The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, September 20, 2009

1 SYAWAL DI TANJONG MALIM..

Sunday, September 20, 2009
Bookmark and Share
Alhamdulillah, segala syukur aku panjatkan kehadrat Ilahi yang telah menyempurnakan 29 Ramadhanku. Cuma, Syawal kali ini aku menunaikan solat sunat aidil Fitrri di masjid yang aku selalu solat Jumaat di situ. hampir saban minggu.  Pagi ini aku bertolak dari rumah agak awal.. sebab tak tahu time solat di masjid ni... nanti jadi pulak kisah seorang pemuda yang sampai kat masjid ketika imam sedang membaca khutbah..
"Ok lah imam masih baca khutab... kalau tak miss aku sembahyang hari raya.."
Alih-alih bila habis imam membaca khutbah semua pakat bangun dan salam-salam keluar masjid... Pemuda itu jadi terpinga-pinga.. Aik dah tukar ker? Bukan ke sembahyang selepas baca khutbah?
Cuma yang kami ini rupanya terawal sampai... kat masjid takbir hari raya belum berkumandang pun.... Oklah.. tak ada masalah boleh pilih tempat yang sesuai... Selepas bermulanya takbir hari raya oleh seorang bilal (?), tiba-tiba suara merdu itu memenuhi ruang masjid.. menjadikan aku sebak seketika.. Suara itu mengingatkan aku tentang seorang yang menjadi idola ramai orang.. Itulah suara Ustaz Ghazali Ibrahim (adik Allahyarham Ustaz Ustaz Asri Ibrahim @ Asri Rabbani).. Aduh menusuk ke tangkai hati... Aku rasa puas dengan alunan merdu takbir Ustaz Ibrahim kerana sepanjang sejam tempoh menunggu waktu solat sunat hari raya itu, beberapa kali Ustaz Ghazali mendapat giliran mengalunkan takbir hari rayanya...Lantas fikiranku melayang kepada anak Allahyarham iaitu Hamdi Rabbani (anak bongsu)... bagaimanalah dia meghadapi hari raya ini tanpa ayahanda tercinta di sisi... Begitulah dengan adik-beradik yang lain...Syahdunya...
Teks khutbah yang menarik... banyak perkara yang disentuh, cuma penyampainya sahaja yang aku kira bukan khatib yang terbaik yang ada di masjid Tg.Malim. Ada sekurang-kurangnya dua orang khatib yang aku respect... Teks yang agak panjang itu bila dibaca dengan kurang lancar menyebabkan masa yang diambil menjadi semakin panjang... Ada juga makmum yang keluar awal.... mungkin ada alasan yang tertentu atau kepanasan ponggong duduk dalam tempoh yang agak lama...
Lepas ni kami akan bersiap-siao ke hospital... Entahlah apa cerita emak mertuaku.. Apa yang pasti, dia tak akan rasa sedih kerana beraya di hospitl.. sebab sejak pagi semalam dia sudah tidak sedarkan diri.. Pernafanasannya pun dibantu oksigen dari luar... Ya Allah aku harap aku telah melakukan yang terbaik untuk emakku itu.. Alhamdulillah aku menghantarnya terlebih awal sebelum kuman yang menjangkiti kakinya menyerangnya.. Jika ditakdirkan ia berlaku sewaktu masih di rumah... aku tak tahu apa yang akan berlaku.... Apabila di hospital ada doktor dan peralatan yang boleh menyokongnya.... Walaupun doktor tanya kenapa hantar lewat ke hospital.....
Kini aku mengerti perasaan seorang emak apabila Syawal kian tiba... dengan kedrat yang tak berapa itu semangatnya untuk mengelap cermin tingkap dan sebagainya. tetap digagahkan. Betapa dia mahu beraya bersama anak cucu pada 1 Syawal walaupun tubuhnya lemah... Akhirnya pada hari selasa  lalu emak mertuaku demam dan kakinya bengkak..
Buat masa ni aku tak tahu bila aku akan bergerak ke Sekinchan... Tunggulah keadaan emak mertuaku semakin stabil barangkali.... Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir dan Batin kepada semua...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template