The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, September 21, 2009

2 SYAWAL YANG HENING..

Monday, September 21, 2009
Bookmark and Share
Melalui deretan rumah kedai yang diduduki warga Indon tidak jauh dari rumahku semasa aku melewatinya untuk ke pasar, aku terpandang beberapa orang penghuninya duduk melepak sambil mengisap kretek. Barangkali itulah caranya untuk merayakan hari raya kedua di perantauan. Baginya hari raya hanya solat sunat aidil firi.. lepas itu kehidupan perlu diteruskan. Namun, memandangkan masih lagi cuti atau mintak cuti.. masa yang ada digunakan dengan berbual-bual dengan rakan-rakan sambil menyedut asap keretek. Suasananya tidak jauh berbeza dengan bulan Ramadhan, cuma kali ini mereka tidak lagi silu untuk makan minum serta menghisap keretek di hadapan "rumah kongsi" mereka itu.
Tiba-tiba saja aku jadi prihatin dengan perlakuan mereka. Walhal, setiap hari aku melalui deretan rumah kedai tiu.Ternyata perasaan yang aku tidak pernah undang itu datang bertamu juga. Walau seusia ini, rupanya ada kesan yang agak mendalam apabila hari raya tidak balik kampung. Tidak di Sekinchan dan tidak juga di Sg.Tengi.. Suasana hari raya langsung tidak aku rasakan.Macam cuti-cuti biasa sahaja. Dalam kapala hanya berfikir bagaimana yang di hospital apabila berada di rumah. Dan, apabila berada di hospital pula terfikir bagaimana di Sekinchan dan di Sg.Tengi? Tentunya saudara mara bertanya, Malek tak balik ke raya ni wak atau paman atau apa-apa pangkat panggilan emak dan bapakku.. Dan, tentunya emak dan bapakku akan kata emak mertuanya kritikal di hospital Sg.Buloh. Jawapan yang memang akan menyebabkan sesiapa yang mendengarnya faham mengapa aku tak beraya di kampung.Namun, rasa rindu pada suasana hari raya di kampung halaman masih juga terasa. Kini, aku sedang melaluinya... Bukan suatu agak-agakkan tetapi suatu kenyataan...
Pagi ini bertambah rasa pelik, apabila hari raya kedua aku berada di pasar membeli ikan serta sayuran untuk dibawa ke hospital. Bukan untuk yang sakit tetapi untuk sanak saudara yang datang dan pergi. Kini, balai pelawat sudah seperti dikuasai oleh sanak-saudara belah isteriku. Daripada kuih-muih sehingga ketupat, lemang dan rendang ada disediakan. Macam rumah terbuka lakunya. Pihak security guard yang ada di situ sudah mangli dengan gelagat dan tindak laku anak-anak kecil menangis, menjerit serta orang dewasa yang ketawa berdekah-dekah apabila rasa lucu singgah dalam perasaanya.
Aku kaget apabila mendapati harga ikan kembung sederhana besar sekilo RM13! Ah.. sepatutnya murahlah sebab orang masih lagi sakan makan daging dan ayam! Rupanya tidak, kerana laut bergelora dan masih ramai nelayan yang belum turun ke laut...
Wajah-wajah yang biasa aku temui ketika di pasar ikan tidak kutemui... hanya penjualnya sahaja yang aku cam wajahnya. Mungkin anak-anak Tg.Malim yang balik beraya barangkali...
Sekejap lagi selepas siap masak, kami akan bergerak lagi ke hospital untuk kesekian kalinya. Melihat perkembangan terkini tentang emak mertuaku... Mudahan ada ketakjuban berlaku! Kerana Allah S.W.T. lagi berkuasa... Walaupun panggilan telefon masih menyatakan keadaanya tidak jauh daripada semalam...
Kerana aku yakin kita tidak salah berharap dan berdoa... Kerana kita tidak mengharap dan berdoa kepada manusia!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template