The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, September 28, 2009

KEKUSUTAN MINDA...

Monday, September 28, 2009
Bookmark and Share
Terasa benar pada pagi ini aku hanya mengikut putaran minit dan jam yang berlalu. Sedikit mudah, aku tak perlu menghantar anakku ke nursery dan terus saja ke SKTM untuk menghantar tiga orang lagi anakku. Isteriku hari ini mengambil cuti rehat yang masih berbaki dua tiga hari lagi. Katanya penat.
Melewati pintu pagar sekolah, aku mengambil side parking di sisi jalan berdekatan kolam ikan. Hari ini aku memang tak boleh masuk ke kawasan letak kereta di sebelah dewan sekolah sebab roof box aku masih tak dibuka dan pada pagi ini ada Majlis Bacaan Yaasin dan Solat Hajat Perdana PMR. Oleh sebab itu aku memilih untuk meletakkan kereta di situ.
Selepas kelas habis sekitar 8.40 pagi, aku terus menapak ke kantin sekolah. Mengintai-intai apa menu yang dapat membuka selera sambil mengalas perut yang mulai berkeroncong. Ah! kata orang rezeki jangan ditolak... Kebetulan pada hari ini pihak kantin sekolah mengadakan "rumah terbuka" untuk guru-guru , staf sokongan dan staf swasta. Apa lagi aku ambil pinggan dan isi nasi impit sikit dan kuah lontong, sehiris lemang dan rendang hitam (tak tahu nama) dan teh o.
Selepas selesai menikmati juadah tersebut, aku ke bahagian pembayaran, Bukan nak bayar, cuma nak ucap terima aksih dan selamat hari raya. Entah bagaimana aku membuat kesilapan yang terbesar pada pagi ini.
"Eh... sejak bila kerja kat sini?" Aku bertanya pada seorang pembantu kantin sekolah. Diatersenyum-senyum simpul seperti ada yang tak kena dengan soalanku.
"Kak Mazidah, sejak bila dia ni kerja kat sini?" Aku bertanya pula kepada pengusaha kantin sekolah setelah soalan aku tidak dijawab.
"Eh.. Cikgu Malek ni.. dah setahun lebih kerja kat sini.." jawapan Kak Mazidah mengejutkan aku dan menyebabkan aku memandang semula pekerja tersebut..
"Errr... macam bekas anak murid saya lah.." Aku sangat terkejut dengan apa yang berlaku seketika tadi.Suatu keadaan yang tidak aku jangka menjadi satu perkara yang sangat mengaibkan.
"Maaf lah kak.. sejak seminggu ni emosi saya agak tidak stabil..." Aku mencari helah bela diri atau cuba menerangkan hakikat yang sedang aku rasai.
"Kenapa?" Soalnya ringkas..
"Entahlah.. mungkin ada kaitan dengan emak mertua saya yang meninggal dunia kot.."
Setelah mengucapkan terima kasih dan ucapan selamat hari raya, aku beredar dari kantin dan berkira-kira untuk ke bilik disiplin. Lagi pun hari ini aku tak mengawas peperiksaan percubaan STPM.
Aku terus membuka laptop dan menelusuri laman web Kementerian Pelajaran Malaysia. Membuka semula capaian semakan HLP separuh masa untuk mendapatkan nombor telefon bagi mengetahui surat tawaran yang masih tak sampai-sampai sedangkan tarikh tutup menghantar borang B tinggal dua hari lagi. Akhirnya aku dapat bercakap dengan salah seorang pegawai di bahagian penajaan.
Antara perkara penting yang aku perolehi ialah, aku tidak dibenarkan memulakan pengajianku semula dari semester 1. Sebaliknya aku dikehendaki meneruskan pengajian sehingga sepuluh semester. Ini bermakna aku ada lagi 3 tahun setengah atau 7 semester untuk melengkapkan pengajian aku. Menurutnya lagi, polisi KPM dan JPA adalah untuk membantu para pelajar yang telah memulakan pengajian pada tahun 2008. Walau bagaimanapun seandainya para pelajar tidak dapat menamatkan pengajian dalam tempoh tersebut, maka berlakulah pecah perjanjian dan pelajar tersebut kena bayar balik mengikut figure yang dinyatakan dalam perjanjian. Itu yang menakutkan!
Dalam keadaan yang berbelah bagi, aku cuba menghubungi penyeliaku. Seperti biasa, dia sangat optimis yang aku boleh menyudahkan Ph.D aku dalam semester yang masih berbaki. Malah sewaktu aku dalam semester satu, dia cadanng aku bentang proposal di penghujung semester tersebut!
"Tak mungkin, dia mungkin lupa aku ni part time student kot.. Atau dia ingat aku masih buat M.Ed agaknya.." Bisik hatiku.
Katanya dia akan cuba untuk memperuntukkan masa dalam dua minggu sekali untuk aku. Entahlah.... Realitinya sehingga kini, perkembangannya sangat mendukacitakan...
Fikiranku bersimpul-simpul dan tak tahu macam mana untuk dihuraikan. Dalam hati.. apa yang aku akan kurangkan dalam memberi ruang untuk menggerakkan segala kedrat yang ada bagi melunaskan satu tugas yang kelihatannya sangat sukar untuk dilaksanakan.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template