The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, September 22, 2009

BEGITULAH KETENTUAN ILAHI...

Tuesday, September 22, 2009
Bookmark and Share
Jodoh pertemuan, ajal maut  di tangan Ilahi. Biarpun seribu ikhtiar kita, jika itu ketentuan-Nya, tiada sesiapa juga yang dapat menghalangnya. Begitulah ketentuan Allah S.W.T. terhadap emak mertuaku... Sesampai di Balai Pelawat, aku mendapat berita daripada kaka iparku bahawa emak dah boleh membuka mata sedikit bila kita panggil namanya... Tentunya itu satu berita yang sangat menggembirakan...
Lebih kurang pukul 3.00 petang, sewaktu kami sedang berkira-kira hendak menggilirkan sesiapa yang akan ke wad ICU, abang iparku mendapat panggilan daripada pihak wad ICU. Nampak macam sangat penting... Dalam keadaan sebegitu, aku memberi peluang dan ruang kepada isteriku untuk naik ke atas sementara aku menjaga anak-anak.
Lebih kurang pukul 4.00 petang, aku membwa anakku yang dua orang itu duduk-duduk di ruang legar taingkat bawah hospital. Tatkala itu aku mendapat panggilan daripada isteriku agar segera naik ke atas dan dia turun untuk menjaga anak-anak kami.
Pada mulanya sewaktu aku masuk ke ruang tempat menunggu tiada siapa yang dibenarkan masuk kerana doktor sedang membuat usaha terakhir.. Namun menurut adik iparku, emak mertuaku telah 15 kali dikenakan kejutan elektrik bagi membantu jantungnya berfungsi... Ah.. sayup sekali rasanya.
Lebih kurang pukul 4.40 petang, kami dibenarkan masuk seramai empat orang. Aku diminta masuk sekali oleh adik iparku... Sewaktu menhadap tubuh emak mertuaku yang sepenuhnya pernafasannya dibantu oleh mesen, aku hanya nampak bahagian dadanya turun dan naik sahaja... Kesempatan yang ada, kami gunakan untuk membaca Surah Yaasin. Alhamdulillah aku sempat menghabiskan Surah Yaasin dan pada akhir bacaan surah tersebut aku hembuskan pada ubun-ubun emak mertuaku... Aku menunggu bapak mertauku serta kakak iparku siap membaca surah Yaasin untuk membaca doa Yaasin.
Tiba-tiba skrin monitor berbunyi .. aku nampak nurse menekan butang tertentu dan kambali normal... dan tidak lama kemudian berbunyi lagi.. dan pada kali ini doktor sampai dan memeriksa kedua-dua belah mata emak mertuaku... Kemudian, adik iparku ditarik oleh doktor bagi menyatakan sesuatu..Tidak lama kemudian, abang iparku memeluk bapak mertuaku sambil menangis... Aku jadi panik...
"Doktor kata, emak dah tak ada.." Ujar abang iparku ..
"Inna Lillahi Wa Inna Ilaiha Rajhi'un" Menurut doktor yang mengesahkan kematian, emak mertuaku meninggal dunia sekitar jam 4.40 petang.
Tiba-tiba dadaku rasa sebak... Lalu, lintasan episod-episod akhir bersama emak mertuaku itu datang bertamu di ruang fikiranku. Daripada aku mengajaknya berjumpa doktor pada malam Jumaat (hari khamis) sehingga aku membawanya ke hospital Sungai Buloh terpampang jelas dalam arca fikiranku... Itulah kali terakhir aku melihatnya boleh bercakap... Kerana selepas itu, bermula pada hari Sabtu, emak mertuaku itu sudah tidak sedarkan dirinya...
Sesungguhnya aku rasa sangat bersyukur kerana dikurniakan emak mertua seperti beliau, sepanjang aku menjadi anak menantunya, aku tidak rasa sesuatu tembok yang menyukarkan komunikasi atau apa sahaja. dengan beliau  Seperti dalam kes yang terakhir ini.. Aku seakan memaksa emakku sendiri ke hospital apabila beliau dilihat tidak sihat serta bengkak pada bahagian kakinya...
Rupa-rupanya aku baru tahu daripada isteriku... mak mertuaku itu beria-ia benar hendak beraya bersama-sama anak cucunya. Antara persiapannya ialah 4 kg daging rusa, 3 dozen air berkabonat dan tikar getah yang baru. Tetapi semuanya itu rupa-rupanya untuk mengumpulkan seluruh anak cucunya pada hari "pemergiannya" pada hari ketiga Syawal...
Namun, di sebalik rasa sedih dan sugul ini, aku terasa sangat bersyukur kerana anak-anak sempat menghadapnya pada saat sakaratul maut... Di samping diiringi dengan bacaan ayat-ayat Al-Quran Al-kareem dan bisikan ucapan syahadah ke cuping telinganya. Kelihatan di tepi alur matanya genangan air mata ..  Mungkin sebagai tanda perpisahan dengan kami semua... Semoga roh emak mertuaku itu akan ditempatkan di sisi hamba-Nya yang mendapat limpahan keampunan dan kerahmatan Allah S.W.T. Al-Fatihah...

Facebook Comments

4 PANDANGAN:

PRASEKOLAH SK TAMAN SEMARAK on September 23, 2009 at 9:34 AM said...

Inna lillahi wa inna ilaihi rajhiun...........

arjuna_jiwa on September 23, 2009 at 1:57 PM said...

salam..inna lillahi wa inna ilaihi rajhiun..hidup dan maty telah pun tertulis,kita sebagai manusia perlu teruskan hidup yang telah pun diaturkan oleh yang maha esa.. moga ckgu sekeluaraga tabah mengahdapi dugaan ni.. n saya nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri maff zahir dan batin jika saya ader melakukan kesalahn terhadap cikgu.. salm ukhuwah dari saya

aliasacai said...

salam takziah. semuga rohnya dicucuri rahmat dan kitadapat bertemu lagi diramadhan akan datang. alfatihah.

one2threesteps on September 28, 2009 at 10:58 AM said...

kisah kuih putu dan tikar getah y xkan dilupakan...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template