The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, July 2, 2009

RESEARCH TINGKATAN ENAM: DAH PILIH TAJUK...

Thursday, July 2, 2009
Bookmark and Share
"Kuliah" penyelidikan dan R&D 2.00 hingga 4.00 petang ini bermula dengan agak hambar. Aku tercari-cari apakah bahan yang nak digunakan. Minggu lepas kelas terpaksa ditangguhkan sebab para pelajar sibuk membuat experiment untuk pameran sempena Karnival sains dan Teknologi. Okey lah, bagi aku itupun sebahagaian daripada P&P juga.
Budak-budak sains ni nampaknya agak berminat juga dengan research. Persiapan aku yang agak kurang lancar pun akhirnya berjaya menarik minat mereka. Pada hari ini aku cuba mendekatkan aspek-aspek yang paling asas tentang penyelidikan. Bermula dengan apakah tujuan buat penyelidikan atau untuk apa sesuatu penyelidikan itu dilakukan. Sudah tentu ia bermula dengan masalah. Jika semuanya okey, tiada masalah... maka, buat apa buat kajian. Sebab sesuatu kajian itu menuntut pengorbanan masa dan tenaga.
Selaps itu aku kaitkan pula dengan rasional serta objektif sesuatu kajian. Rasional ialah justifikasi yang kita pilih untuk melaksanakan sesuatu kajian. Manakala objektif pula ialah apa yang kita harap diakhir kajian yang kita jalankan. Sesudah jelas rasional dan objektif kajian, barulah kita tentukan siapakah yang akan menjadi sampel kita. Jika sampel kita itu perlu kepada aspek reprisentativness, tentulah data yang kita akan cari adalah bersifat kuantitatif. Justeru, sejumlah populasi tertentu perlu ditetapkan. Jika tidak, kajian kita hanya bersifat kajian kes, iaitu hanya merujuk kepada kes yang kita kaji sahaja. Oleh itu ia tidak mewakili mana-mana populasi (tiada reprisentativeness). Walau bagaiamnapun oleh sebab kajian itu merupakan kajian secara kuantitatif maka bilangan sampel tidak kurang daripada 30 orang (N=30) tetap diperlukan.
Satu pilihan yang lain ialah, kajian secara kualitatif. Tidak perlu sampel yang ramai, tetapi kajian ini perlu dijalankan secara mendalam. Mungkin tiga empat orang sampel, tetapi mungkin melalui lima sesi temubual setiap orang!
Sejurus pemilihan sampel selesai, barulah kita tetntukan apakah data yang perlu diperolehi daripada para sampel. Sama ada data tersebut berbentuk kualitatif atau kuantitatif. Jika kualitatif, ia berkaitan dengan temu bual, pemerhatian, catatan jurnal, dokumen dan sebagainya. Manakala data kuantitatif pula berbentu, questionare atau soal selidik, survey dan sebagainya.
Aku tidak menjangka para pelajar akan bertindak cepat apabila aku bagi tahu mereka bahawa minggu depan, mereka kena bawa tajuk yang sesuai. langsung di situ juga empat tajuk bagi empat kumpulan diputuskan. Melalui LCD projektor, aku terus taip pada slaid.
  1. Kajian tentang masalah kepuasan hati pelajar terhadap kualiti kebersihan dan penyediaan makanan di kantin.
  2. Kajian terhadap amalan melepak sewaktu P&P
  3. Kajian tentang sikap obses terhadap "online game"
  4. Kajian terhadap tabiat merokok dalam kalangan pelajar

Minggu depan aku bercadang untuk menjelaskan tentang kajian literatur. Mengapa penting dan bagaimana hendak melakukannya. Aku harap semangat para pelajar yang kelihatannya berkobar-kobar untuk buat penyelidikan ni akan berpanjangan. Semoga pada akhirnya empat buah kajian akan dihasilkan seterusnya dibentangkan dalam kolokium tingkatan enam.

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Anonymous said...

Your style is really unique compared to other people I have read stuff from.
Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I'll just book mark this blog.

My homepage: トリーバーチ パンプス

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template