The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, September 19, 2009

JALAN KELANG TELUK INTAN MEMANG BAHAYA..

Saturday, September 19, 2009
Bookmark and Share
Barangkali ini posting terakhir sebelum kami bertolak balik ke kampung. Peristiwa kemalangan yang meragut tiga nyawa di jalan persekutuan Kelang - Teluk Intan. Kalau ikutkan km 60 tu tak jauhlah dengan rumah emak bapak aku. Cuma aku knpius sikit tang "berdekatan Sungai Panjang" sebab setahu aku Sg.Panjang ke dalam sikit iaitu jalan menghala ke Tg.Malim. Entah-entah Pasir Panjang..
Untuk makluman semua, jalan Kelang - Teluk Intan ni memang dah banyak makan nyawa manusia dan haiwan. Sejak ia mula di naik taraf sebagai ala-ala highway pesisir pantai, banyak kenmalangan berlaku. Masa dalam pembinaan yang hampir sepuluh tahun baru siap pun dah banyak kemalangan... jalan raya diupgrade side by side...tinggi pulak tu.. jadi banyak lah kereta yang terjunam. Ada kereta yang ikut arah yang bertentangan sebab jalan sebelah elok.. dah berlanggar. Masa tu kat paper ada pihak kerajaan pusat bagi gesaan agar jalan raya tu cepat disiapkan. Pendek kata MB selangor maa tu merangkap ADUN Sg.Panjang panas ponggong lah...
Alhamdulillah jalan raya telah sempurna disiapkan sekitar tahun 2007. Malangnya lagi ramai yang kemalangan. Ialah bila jalan dah elok, kenderaan mendesup. Punca kemalangan yang dikenal pasti... Tiada pembahagi jalan. Jadi, jalan tu sangat lebar. Apabila ada kenderaan dari seberang hendak menyeberang... memang kena berhati-hati... kenderaan yang lalau-lalang sangat laju. Oleh itu kena cepat-cepat lah... Tetapi ada juga yang tak sempat sampai ke tepi.. berhenti kat tengah-tengah jalan.. Memanglah ada ruang untuk berhenti ka situ. Tetapi, ada pemandu yang gila khinzir, ruang tengah tu pun buat memotong... Apa lagi, motorsikal (kebiasaannya) yang menunggu untuk ambil "giliran" menyeberang terus kena "sapu"...!
Kalau waktu siang tak apalah sikit sebab boleh nampak dari jauh.. Tetapi kalau waktu malam.. janganlah berhenti kat tengah-tengah jalan tu.. Memang tak perasan...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template