandai" nampaknya melakukan kes disiplin secara terpelajar juga. Mereka menjadikan laman sosial sebagai medan menghamburkan kritikan secara terbuka kepada pihak.
Soalnya, bagaimana hendak menangani kes disiplin sebegini? Jika mekanisme gun-boat policy semata-mata, saya fikir para pelajar masa kini lambat laun dapat menghidunya. Dan, perlakuaan sebegitu tentunya akan semakin galak dan KPM sahaja tidak mampu mengandalikannya.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template