The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, October 22, 2009

AKU NAIK HANGIN...

Thursday, October 22, 2009
Bookmark and Share
Rasa bengang dan marah terhadap wireless broadband mula membadai kembali. Aku ingat apabila akses ke internet sudah ok, aku akan melupakan dan memaafkan "pengalaman silam" yang aku terima daripada Celcom.
Rupa-rupanya pada hari jumaat (sebelum cuti Deepavali) modem aku padam! Jenuh cucuk kat merata-rata tapi usahkan dapat capaian internet, menyala lampunya pun tidak. Aku menelefon pihak dealer yang menjual produk tersebut di Selayang. Jawapnya mudah,
"Encik kena pergi ke CSL customer service yang terhampir" Jelasnya.
"Tak boleh hantar ke Selayang?" Soalku
"Kalau hantar ke sini, kena tunggu sebulan baru dapat balik."
"Oh, kalau hantar ke Ipoh boleh dapat terus lah?" Aku meminta pengesahan daripada beliau.
"Ya..." Begitu yakin jawapannya.
Jadi, aku mengambil keputusan untuk menghantar modem aku ke Ipoh pada hari ini. Ertinya, aku akan pergi terus ke Ipoh sebelum aku ke Grand Kampar kerana aku ada Konvensyen Kajian Tindakan Peringkat Negeri Perak di situ.
Tapi, pengalaman yang lalu menyebabkan aku tergerak nak call dulu sebelum pergi ke situ. Apa yan jangka, sememangnya berlaku.
"Di Ipoh encik kena tunggu lebih kurang seminggu.." Tiba-tiba aku naik hangin!
"Macam mana ni, saya telefon Selayang. Selayang kata kalau hantar Ipoh boleh dapat on-the-spot! Ni cakap lain pulak!"
"Kami memang buat macam itu. Modem encik akan kami hantar ke HQ dulu untuk dianalisis kerosakannya..."
"Tolong sikit, saya sewa bulan-bulan line tu mahal tau, jadi kalau kena tunggu seminggu macam mana bayaran saya tu?"
Jawapan pegawai di Ipoh selepas itu menjadikan aku bertambah marah. Sehingga pegawai tersebut meminta aku menghubungi HQ.
Akhirnya aku menghubungi pihak HQ. Seorang pegawai perempuan menjelaskan prosedur jika berlaku kerosakan pada perkakasan CSL. Hanya HQ sahaja yang boleh ganti serta merta. Jadi aku diminta menghantar modem tersebut ke Hicom-Glenmarie, Shah Alam. Aku jadi pening seketika. Aku kena pergi ke Shah Alam (Selatan) dan selepas itu aku kena pergi ke Kampar pulak (utara)! Hah! macam mana nih? Untuk berada di luar rumah tanpa akses ke internet menjadikan hidup aku seperti tidak sempurna.
Aku segera mencapai GPS aku dan mencari lokasi berdasarkan alamat yang diberi. Akhirnya aku berjaya mendapat lokasi yang tepat. Dan, mengikut jangkaan GPS aku akan sampai di Glenmarie sekitar 12.20 tengah hari. Jadi, setelah memaklumkan kepada isteriku aku terus menuju ke Shah Alam. Aku ikut sahaja direction yang GPS aku bagi. Alhamdulillah aku sampai ke Glenmarie lebih awal kerana aku memecut di highway.
Akhirnya pihak CSL menggantikan aku dengan modem yang baru. Aku tak jumpa pun pegawai yang layan aku tengah naik hangin tu. Entah lah... Mungkin itu strategi syarikat untuk mengelakkan aku jumpa pegawai tersebut. Dia kata orang tu tengah lunchlah... Tapi, aku tak jumpa dia pun aku tak kisah. Apa yang penting internet aku ok!
Sampai di rumah sekitar jam 2.00 petang. Aku kena bersiap pula nak ke Kampar kerana masa pendaftaran dari pukul 2.00 petang hingga 5.00 petang.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template