The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, August 30, 2009

CATATAN 9 RAMADHAN: LEPAS IFTAR

Sunday, August 30, 2009
Bookmark and Share
Alhamdulillah hari ke-9 Ramadhan telah kami lalui sekeluarga... Bagi anak-anakku mungkin hari ini merupakan hari yang sangat memeritkan kerana sewaktu imsak setakat sempat menjamah beberapa butir kurma dan air suam... Sedar-sedar dah jam 5.30 pagi sementara waktu imsyak sekitar 5.45 pagi! Dengan tergopoh-gapah isteriku mengejutkan empat orang anak yang akan berpuasa. Sewaktu buka anakku yang kedua berkata...
"Best jugak tak sahur nih.." Sambil sengih-segih.
Kami memandang tepat ke arahnya...
"Kenapa?"
"Jimat duit... makan kurma pun boleh sampai ke buka.."
"Boleh-boleh.. lepas ni kita sahur kurma jer.." Jawap sinis isteriku.
-------------------------
Dalam hati, aku nak ke masjid sekejap lagi... Tetapi sakit pada bahagian belakang masih terasa. Rasa sengal dan ngilu akan menjalar ke seluruh tulang belakang apabila silap posisi berdiri, duduk malah batuk sekalipun. Entahlah sepanjang bulan Ramadhan ini aku dah empat malam tak dapat bersolat tarawikh di masjid. Terasa rugi... namun rasa sakit yang membelenggu ini menyebabkan aku redha dengan ketetentuanNya.
Petang tadi kami sekeluarga sepatutnya balik ke Sg.Nibong, Sekinchan. Sambil bersama-sama emak dan bapak buka puasa, esok masa balik terus hantar anak aku yang sulong ke asrama sebab hari selasa sekolah dah dibuka semula. Namun, aku rasa masih tak mampu nak drive selama sejam setengah melalui jalan yang berombak. Dah dua hari aku mula drive balik... itu pun cuma ke kedai dan duduk dalam kereta sahaja. Rasa tak selesa dan sakit membataskan pergerakan sekalipun hanya duduk sambil memutar setereng kereta.
Jadi, lebih kurang pukul 3.30 petang tadi, aku terpaksa menelefon emak di kampung bagi menyatakan tidak dapat balik petang tadi. Sebaliknya, aku memaklumkan bahawa kami akan balik esok petang untuk berbuka puasa dan akan balik semula ke TM lepas berbuka puasa. Mudahan keadaan aku akan bertambah baik... Insya Allah

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template