The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, September 26, 2009

PERUBATAN ALTERNATIF SERASI DENGAN TEKNOLOGI TANPA WAYAR?

Saturday, September 26, 2009
Bookmark and Share
Sejak petang kelmarin anakku yang paling kecil telah menunjukkan gejala demam. Panas badannya yang agak serius menyebabkan petang semalam aku terpaksa membawa anakku ke Bestari Jaya bagi mendapatkan rawatan di klinik swasta. Namun kelihatannya tidak banyak perubahan yang ditunjukkan hasil daripada ubatan-ubatan yang aku perolehi dari Klinik SAI.
Malamnya sekitar 4.30 pagi, kami bersengkang mata melayan kerenahnya yang tak mahu tidur. Macam-macam yang kami usahakana, namun reda rengekkannya hanya berakhir menjelang subuh.
Malam tadi, hampir semalaman aku dan isteriku tidak dapat tidur. Tangisannya bermula lebih kurang jam 12.00 tengah malam. Masuk buai, turun buai, selawat, ayat al-Kursi dan apa-apa sahaja yang terlintas dalam kepala aku akan lagukan. Dengan harapan dia dapat tidur semula dan kami juga dapat tidur. Terkadang rasa cemburu juga dengan adik-beradik lain yang dapat tidur dengan lena (?).
Dingin dinihari yang biasanya mencengkam tulang hitam berganti rasa panas dan merimaskan. Aku terpaksa menekan kipas angin yang terletak di atas alamari pinggan mangkuk untuk menyejukkan badan yang kepanasan itu.
Rupa-rupanya tangisan sederhana kuat itu telah menyebabkan kakak iparku bangun dan selepas itu dia menggerakkan suaminya (birasku) untuk berbuat sesuatu bagi membantu meredakan tangisan anakku itu. Ketika itu jam menunjukkan pukul 4.00 pagi. Birasku mengasingkan dirinya sambil membuat air penawar di dapur. Aku terus berselawat dan berzikir sambil mnegharapkan birasku itu dapat berbuat sesuatu...
Kelihatannya ada sedikit perubahan sewaktu air penawar yang disapukan pada bahagian ubun-ubun anakku itu. Tidak lama kemudian birasku itu menyapukan lagi air pada bahagian ubun-ubunnya. Kelihatannya, tindakan tersebut dapat menghilangkan rasa terkejut-kejut yang dialami oleh anakku itu. Namun, anakku masih lagi menangis.
Lebih kurang pukul 4.30 pagi, aku terpaksa menelefon adikku yang mungkin sedang berada di Kuang. Isterinya yang menjawab dan cuba memberikan beberapa panduan untuk dilakukan terhadap anakku itu. Setelah aku gagal menangkap dengan jelas apa yang perlu dilakkan, akhirnya dia mengejutkan suaminya bangun bagi menjawab panggilan telefonku.
Adikku meminta aku azan, membaca surah Fatihah 3 kali dan 9 hentian ayat Kursi. Kemudian hembus dari ubun-ubun hingga kaki. Lepas itu buat isyarat seolah-olah membuang sesuatu daripada tubuh anakku itu.
Sedang aku membaca surah kursi, tiba-tiba adikku itu menelefon aku. Dia meminta aku mengaktifkan speaker telefon. Lalu, dia membaca ayat-ayat al-Quran menggunakan telefonnya dan aku menghalakan speker telefon kepada anakku.
Kelihatannya ada perubahan yang positif. Hampir sepanjang ayat-ayat Quran dikumandangkan anakku diam. Cuma, sesekali menangis apabila adikku itu sedang ”mengusir” sesuatu dari tubuh anakku itu.
Sekitar 5.00 pagi, anakku berhenti menangis dan mulai mahu menyusu. Sebelum itu memang tidak mahu sama ada susu badan atau susu botol. Apabila anakku itu mahu menyusu, aku sudah berasa sangat lega.
Harap-harap apa yang mengganggu anakku itu pergi dengan ikhtiar yang dilakukan. Alhamdulillah nampaknya teknologi tanpa wayar telefon bimbit boleh diserasikan dengan perubatan alternatif. Bukan semua orang boleh melakukan dengan baik kaedah rawatan alternatif ini. Justeru, dengan telefon bimbit nampaknya boleh menghubungkan antara pengamal perubatan tersebut dengan pesakit walaupun dibatasi jarak yang jauh.
Sesungguhnya ini satu pengalaman yang aku baru lalui. Mungkin aku pernah mendengarnya sebelum ini... Tetapi, pengalaman melaluinya sendiri lebih bernilai walaupun aku terpaksa ”mengorbankan” nikmat tidur yang lena hampir semalaman!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template