The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, August 4, 2009

PERKONGSIAN MAKLUMAT DENGAN RAKAN-RAKAN...

Tuesday, August 4, 2009
Bookmark and Share
Seawal 7.50 pagi, aku dah tiba di SMK Sungkai. Untuk menjayakan Program Peningkatan Mata Pelajaran Pengajian Am daerah batang Padang. Entah, aku tak pasti apa yang aku akan kongsikan dengan guru-guru bagi meningkatkan ketrampilan guru-guru dalam mengajar mata pelajaran yang maha penting dalam STPM itu.
Mengikut jadual, aku bermula jam 8.45 pagi. Sebelum itu majlis memberi laluan kepada wakil PPD. Tetapi, hakikatnya aku lah "wakil" PPD itu, (sebab pegawai khas yang ditugaskan menyelia tingkatan enam call aku semalam menyatakan beliau tidak dapat hadir) jadi aku terus memulakan program jam 8.30 pagi. Tanpa pengacara, atau ucapan alu-aluan daripada pihak tuan rumah, aku terus sahaja mengemudi majlis. Aku sengaja berbuat sedemikian... Kerana, aku tidak mahu dilihat oleh guru-guru seperti orang luar, atau penceramah pakar atau yang seumpama dengannya. Aku mahu dianggap adalah sebahagian daripada mereka. Justeru, aku memilih satu "tema' sendiri yang lebih bersifat tidak formal. Lagipun aku memang sudah biasa dengan sekolah tersebut. Ramai juga guru-guru yang otai-otai adalah kawan-kawan yang aku telah kenali sama ada melalui mata pelajaran Pengajian Am sendiri ataupun Kesusasteraan Melayu yang aku libati sejak sekian lama.
Tidaklah terasa nervous sangat... Cuma aku tidak pernah berbicara depan guru-guru Pengajian Am dalam konteks memberi input penting kepada mereka. Terasa juga sedikit kekok apabila guru-guru yang agak lewat datang itu jauh lebih berpengalaman mengajar mata pelajaran tersebut berbading aku. Entahlah... mahu je aku beberapa orang cikgu yang lebih berpengalaman itu ke hadapan dan aku yang duduk! Tapi, tentu lebih banyak buruk daripada baiknya nanti... Alhamdulillah, nampaknya bahagian A, B dan C berjalan dengan agak baik dan lancar. Tetapi, apabila masuk ke bahagian D, aku terasa tersangkut-sangkut. Alhadulillahlah beberapa orang guru yang sama-sama berkursus di Hill City baru-baru ini sama-sama berkongsi idea. Bolehlah tampung di sana-sini.
Sesi petang bermula sekitar jam 2.15 petang. Hanya satu bahagian sahaja iaitu bahagian E. Tak kurang juga cabarannya. Bantuan daripada rakan-rakan amat aku hargai. Menjelang jam 3.10 petang, majlis diserahkan kepada cikgu J. Beliau bercakap tetang software mind manager. Very interesting... Kalau boleh buat untuk kertas satu tentu lebih umpph. Aku dah dapat ideanya cuma kena explore lagi...
Aku harap perkongsian singkat yang kami adakan pada hari ini akan membuahkan hasil. Sasaran JPN Perak mahu pencapaian STPM negeri Perak 2009 akan berubah dari tangga ke-7 ke tangga ke-5 mudahan dapat direalisasikan.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template