The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, July 2, 2009

DAFTAR LAGI... PERJALANAN TERLALU SAYUP!

Thursday, July 2, 2009
Bookmark and Share
Ada kalanya aku dah nak surrender... Dua semester yang aku lalui, ternyata tidak banyak perkembangan yang positif. Malah semester dua yang lepas, aku langsung tidak bertemu dengan penyelia. Kebetulan (?) pulak penyelia aku pun tak call aku dan begitu juga sebaliknya. Kesibukan yang sering membelenggu, kadang-kadang bertukar menjadi keributan. Keadaan bertambah gawat apabila isteri pula bersalin anak yang keenam.
Kini, pada 18 Jun 2009, surat bersampul besar itu datang lagi. Meminta aku mendaftar untuk semester ketiga. Tarikh tutup 28 Jun 2009! Aku rasa seperti ingin membiarkan sahaja surat itu ... Macam mana ni? Nak terus atau nak angkat tangan sahaja. Sekali fikir memang nak kibar bendera putih je... Setelah memikirkan banyak perkara, akhirnya aku daftar semula dua hari sebelum aku pergi ke Arau. Entahlah aku terasa seperti mendapat semangat baru apabila adik aku suami isteri dapat scholarship untuk buat Ph.D. Sesekali rasa jealous datang... Setiap kali itu juga aku anggap itu adalah rezkinya. Namun... Jika aku bersungguh-sungguh... aku juga boleh berjaya, walaupun sebagai part timer student. Insya Allah. Namun, sebagai part timer ni, terlalu banyak halangannya. Banyak perkara perlu diurus. Terutama hal-hal yang melibatkan sekolah.
Untuk menyemarakkan lagi semangat yang kian malap ini, pada hari isnin lepas aku menghubungi penyelia aku setelah aku bank-in yuran melalui Bank Islam.
"Apa cerita Malek?"
"Sorry Prof, saya missing pada sem lepas..." Aku segera menceritakan kepada beliau apa yang berlaku.
"Bila mahu sambung balik?" Desak beliau.
"Saya sudah daftar semula Prof...."
"Okey, minggu ini saya ada hal... Minggu depan kita jumpa?"
Apa lagi yang aku boleh katakan selain "okey".
Minggu depan pun aku tak nampak bila... Isnin hingga Rabu aku kena hadir kursus Pemantapan JU Kajian Tindakan di Hotel Putera, KL. Aku rasa Rabu hingga Jumaat kena buat rehearsal hari Anugerah Cemerlang. Macam biasa... sebagai pengacara. Harap-harap petang Rabu atau Jumaat aku boleh jumpa. Perjumpaan yang aku rasa sangat penting bagi mencari jalan yang aku telah tinggalkan untuk seketika.
Malam Isnin, aku segera mencari fail dokumentasi untuk aku bawa ke perpustakaan lebih kurang pada pukul 8.15 malam, iaitu selepas aku menghantar anakku tusyen. Alangkah terkejutnya aku apabila sampai kat depan perpustakaan, suasana gelap! Aku teruskan juga masuk ke ruang 24 jam sorang-sorang. Mulanya seram jugak! Maklumlah banyak gak aku dengar cerita-cerita yang kurang enak kat kawasan library tu... Alhamdulillah aku dapat atasi perasaan aku tu. Cuma, nyamuk je yang banyak... Asyik menggaru kaki dan tangan jer... Sesekali melenyek nyamuk yang mati ...

Facebook Comments

3 PANDANGAN:

Anonymous said...

Tabahkan hati cikgu..mmg tugas d sekolah sibuk..tp saya rasa xde maslah utk ckg..Chayok chayok..suatu hari nant mesti ckg akan dpt PHD ckg dgn cemerlang..

drpd
bekas pljr 4P ckg d UPSI

Anonymous said...

IsnyaAllah en.malik..
suatu hari encik akan capai jg PhD..
doa2kan saya dpt ikut jejak En.Malik...
Thniah en.malik...

drp:
Awang
ex student Pedagogi Pendidikan d UPSI..
skrg ni dah semester 7 (sesi 2009/2010)

MALEQUE SELAMAT on July 19, 2009 at 8:07 PM said...

Terima kasih semuanya...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template