The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Friday, September 18, 2009

BERAYA KE HOSPITAL?

Friday, September 18, 2009
Bookmark and Share
"Nanti, raya orang cari emak tak ada macam mana?" Dengan nada yang sayu emak mertuaku mengharap kalau-kalau aku dapat memepertimbangkan agar aku tidak membawanya ke hospital malam semalam.
"Tak boleh mak... Kaki emak dah bengkak, lepas tu nampak macam ada kesan melecur pulak pada pergelangan kaki" Aku cuba meyakinkan emak mertuaku bahawa sakit yang dialami itu sangat serius. Apatah lagi memang emakku itu penghidap kecing manis, darah tinggi, paru-paru berair danjuga komplikasi injap jantung.
"Tak apa, kalau emak duduk kat rumah dalam keadaan sakit, tak ada ertinya jugak hari raya..."
Isteriku mendapat berita emak mertuaku demam sekitar jam 9.30 malam tadi.  Bapak mertuaku itu, kalau tak seriuslah tentang sesuatu itu.. memang dia tak telefon. Jadi, demam serta bengkak kaki emak mertuaku  itu sememangnya serius! Aku pasti....
Aku teringat kira-kira empat tahun yang lalu, sesampai  sahaja kami ke kampung, jari kelingking kaki kiri emak mertuaku itu telah hitam. Kami pun terus bawa ke Tg,.Malim malam itu juga dan keesokan harinya terus di bawa ke Hospital Slim River. Oleh sebab keadaan jari kelingkingnya telah bernanah, akhirnya terpaksa dipotong. Rupa-rupanya masalah tersebut tidak selesai. Emak mertuaku tidak sedarkan diri selepas beberapa ketika setelah jari kelingking kakinya dioperation dan akhirnya terpaksa dibawa ke Ipoh. Hampir seminggu juga berada di hospital Ipoh sebelum beransur-ansur pulih.
Lepas itu isteriku menelefon  adik-beradik yang lain sambil mintak pendapat apa yang patut dilakukan. Paling praktikal, kaka ipar di B.B nak balik malam itu juga. Dan, membawa balik emak ke rumahnya. Tetapi, menunggu anaknya dari UiTM balik  dulu barulah boleh ke kampung. Katanya anaknya itu akan sampai sekitar 11.00 malam. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk balik kampung. Ketika itu sekitar 11.20 malam. Dalam fikiran aku.. apa-apa pun mesti dapatkan pengesahan dari pihak hospital atau klinik tentang keadaan emak mertuaku itu. Sama ada hendak di masukkan ke wad atau boleh bertangguh sehingga esok pagi.
Masuk ke bilik kecemasan Klinik Tg.Malim sekitar 1.00 pagi. Aku ditanya tentang apa yang berlaku. Aku bagi sahaja surat appoinment Hospital Sungai Buluh yang cadangnya hendak dibuat selepas hari raya. Setelah memahamai isi kandungan surat dan laporan itu pegawai perubatan meminta aku buat keputusan.
"Abang, kalau ikut kami.. kami akan bawa malam ni ke Hospital slim River.." Dia memualkan bicaranya
"Keadaan kaki makcik ni ada jangkitan kuman..." Beliau menambah lagi.
"Tapi, adik beradik mintak emak saya ni di bawa ke Sungai Buluh" Aku cuba menyatakan pesanan kakak iparku sebenatar tadi. Kalau kat Slim River dan silap-silap ke Ipoh.. susah anak-anak nak melawat.. Betul jugak tu..
"Ginilah encik.. saya nak taya keadaan emak saya ni sekarang ni macam mana... Keadaannya boleh tak bertahan sehingga esok pagi. saya cadang nak bawa terus ke Hospital Sg.Buluh" Aku memintak pandangan beliau.
"Kalau ikut apa yang kami periksa.. makcik ni paru-parunya berair dan injap jantung bermasalah.. Tapi kadar oksigen mencukupi..."
"Ginilah... saya rasa boleh bertahan sehingga esok pagi. Cuma kalau malam ni rasa sakit yang lebih kuat, terus ke Hospital Sg.Buluh" Beliau membuat kesimpulan.
"Ok.. saya setuju.."
Sampai di rumahku, isteri dan  hampir semua anak-anak aku tidur di bawah. Sambil-sambil mendengar kalau ada apa-apa yang berlaku terhadap keadaan emak mertuaku itu. Cuma aku dan anak aku yang berusia 3 tahun sahaja yang tidur di atas.
Oleh sebab masa tidur kurang aku jadi sangat lesu selepas bersahur... Selepas solat subuh aku merebahkan badan kat katil dan tertidur sehingga jam 8.30 pagi. Aku segera meminta isteriku menyiapkan emak apa-apa yang patut (terutamanya GL) sebab nak terus pergi ke Hospital Sg.Buluh sebentar lagi.
Sesampai kat hospital sekitar 10. 15 pagi, aku terus menuju ke Unit Kecemasan dan Trauma. Birokrasi yang sangat effisyen, emak mertuaku terus dimasukkan ke unit kecemasan. Di ruang legar hospital dan ruang menunggu tak lah nampak ramai orang. Tetapi, rupa-rupanya wad penuh! Oleh sebab itu emak mertuaku terpasa berada di bilik kecemasan sekitar 7 jam sebelum ditempatkan di wad.
Aku balik ke rumah bersama anak kakak ipar aku yang baru balik dari UitM, sebab dia nak pinjam kereta sepanjang cuti raya nih... Di hospital, berkemungkinan adik perempuannya yang di tingkatan empat yang akan menunggu opahnya.
Mudahan segera pulih.. Tetapi kalau esok (Sabtu) tak discharge juga.. Kami kena pergi ke hospital untuk menziarahi emak mertuaku itu... Dan, aku tak dapat nak bayangkan rasa hiba dan sedihnya.... didatangi anak cucunya...  kerana raya tahun ini bukan beraya di rumahnya sendiri....Nampaknya kami kena cari ayat-ayat yang power untuk melunakkan hati dan perasaannya yang gundah gulana itu...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template