The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, September 27, 2009

SYAWAL 1430 : SATU MUHASABAH...

Sunday, September 27, 2009
Bookmark and Share
Hari ini genaplah seminggu umat Islam di Malaysia dan di kebanyakan negara menyambut aidil fitri. Yang balik ke kampung halaman sudahpun kembali ke bandar semula. Yang ke bandar, kini telah kembali ke desa dan pedalaman kerana hari ini sudah tamat cuti sekolah. Esok secara umumnya permulaan hari bekerja walaupun sejak dua tiga hari yang lepas telah pun ada yang mula bertugas.
Hari raya aidil fitri disambut dengan pelbagai gaya. Dari membayar zakat fitrah, solat Aidil Fitri berjamaah di masjid dan madrasah sehinggalah berziarah ke rumah sahabat-handai dan juga jiran-tetangga. Juadah hulur menghulur, kuih-muih beraneka warna dan rasa, lauk-pauk tradisi dan moden menanti untuk dijamah.Pendek kata sungguh meriah.
Biarpun diharamkan, masih kedengaran curi-curi bunyi meriam dan mercun di sana-sini sebagai "penceria" suasana perayaan. Entah di mana asal usulnya pun aku tak pasti. Mungkin budaya yang "diwarisi" dari istana dahulu kala. Apabila ada sahaja perayaan di istana maka akan dilepaskanlah beberapa das bedilan meriam ke udara. Cuma, apabila asas bahan tersebut sangat berbahaya, maka kesakitan adalah taruhannya.
Terlebih meriah kiranya, kanak-kanak yang ke sana sini lantaran "kemaruk" mengumpul duit  raya. Ada yang sanggup ke mana sahaja apabila ada peluang. Untuk seketika emak atau ayah jadi banker. Selepas balik semula ke rumah, maka anak-anak tersebut meminta emak atau ayah membahagikan "pendapatan" yang mereka perolehi semasa beraya di kampung.
Ah sungguh meriahnya suasana itu...
Tahun ini aku dan keluarga dengan ketentuan  Allah S.W.T. sungguh terasing daripada fenomena hari raya yang lepas-lepas. Hari raya pertama hingga ke tiga kami berulang alik dari hospital Sg.Buloh dan Taman Bernam, Tg.Malim. Manakala mulai hari raya keempat sehingga hari raya ke enam, aku di Sg.Tengi. Balik Ke Tg,Malim sekejap pada hari pagi raya keenam dan seterusnya ke Sungai Nibung, Sekinchan pada  petang raya keenam dan pulang ke Tg.Malim, sambil menghantar anak ke asrama pada hari raya ketujuh. Itulah putaran kehidupan kami seminggu ini.
Namun, disebalik keterasingan itu, aku sempat membuat retrospektif diri dan mengongsikannya dengan isteri dan anak-anak sewaktu pulang ke Sekinchan.
Secara fitrah tiada manusia yang inginkan sesuatu yang tidak baik atau yang menyakitkan. Namun, dengan qudrat dan iradat Allah S.W.T., sama ada yang baik atau sebaliknya boleh sahaja berlaku. Jika manusia suka akan kebaikan dan keindahan untuk dinikmati, sebaliknya yang sakit dan tidak indah adalah untuk dipelajari. Justeru, kita biasa mendengar ungkapan yang berbunyi "Yang pahit jangan terus dibuang, yang manis jangan terus ditelan, kerana disebalik yang pahit itu adalah ubat manakala di sebalik yang manis itu penyakit".
Cuma, jika tidak dengan ketentuan Allah S.W.T., tiada manusia yang sanggup mengahadapi kesusahan dan kepayahan. Itu kerana ia bertententangan dengan fitrah manusia.Oleh itu, pengalaman selama sembilan hari melalui detik sukar lantaran kehilangan insan yang disayangi pada detik tibanya syawal yang sepatutnya diraikan atas kejayaan menempuh sebulan ramadhan, suatu yang wajib dinilai secara fikiran terbuka dan dada yang lapang.
Sesungguhnya persoalan meletak prioriti atau keutamaan bukan suatu kemahiran yang boleh  dipelajari, difahami  serta diamalkan dengan mudah. Sungguhpun kaunselor boleh mengajarnya secara teori di sekolah, tetapi tanpa pengalaman nyata bagaimana mengurus keutamaan dengan betul, kita akan panik dan dilihat tidak praktikal sewaktu menghadapinya. Justeru, sebagai suami isteri dan ibu bapa kita ada peranan dalam merangka keutamaan tersebut. Memilih antara menghadapi kegetiran dan kegembiraan, bukan sekadar persoalan antara tanggungjawab kita sebagai anak dengan ibu bapa. Malah ia punyai peranan dalam memberi teladan dan pengajaran kepada anak-anak kita sendiri.
Semoga, dengan "kebijaksanaan" yang  kita pilih pada masa kini akan menjadi panduan kepada anak-anak sewaktu mereka berhadapan perkara yang sama atau apa-apa sahaja tetapi memerlukan mereka membuat pilihan pada suatu masa kelak.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template