The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, September 15, 2009

BILA HATI TERGURIS...

Tuesday, September 15, 2009
Bookmark and Share
Sejak peperiksaan percubaan STPM bermula, lazimnya aku akan berada di dua tempat. Sama ada di bilik peperiksaan atau di pusat sumber sekolah (PSS). Entahlah, mungkin kedudukan bilik peperiksaan di tingkat paling atas di blok pejabat menyebabkan aku rasa keberatan nak menapak ke bilik disipilin iaitu port aku yang terkini selepas aku "melepaskan" kedudukan di pusat akses sekolah setelah aku menerima tawaran Guru Akademik Tingkatan Enam (GAT6) beberapa bulan yang lalu.
Sewaktu aku sedang leka membuat sambungan ke internet melalui wireless broadband aku yang tak dapat-dapat, seorang rakan menghampiri aku dan mengambil tempat duduk di sebelahku. Mulanya, persoalan berlegar tentang internet, melangkau ke cerita anak yang baru selesai mengambil peperiksaan. Tiba-tiba persoalan terhenti ke satu topik yang sudah beberapa minggu berlalu. Aku pernah suatu ketika hendak menulis perasaan ini pada ruang ini namun aku abaikan kerana atas beberapa faktor. Tetapi aku rasa, aku perlu menulis juga nampaknya bagi menyatakan pendirian aku tentang isu tersebut.
"Kenapa Cikgu Malek tak pergi majlis berbuka puasa baru-baru ini?" Suaranya cukup lembut tetapi agak tajam menembusi gegendang telingaku.
"Aku tak datang sebab aku memprotes tindakan sekolah tu.." Aku memulakan bicara yang aku rasa sangat serius dalam kes seumpama ini.
"Aku bukan tak boleh bayar...Cuma aku rasa dah banyak kali sekolah tu bila ada aktiviti mesti kutip duit kat parent..." Aku rasa aku dah masuk gear kedua nampaknya... Oleh sebab memang rakanku itu jenis yang angat cool, dia memang seorang pendengar yang sanagt baik...
"Aku rasa hampir setiap kali buat apa-apa program, memang akan adalah anak-anak bawak surat dan borang ke rumah untuk mintak sumbangan.. sedangkan perkapita sekolah tu besar sebab muridnya ramai.."
"Isteri aku selalu bising, sebab dia pun ajar sekolah rendah.. Kat sekolahnya, kalau nak jemput emak bapak untuk hadir ke sekolahnya.. sekolah tak mintak satu sen pun kepada parent...Sebab, itu adalah komitmen pihak sekolah kepada ibu bapa serta anak-anak.."
"Pada tahun ini secara kebetulan peperiksaan berlaku dalam bulan puasa, maka baguslah diadakan majlis berbuka puasa sambil baca Yaasin, solat hajat.. tapi janganlah mintak sumbangan secara "rasmi"...Seolah-olah phak sekolah anggap semua ini adalah tanggungjawab emak bapak... Sekolah tak terlibat apa-apa.. hanya beri tempat anak-anak belajar sahaja.."
"Itu yang aku protes...." Aku rasa lega, setelah dapat menyatakan segala pandangan dan "prinsip" mengapa aku tak datang sedangkan aku mampu untuk hadir.. Aku tak ada apa-apa program pun masa tu.. Oleh sebab, aku tak pergi dan hanya bersedia untuk menghantar anakku sahaja.. akhirnya anak aku pun tak pergi gak.. Entahlah, sama ada anak aku faham dengan apa yang aku katakan kepadanya, atau dia rasa malu sebab nanti dia datang sorang-sorang.. Tapi, bagi aku setidak-tidaknya kalau anakku tak datang... semakin kecillah ruang untuk orang lain melihat ketidakhadiran aku!
"Bagi saya... saya bayarlah lagi pun nak jamu orang berbuka puasa.." Celah rakanku itu ditengah-tengah ratusan perkataan luahan perasaanku..
"Memang.... Kalau diikutkan memang aku nak datang, kat sekolah satu lagi aku datang. Walaupun kalau nak dikisahkan, banyak kekurangannya... Nampak kurang persiapan.. Tapi, aku tak kisah itu semua..."
"Tapi, emak bapak ramai gak yang komplain sebab makanan tak cukup.." Rakan aku itu seperti melepaskan rasa tak senang dengan keadaan itu..
"Bila emak bapak datang, dah tentu mereka bawak anak-anak sekali... Jadi, ramai juga yang tak dapat makanan.."
"Itu satu lagi bukti bahawa sekolah tu memang sangat berkira bab duit ni... Takut berbelanja lebih sedikit bagi meraikan emak bapak.. jadi budget tak besarlah... sambil mengharap sumbangan duit dan kuih-muih daripada mereka.."
"Kalau kita buat program umpamanya bacaan Yaasin dan solat hajat.. ada kita minta sumbangan?"
"Malah kita sentiasa menjangka kehadiran ramai ibu bapa..walaupun yang datang tak ramai.. Sudahnya cikgu-cikgu yang handle majlis yang merasa.."
"Baru-baru ini lagi satu kes.. anak aku kena beli beberapa peralatan KH sendiri.. mentol, kotak beteri dan papan litar sedangkan setiap sekolah ada peruntukan sendiri untuk mata pelajaran tersebut.. Tapi aku tak nak bising-bising... Bising-bising sendiri adalah...Beli ajalah.. nampak anak aku minat bab-bab macam tu.."
Entahlah... Oleh sebab aku dan isteri aku juga cikgu, sedikit sebanyak aku boleh buat perbandingan dengan dua buah sekolah yang lain. Jadi, memang jelas bahawa sekolah anak aku ni agak mudah mengambil keputusan untuk memungut sumbangan ibu bapa dalam aktiviti sekolahnya... Termasuklah bab keceriaan sekolah.. Sedangkan sekolah tu memungut bayaran keceriaan  lebih banyak daripada sekolah-sekolah lain di sekitarnya...
Justeru, melalui catatan ini aku harap ia dapat membuka mata hati ibu bapa yang menghantar anak ke sekolah tersebut. Pada fikiran aku... mengapa sekolah tu berani buat begitu.. kerana emak bapak tak banyak soal bila mintak sumbangan.. Maklumlah ramai anak-anak pensyarah dan kakitangan kerajaan yang belajar di situ.. Bagus menjadi emak bapak yang pemurah demi kebajikan anak-anak.. Tetapi, biarlah pihak sekolah juga ada komitmen yang sama agar nampak ada hubungan yang lebih akrab antara kedua-dua pihak... Fikir-fikirkan lah...

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

Anonymous said...

apa kata en. print dan hantar ke menteri

ABD MALEK SELAMAT on September 16, 2009 at 5:48 AM said...

Hehe... tak lah sampai ke tahap tu... Sekadar melepaskan apa yang tersimpul dan terbuku di hati... Harap ada yang sudi membacanya... Terima kasih..

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template