The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, September 17, 2009

RAYA PUNYA PASAL...

Thursday, September 17, 2009
Bookmark and Share
Hari ini aku tergelak besar tentang kisah seorang anak murid tingkatan enam aku. Mula-mula aku tak perasan sangat sebab mungkin aku tak jenis yang tak sensitif sangat pada perubahan yang berlaku kat depa ni.. Kecuali yang besar-besar..
Seorang murid yang lain bagi tahu kawan dia tu buat rebondng rambut. 
"Buat kat mana?"
"Ala dekat rumah cikgu..." Celah kawannya.
"Huh.. macam mana dalam banyak-banyak kedai rambut, awak sesat kat Taman Bernam Baru?" 
"Berapa kena bayar?"
"RM50 cikgu.." Jawabnya  yang termalu-malu dengan soalan aku tu..
"Ya Allah .. Banyak tu! Kalau beli beras 5% hancur boeh dapat dua beg 20 kg!" Aku seperti berleter.
"Duit sapa tu?" Aku cuba mengorek rahsia lagi..
"Duit sendiri cikgu.." Rigkas!
"Ala cikgu, nak raya....." Dia masih lagi nak mempertahankan tindakannya tu...
"Awak tak rasa menyesal ke... bayar RM50 kepada suatu yang tak perlu..?"
Aku lantas teringat suatu peristiwa yang aku pernah lalui... yang rasa sesalnya masih aku rasa sehingga kini walaupun dah berlalu lebih kurang empat tahun lepas.
Ceritanya.... Sewaktu balik dari satu seminar di Ipoh, aku dan tiga orang kawan yang sekereta dengan aku berhenti di R&R Tapah. Kami bukan saja-saja nak berenti di situ... Sebab, salah seorang kawan aku tu nak belanja kami makan ice cream. Mulanya, rasa pelik pun ada. Sebab, sejak dah jadi bapak orang nih.. tak ada lah pulak kawan-kawan belanja makan aiskrim... tapi, teruja dengan "promosi" yang luar biasa semasa dalam perjalanan ke situ. kami yang tiga orang lagi tu.. ikut aja lah.
Sampai sahaja kat kaunter ... aku cari dulu sijil halalnya. Sebab, aiskrim tu bukan buatan Malaysia... Aku dapati sijil halal Kanada yang dipamerkan.. Apa lagi... kami pun orderlah... dua skup aiskrim dan air capuchino... Yang lain, aku tak pasti.. dah lupa! 
Mak aiii..rupa-rupanya aiskrim tu lain daripada yang lain.... Padatnya sehingga dua skup yang aku order tu payah nak habis! Tepu betul rasanya.. tapi aku tak nafikan memanglah sedap...
Tang time bayar...punya lah terkejut! Empat orang makan harganya cecah RM100! Aku rasa nak keluarkan balik jer apa yang aku dah makan! Ya Allah rasa menyesalnya.... Kalau beli benda lain... susu ker, beras ke..  dah confirm sebulan boleh guna...
Apa yang berlaku kat anak murid aku nih.. satu kes lagi.. Cumanya, dia memang nak buat rebonding kat rambutnya.. Dah tentu tak rasa apa-apa.. malah rasa lebih bergaya rasanya.. Maklumlah rambut raya!!! Entahlah.... Macam-macam....

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

aliasacai said...

sape budaknya?????

MALEQUE SELAMAT on September 17, 2009 at 11:24 PM said...

Aku dah janji kat dia.. tak nak "seluruh dunia tahu" namanya.... Hehe... Kang dia dan keluarganya maluuu....

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template