The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, September 8, 2009

ISU PENYELIDIKAN TINGKATA ENAM : INI RESOLUSI KAMI...

Tuesday, September 8, 2009
Bookmark and Share
Isu penyelidikan tingkata enam ternyata masih belum berakhir. Situasi berkabus dan berjerebu menyelubungi minda guru, apatah lagi para pelajar. Sehingga kini masih belum ada panduan  khusus yang pihak sekolah terima. Jadi, masing-masing punyai tafsiran tersendiri. Ada 15 orang guru, setidak-tidaknya ada dua "mazhab". 
Satu hendakkan format penyelidikan yang sebenar. Ertinya memadai sebuah kajian sepanjang tiga semester di pra universiti. Ala-ala tesis gitu... Masalahnya, bukan semua cikgu ada latar belakang penyelidikan yang mantap. tidak semua Guru Akademik Tingkatan 6 (GAT6) punyai pengalaman menjalankan research pendidikan. 
Kedua, golongan yang mahukan sekadar tugasan atau assignment. Justifikasinya masuk kat kepala gak. Bebudak ni bila masa nak belajar tentang research methodology?  Kat universiti pun setidak-tidaknya satu semester belajar! Itupun blur gak... Jadi, ajar depa buat assignment dah... Ikut subjek yang mereka ambil kat form 6...
Jadi, Penolong Kanan Tingkatan 6 mendesak "Ketua Penyelidik Tingkatan 6" (Hehe.. bukan aku lah..) buat taklimat pasal penyelidikan nih.. Aku masih guna istiilah research sebab dalam jadual ditulis R&D dan Kolokium... Jadi dia pun mintak aku isi slot tu... Peh.. Juling biji mata aku nak  cari bahan. Jenuh seluruh pelusuk internet aku jelajah cari kalau-kalau ada orang dah upload bahan yang bersesuaian.. hampeh tak ada! Sabtu dan Ahad semalam aku jumpalah blog Cik Rodzi, SMK Michael, Ipoh... Aku copy maklumat yang dia paparkan kat blog dia tu... tapi sambil buat sambil fikir... tak sesuai rasanya nak bagi kat budak... Very technical! Tapi, aku buat juga sampai siap. 
Hari ini ketua penyilidik tanya pasal bahan.. dia nak perbanyak dan bagi kat bebudak... Aduss! Apa aku nak cakap! Aku pun tunjuklah powerpoint yang aku buat tu... dia pun tak setuju... payah... Sudahnya kami mula pukul 8.00 pagi sampai 12.15 tengahari mengadap laptop untuk cari bahan yang sesuai... Hehe... bebudak upper six tengah trial jadi banyak masa free... Sudahnya, bukan kaedah penyelidikan yang terhasil! Tapi, format penulisan sahaja yang mampu dibuat...
Pukul 12.30 tengahari bebudak mula masuk ke PSS. Cikgu pun sorang demi sorang mengisi ruang hadapan PSS. Hah... selepas intro, aku terus betulkan audience mind set. Aku takut depa espect aku bagi tahu kaedah penyelidikan. Namun, sebelum aku go through aku sentuh juga kaedah membuat tugasan satu perkara yang lain, teknik penulisan pula satu perkara  yang lain... Masa kami buat handout sejak pagi tadi, kami dah buat keputusan bahawa objektif  kami nak mintak pelajar hasilkan assignment jer... Itu lebih penting kerana bila depa ke U nanti... setidak-tidaknya mereka tahu bagaimana nak buat assignment. Sebab, kaedah membuat assignment biasanya tak diajar secara formal kat U. Ikut pensyarah jer...
Alhamdulillah, semua penerangan selesai sekitar 1.55 petang. Namun aku keluar dari PSS sekitar 2.10 petang sebab ada guru yang masih tak clear terntang format tersebut. Aku bagi tahu beliau.. Format assignment sebenarnya bermula dengan memilih tajuk. Tajuk jangan terlalu umum. Lebih spesifik tetapi agak menarik dan kelihatan lebih ke arah tajuk penulisan ilmiah.
Contoh: Jerebu: Tindakan Mapan Perlu Dicari
Tajuk tu sebenarnya berfokus kepada langkah mengatasi. Mata pelajaran Pengajian Am. Esei laras sastera.
 Format kandungan tugasan (contoh):
  1. Introduksi
  2. Definisi
  3. Mengubah Persepsi Individu
  4. Kerajaan perlu proaktif
  5. Kerjasama dengan Negara Jiran
  6. Perspektif Undang-undang
  7. Penutup
Semoga perjumpaan pada petang tadi membawa sedikit sebanyak manfaat. Masih ada sikit lagi perkara yang masih dibahaskan. Mengikut arahan semasa, setiap kumpulan dikehendaki menghasilkan assignment mengikut mata pelajaran yang diambil termasuk MUET. Jadi, setidak-tidaknya ada lima assignment kena dihasilkan.Selamat berbuka puasa..

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

x suke tktn 6 said...

tak yah penyelidikan pun budak boleh pandai. kalau bebal, 10 penyelikan pun tak jadi..

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template