The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Friday, October 9, 2009

KUALA KUBU BHARU YANG SURAM...

Friday, October 9, 2009
Bookmark and Share
Suatu ketika dahulu nama Kuala Kubu Bharu sungguh gah seantero Malaysia. Bukanlah kerana ada faktor-faktor khusus yang menjadikannya antara pekan tersohor di negeri Selangor. Cuma, namanya sering menjadi siulan anak muda yang menggemari nyanyian Allahyarham Sudirman Hj.Arshad.
Kalau pergi Kuala Kubu
Tulis nama atas batu
Kini, nama itu kian suram. Sesuram lagu yang jarang sekali berkumandang di corong-corong radio mahupun televisyen. Apatah lagi penyanyi lagu itupun kini telah kembali ke rahmatullah.
KKB sebenarnya tidak jauh dari Tg.Malim. Lebih kurang 25 kilometer. Aku sering ke situ bersama keluarga untuk "jala-jalan cari makan" sekitar akhir tahun 1990-an. Masa tu menu yang kami sekeluarga suka ialah nasi ayam. Aku tak pasti kedainya. Tapi, kira oklah.
Dataran KKB, memang sejak dulu agak kurang pelanggan. Namun, tidaklah seteruk hari ini. Walau bagaiamapun aku pernah gak makan kat situ beberapa kali. Kedudukannya memang strategik. Di pinggir laluan ke utara dan selatan serta ke pekan KKB sendiri.
Walau bagaimanapun ada beberapa perkara aku rasa yang menyumbang kenapa kini dataran tersebut semakin sepi. Pertama, jalan lama utara selata itu kini semakin kurang dilalui oleh kenderaan. Ialah.. sejak ada highway, pekan tersebut memang dah macam pekan cowboy. Menjadikan lebih "tragik", tiada interchange dari highway ke KKB, menjadikan para pemandu kena keluar di Tg.Malim di arah utara dan Rawang di arah selatan. Boleh keluar di Bukit Beruntung, tetapi terpaksa melalui jalan yang jauh sebelum sampai ke pekan tersebut. Begitu juga jika kita keluar di Lembah Beringin. Oleh itu KKB tidak boleh disinggahi secara sambil lalu...
Kedua, kini pekan yang terhampir, Tg.Malim kedai-kedai makan tumbuh bagai cendawan lepas hujan. Sama ada warung-warung tepi jalan dan restoran semakin bersepah. Entahlah, mungkin disebabkan nak memenuhi kehendak para pelajar UPSI. Sebab, banyak kedai yang tutup apabila pelajar UPSI bercuti semester. Tidak cukup dengan itu, restoran-restoran makanan segera juga turut sama naik. Terbaru, Pizza Hut, bersebelahan dengan KFC. Pendek kata orang Tg.Malim kini sudah tdak perlu ke mana-mana kalau sekadar nak makan-makan. Keadaan tersebut sedikit sebayak akan memberi kesan kerpada pekan KKB.
Ketiga, jalan yang menghubungkan Tg.Malim ke KKB masih banyak yang selorong. Ertinya kenderaan yang ingin memotong kenderaan lain agak sukar sehinggalah bertemu dengan bahu jalan yang agak luas. Keadaan itu menjadikan para pemandu yang ingin ke KKB berfikir beberapa kali hendak ke situ.
Namun, KKB secara umumnya sebuah bandar nostalgia. Sama dengan Tg.Malim. Cuma arus permodenannya sahaja yang agak berbeza. Namun, tidak tahulah kalau keaslian bagunan lamanya memang hendak dikekalkan untuk tujuan perfileman atau sebagainya. Kalau tak silap filem Adlin Shauki pernah menjadikan KKB sebagi setting filemnya.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template