The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Friday, October 9, 2009

KISAH KURA-KURA DAN ARNAB...

Friday, October 9, 2009
Bookmark and Share
Aku tidak terlintas untuk membuka pekung seorang rakanku... Cuma cerita tentang dirinya yang sangat unik memanggil jari jemariku untuk mengetuk barisan keyboard ini. Apa yang aku ingin lontarkan di sini tidak lebih sekadar untuk dijadikan bahan santapan minda buat mengisi masa yang senggang barang kali.
Sumpah, kalau dia yang tidak mendedahkan cerita ini, aku pun tak tahu. Ia berkaitan dengan dunia ICT. Kawanku itu pernah belajar disebuah IPTA di selatan tanah air dalam bidang kejuruteraan. Bidang kejuruteraan dan komputer suatu yang sangat sinonim. Oleh sebab kedudukan IPTA itu tidak jauh dengan Kota Singa, dia selalu juga berulang alik ke situ untuk membeli perkakasan komputer. Sekitar akhir 1980-an, tekonologi ICT sangat berkembang pesat di bandar-bandar besar termasuklah di tempatnya belajar. Banyak yang dia pelajari dan gunakan tentang software dan hardware komputer ni... Almaklumlah bidang kejuruteraan lah katakan.. AUTOCAD macam kacang goreng jer!
Pada masa yang sama, rakan-rakan lain yang setempat kerja sekarang pada masa itu usahkan nak guna komputer, nak tengok muka komputer pun susah. Aku sendiri mula kenal komputer agak awal iaitu sekitar 1989! Kenal je lah... adalah main chess guna monitor monokrom. Masa tu aku mengajar di sebuah sekolah swasta di Taiping. Ada dua buah pc tetapi tak ada printer. Jadi, macam ada rokok tak ada mancis lah... Mana jadi asyik taip... taip... tapi tak ada out-put.
Masa aku belajar di Terengganu, memang ada makmal ICT. Guru-guru pelatih memang dibenarkan guna. Syaratnya kena bawak floppydisk sendiri... Setakat beli cakra liut tu, tak lah kisah sangat.. tapi kalau masa tu baru nak belajar, tercangak-cangak kiri kanan sedangkan orang dah beratur menunggu giliran nak guna.... mana boleh! Aku ingat, sekali je aku masuk dalam tempoh dua semester tu. Aku rela mengetuk mesen taip yang keras itu daripada buat assignmet kat makmal ICT tu...
Ternyata "ketakutan" terhadap pc menyebabkan aku tak ada "selera" nak guna komputer. dalam tempoh yang agak panjang Di Negeri Di Bawah Bayu, selama empat setengah aku tak terfikir pun nak beli komputer. Walhal masa tu ada kawan-kawan yang dah guna pc. Masa tu aku rasa pc ni barangan eksklusif (mewah) dan susah nak belajar. Entah macam mana setelah balik ke Semenanjung, baru hatiku terbuka nak beli pc...
Jadi, kalau aku dibandingkan dengan kawanku itu.. macam kura-kura dan arnab. Permulaan tahu tentang pc lebih kurang sama. Dia mendesup lari ke depan macam lipas kudung! Pc merupakan sebahagian daripada peralatan belajar! Mahu tak mahu kena boleh lah... Kalaulah dia terus kuasai ilmu ICT plak lah.. aku rasa dia dah jadi programmer. Dan, secikai-cikai pun boleh buat duit dengan AUTOCADnya. Tapi... yang anihnya.. dia stop pasal-pasal pc ni bila dah grad. Jadi yang tinggal saki bakinya hanyaAUTOCAD tu.. Itupun pasal kena ajar bebudak...
Sewaktu kami bersembang-sembang di kaki lima blok B beberpa hari yang lalu, ada kawan-kawan lain kata kata kat kawan kau tu..
"Ngko kalau buat betul-betul komputer nih.. mesti boleh.."
"Macam arnab berlumba dengan kura-kura lah... sekejap jer boleh potong kura-kura!" Celah kawan yang lain.
Kawan aku itu memandang aku... Sebab, aku memang dah lama tahu cerita tu. Mungkin lebih lama daripada kawan-kawan yang ada kat situ..
Aku senyum aje...
Tia-tiba aku terlintas idea nak cakap..
"Betul.. dia tu macam arnab... Kita ni kura-kura. Tapi dia kena ingat kalau nak kejar kura-kura jangan sampai kura-kura dah sampai kat air! Arnab mana boleh berenang, nak kejar kura-kura!"
Macam biasa, kawan aku itu hanya tersengih-sengih dengan analogi itu. Deraian ketawa kami ketawa memecah suasana tengah hari itu...
-------
P/s - Maaf Lee.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template