The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, September 19, 2009

LOKASI HARI TERAKHIR RAMADHAN: DI HOSPITAL SUNGAI BULOH...

Saturday, September 19, 2009
Bookmark and Share
Aku sampai kira-kira setengah jam yang lalu... Tapi bukan di rumah emak bapakku di Sekinchan, tetapi di Taman Bernam Baru! Ertinya raya pertama tahun ini aku berada di Tanjong Malim. Inilah kali pertama dalam sejarah aku berkeluarga terpaksa memungkiri "persetujuan" untuk menggilirkan hari pertama raya puasa sama ada di Sg.Tengi atau di Sg.Nibung.
Pada peringkat awalnya, perancangan berjalan seperti yang diatur. Namun, sebelum  ke Sekinchan, kami singgah dulu di Hospital Sungai Buloh untuk menziarahi emak mertuaku yang ditahan  di wad sejak hari Jumaat lepas. Selepas itu kami akan terus ke Sekinchan dan akan menziarahi emak mertuaku sekali lagi pada hari raya kedua. Tetapi, apabila kami menghampiri hospital.. adik iparku yang bongsu memaklumkan emak dalam keadaan tenat!
Sesampai sahaja kami ke hospital sekitar 2.15 petang, aku memberi laluan kepada isteriku untuk menziarahi emaknya... Aku dengan anak-anak menunggu di tingkat bawah. Hanya anakku yang sulong sahaja bersama isteriku naik ke tingkat empat. Jenuh aku memberi alasan kepad aanak-anak aku kenapa mereka tak boleh naik... Yang paling bengang anakku yang baru selesai UPSR! IC tak siap lagi... jadi tak ada bukti dia dah ada IC..
Keadaan bertambah kritikal apabila doktor memaklumkan darah emak mertuaku telah menurun dari 12 kepada 7 sahaja...Mengikut maklumat yang disampaikan oleh isteriku satu ketika jantung emak mertuaku itu telah terhenti dan terpaksa menggunakan kejutan elektrik.
Jarum jam melepasi 2.30 petang. Kami perlu mencari masjid atau madrasah untuk solat Zuhor. Akhirnya GPS navigate aku ke Masjid Jame' Sungai Buloh di mana aku menunaikan solat Jumaat sewaktu menghantar emak mertuaku ke hospital pada hari Jummat lepas.Khusukku hilang lantaran sambil befikir apakah plan yang aku perlu buat dalam menghadapi suasana seperti ini.
Nampaknya kami kena tular plan! Aku menghubungi emakku di Sekinchan urntk memaklumkan keadaan emak mertuaku itu (besannya) yang dalam keadaan tidak sedarkan diri. Alhamdulillah, biarpun emakku memang mengharap kehadiran kami dan cucu-cucunya pada raya pertama kali ini..namun emakku memahami kondisi yang kami sedang hadapi pada ketika ini. Akhirnya sekitar 3.45 kami bergerak semula ke Hospital Sg.Buluh untuk melihat keadaan emak mertuaku itu. Manalah tau ada perkembangan yang positif sewaktu sesi lawatan yang akan bermula pada jam 4.30 petang. Sedang kami hendak bertolak, adik iparku itu sekalil agi memaklumkan agar kami bahawa segera ke hospital.
Apa yag memusykilkan para doktor ialah.. kemana perginya darah emak aku itu? Pemeriksaan yang lebih terperinci turut gagal menjawab persoalan tersebut. Pemeriksaan pada bahagian-bahagian tertentu yang ada kemungkinan berlaku pendarahan gagal menemui sebarang bukti!
Ternyata emak mertuaku itu masih berarung antara hidup dan mati...Lewat petang tadi, aku dimaklukan  empat beg darah telah dimasukkan dalam badan emak mertuaku itu bagi mengganti "kehilangan" darah dari tubuhnya.
Menghampiri jam 6.45 petang, aku kena fikir bagaimana hendak berbuka puasa ? Kalau fikirkan diri sendiri tak kisahlah minum air dan sekeping roti... Tapi anak-anak aku yang sedang belajar berlapar lantaran mentaati perintah Allah S.W.T. itu? Lalu, aku meminta izin dengan ayah mertuaku untuk membawa keluarga ke luar mencari-mencari kawasan untuk berbuka puasa...
Aku cuba mencari lokasi tempat makan yang berdekatan melalui GPS... restoran ker... kedai makan ker... entahlah tak jumpa! Yang adanya cuma antaranya A&W, McD, KFC dan Secret Recipe. Yang lain berada di luar Sg.Buluh.. Akhirnya aku set untuk ke Secret Recipee.. Tapi kalau dalam perjalanan jumpa restoran yang sesuai kami akan masuk... Beberapa kali aku berpatah balik apabila jalan yang dipandu oleh GPS aku masuk ke jalan-jalan yang aku ragui... dan ada satu ketika jalan itu dipeluni air!  Maklumlah hujan pun agak sederhana lebat. Mungkin itu shor-cut tetapi dengan keadaan seperti itu aku tak berani mengambil risiko yang terlalu besar...
Akhirnya, kami membelok ke restoran segera McD Bukit Rahma Putera. Mak ai ramainya orang. Untuk mencari tempat lain lagi lambat, maka aku terus masuk ke restoran itu untuk mencari sesuatu  untuk dimakan...Seingatan aku, inilah kali pertama aku masuk ke McD... Ada beberapa sebab... antara sebab-sebabnya, kat Tg.Malim tak ada... dan sedang memboikot jenama McD yang ada hubungan dengan Yahudi! Ya Ampun... aku terpaksa nampaknya melakukan sesuatu yang diluar kerelaan kuuu!
Sewaktu aku keluar dari kereta tadi, azan dah dikumandangkan... jadi aku perlu cari sesuatu untuk di makan bagi membatalkan puasa aku... Isteri dan anak-anak adalah air sejuk kat kereta! Aku teringat beberapa pengalaman rakan yang pernah terperangkap dalam kesesakan jalan raya..
"Korek  hidung jer... batallah!!" Dengan rasa pelik bercampur kelakar aku mengorek lobanggg hidungku!!! cuma aku lupa plak nak baca doa' berbuka puasaaaa!!! Tak lama lepas tu ada sahabat yang bermurah hati mengedarkan kerepek ubi untuk membatalkan puasa.... Terima kasih tuan!!
Dapat makanan sekitar 7.40 malam... Apala lagi kami makanlah dalam kereta! Nak makan dalam restoran McD tak ada meja pulak... Fenuhlah... Full house!
Hehehe.. sambil berpesan kat anak-anak jaga kebersihan kereta.. kami makanlah sesuatu yang kami anggap memang tak mengenyangkan..Makan burger,  milo panas dan kentang goreng...untuk tujuh orang Itupun cecah RM80++! Itulah yang aku tak puas hati! Kalau makan kat restoran sederhana nama... Boleh makan ikan siakap 3 rasa, sayur, sotong goreng, air, telur bistik bla..bla...!
Sesudah itu, kami terus solat maghrib... agak lewat.. masa tu sekitar pukul 8.00 malam. sambil melayan macam-macam kerenah anak-anak yang ramai ini, kami hanya bergerak semula ke hospital sewaktu azan Isyak kedengaran melalui speaker radio kereta... Hujan  renyai-renyai masih lagi turun.
Sesampai di kawasan letak kereta di hospital rupa-rupanya semakin ramai sanak saudara, sepupu sepapat yang telah mulai datang... Semuanya berkumpul di suatu tempat yang agak selesa untuk berkumpul dan tempat yang paling sesuai untuk mereka yang tak dapat masuk ke wad dan tak nak balik ke rumah... Surau, bilik air (agak memuaskan) ruang untuk makan di sediakan... Oklah, aku rasa sangat praktikal ruang tersebut. Oleh sebab tak ada famili lain yang ada kat situ, maka kami conquere lah tempat tu..
Apa yang mengejutkan...kakak iparku dari PD, bawak banyak makanan!!! Ketupat segera, rendang, kuih-muih raya....Huhuhuhu... kalau lah tahu tak payahlah keluar dan makan kat restoran cekik darah tu... Aku ada dengar sebelum keluar tadi, kaka iparku itu ada makan.. tapi tak lah terfkir boleh menampung jumlah yang lebih 20 orang itu! Maka, orang yang ramai anak macam aku ni.. faham-faham lah..
Maklumat terkini pada ketika itu... emak mertuaku itu dalam keadaan yang lebih stabil berbanding waktu-waktu sebelumnya.. Paling simpati.. adik iparku yang telah balik ke Kuantan pada hari Jumaat telah sampai bersama emak dan bapak mertuanya... Dan mengikut maklumat daripada isteriku, kaka iparku yang baru balik ke Kedah akan turut sampai dalam beberapa ketika lagi...
Menjelang jam 9.30 malam, isteriku memberi isyarat untuk balik ke Tg.Malim... ditambah dengan anakku yang berusia 5 bualn itu telah mulai kerimasan dan menangis... mungkin keletihan.. didukung dari tangan ke tangan.. Namun, aku berpesan kepada adik iparku yang bongsu agar segera menelefon jika ada sebarang berita yang tidak menggembirakan...
Esok, aku akan bersolat sunat aidil fitri di Masjid Jamek Tg,Malim... seleps solat akan ke hospital semula. Rasa sedikit pelik.. bila dalam keadaan begini.. macam tak ada suasana hari raya... Biasanya jika di Sekincahan, petang Ramadahan yang terakhir maka akan sampailah dari segenap pelusuk dulang-dulang makan yang terhidang segala aneka lauk-pauk dan kuih-muih! Hehe.. di rumah, apah tak ada! Itupun alhamdulillah kaka iparku membawakan baki rendang daging dan ada dua batang lemang yang isteriku beli daripada rakan sekolahnya. Dua batang lagi kami tinggalkan kat hospital...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template