The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, July 4, 2009

KE SELAYANG BERSAMA FAMILY...

Saturday, July 4, 2009
Bookmark and Share
Kesempatan hari sabtu tanpa aktiviti kokurikulum atau apa-apa juga aktiviti di sekolah, aku bersama keluarga berjalan-jalan ke Selayang. Pertama sebab nak pergi ke Celcom Center. Dua tiga kali dail 1111 nak tanya promosi pasal wireless broadband untuk kakitangan kerajaan. Macam-macam fakta yang tak serupa setiap kali aku call. Ada yang kata pergi terus ke Celcom Center dan bayar RM200 serta langganan RM50. Ada pula yang kata pakej untuk kakitangan kerajaan kena pergi ke Majlis Daerah Tanjong Malim, untuk kawasan Tanjong Malim. Nasib baik aku tak pergi. Kalau tak tak pasal-pasal aku termalu! Sebab, bila aku call kali ketiga, operator tu kata pakej tu dah tamat!
"Eh, macam mana nih!, setiap kali saya telefon kenapa maklumat yang diberikan tak sama!" Nada suaraku sedikit tinggi.
"Err.. kejap ya encik.." Suaranya agak gelabah.
"Gini... pakej tu masih on... sampai 31 Julai 2009" Nada suaranya sedikit tergesa-gesa setelah merujuk kat kawan dia barangkali...
"Betul ke saya kena pergi Majlis Daerah Tanjong Malim...!" Aku meminta satu lagi kepastian.
"Tak perlu... terus ke Celcom Center yang terhampir" Aku dapat merasakan beliau yakin dengan maklumat yang diberikan.
Dipendekkan cerita aku kena pergi sendiri ke Selayang kerana itulah Celcom Center yang paling dekat dengan TM.
Setelah berbincang dengan isteriku, kami akan ke Selayang pada hari Sabtu.
**********************
Kali terakhir aku sampai ke Celcom Center kira-kira awal tahun 2007. Masa tu aku nak terminate dunia mobility aku dengan Maxis. Oleh sebab pakej pospaid Maxis aku melibatkan suplimentary line... lepas tu kawan aku tu nak takeover jadi main line... maka kami kena berurusan dengan Maxis Center. Apa yang memaksa kami ke Celcom Center (tak jauh dari situ) ialah, bila permohonan kawan aku tu nak diproses, rupa-rupanya sangkut sebab bil telefon lama tak bayar. Masa tu zaman ATUR 101 (?). Telefonnya sebesar tool box dan harganya pulak tersangatlah mahal...
Aku, kalau ke arah KL memang "alergic" sikit... Selalu sesat larat. Nak masuk ke Celcom Center jer dua kali tawaf round about. Kali pertama tak boleh masuk sebab berada di lane paling kanan, jadi bila nak masuk ke kiri kena sekat dengan kenderaan yang datang dari sebelah kiri! Kali kedua baru masuk... tetapi salah arah... Sepatutnya bila dah masuk ke kiri (dari jalan utama), kena u-turn balik masuk lorong pertama... Jadi, terpaksalah patah balik ke belakang.. Naik jejambat untuk u-turn ke arah Pasar Borong Selayang.
Sampai-sampai kat Celcom Center, rupanya tutup! Macam sekolah pulak... Sabtu pertama dan ketiga tutup... (Kat sekolah pun mula-mula dulu jer macam tu... Sekarang tak kira Sabtu ke Ahad ke... belasah jer! Kalau tak bila aktiviti nak jalan...). Aku panik sekejap.
Di situ ada seorang upas bertugas...
"Hari Sabtu pertama dan ketiga, tutup." Dengan nada yang serius, lurus dan wajah yang sangat menjengkelkan!
"Aku rampas senapang engko kang.... Ku tembak tepat kat dahi baru tahu!" Mungkin rasa 'keletihan minda' yang aku alami akibat tersesat tadi dan rasa hampa sebab Celcom Center yang tutup menyebabkan hatiku menyumpah-nyumpah.
Tiba-tiba aku terpandang kira-kira seratus meter dari Celcom Center ... Dari jauh kelihatan signboard Celcom...
"Harap-harap... bukak lah" Hatiku separuh berdoa...
"Datang jauh-jauh... kalau tak berhasil rugilah!" Hatiku menggerutu.
"Udahlah sesat larat..."
Keteika kenderaan aku menghampiri kawsan tersebut,
"Kedai tu bukak ayah! Kata anak slulungku
Aku terus keluar, dan dari balik cermin gelap ruang kedai tu tuplasma 40 inci (?) nampak terpasang ...
"Alhamdulillah bukak" Seakan penat fikiranku terawat sekelip mata !
Tetapi, niatku untuk mendapatkan pakej Celcom untuk anggota kerajaan tu terbantut serta merta!
"Encik, kena pergi ke Celcom Center Jalan Semarak, KL" Aku seperti terperosok kat kerusi depan tiga orang kakitangan Cyrix Enterprise... bila salah seorang daripadanya memaklumkan kepadaku tentang perkara tersebut.
"Bukan semua center terlibat, encik..." Jelasnya lagi
"Habis tu...Apa aja pakej yang ada kat sini?" Setelah aku terdiam untuk seketika melayan erasaan kecewaku yang sukar lagi disembunyikan...
"Penipu!" Hatiku penyumpah-nyumpah lagi...
"Kat telefon tak cakap pun... Katanya boleh datang ke Selayang" Akhirnya aku menyuarakan kekesalan itu kepada tiga orang anak dara kat situ (?).
Kami hanya ada pakej biasa je... Speed modem 384 kbps, bulanan RM68 dan modem RM333. Kalau speed modem 3.6 mbps, bulanan 98 dan modem RM333! Lama juga aku berfikir, nak ambik pakej yang mana... Sebab kalau ikut pakej anggota kerajaan aku telefon tu, yang pertama hanya RM50. Modem percuma dan deposit RM200. Manakala pakej kedua bulanan RM90 dan downpayment RM180 tambah 18 bulan kontrak.
Setelah berfikir panjang akhirnya aku ambil pakej RM98. Jadi aku kena bayar RM431. Walau bagaimanapun aku tak terikat dengan contract. Bila-bila masa boleh terminate. Modem tu aku boleh ambik terus!
Ahh...Terbang lagi duit aku...
******************************
Balik dari Selayang, singgah sekejap di NAGOYA, Rawang. Hehe... nak cari bahan baju raya lah... Walaupun, usahkan raya... puasa pun tak lagi... takut nanti tukang jahit tak terima tempahan pulak... Walaupun tailornya emak aku... Hari itu masa balik kampung dah booking untuk jahit satu family. Agak lama juga kadinya.. orang tak lah ramai sangat, tapi pekerjanya yang tak ramai. Sampaikan aku tersalah panggil... Rupa-rupanya dia pun macam kami gak! Pelanggan! Rasa nak menyorok kat celah-celah kain ! Malunya aku... Adusss!
******************************
Lepas solat zuhur kat musolla bersebelahan Petronas kami makan tengahari tak jauh dari Bintang! Selepas usai terus ke Brothers. Niat nak tanya pasal roof box... Hampir-hampir jadi. Rupanya bracket box tu tak cukup... Kena order katanya.
"Minggu depan sampai mah...." Kata tokey dia kut..
Aku terus tanya pasal antena televisyen... Malas nak fikir panjang, aku suruh dia pasang. siap semua RM128. Sekali fikir... lebih kurang kat TM. Tapi dah sampai situ... Lagipun bukan itu niat utamanya... pasang aja lah...
Siap pasang semuanya sekitar 5.30 petang. Isteriku kata, tak payahlah singgah Mydin, sebab dah petang. Jadi kami terus mengarah ke hinghway selepas singgah kat Shell. Lampu kuning kereta aku dah menyala. Tanda minyak sudah reserve...Di Shell, aku bergurau dengan isteriku sejurus aku masuk ke dalam kereta.
"Nak ikut bertanding tak?"
"Tak payah lah.... tunggu jadi jutawan" balas isteriku selamba.
"Betul ni..." Aku sedikit serius.
"Tahu tak pertandingan apa?" Soalku
"Apa?"
"Audio Competition!"
"Cuba tengok kat tepi jalan tu..." Aku menuding ke arah sebuah van yang pada bahagian belakangnya penuh dengan speaker! Tak kurang 10 buah! Sampai tak nampak bahagian depan beb!"
"Agak-agak siapalah yang boleh mengalahkan van tu?"
"Kalau kita kat belakang van tu... mau terbang kita, weh!" Aku amat hairan dengan obsesi orang itu dengan dunia audionya.
"Kalau kita masuk, tak sempat bertanding... baru sesi pemeriksaan peralatan audio.... terus dia suruh kita balik!"
Aku terus berlegar dari situ dengan perasaan hairan... Macam-macam bentuk obsesi manusia ni... Aku dengan dunia ICT... Dah ada wired streamyx... rembat pulak wireless broadband... Isteri aku dah tak terkata apa...
"Tak apa... giler macam abang ni, jenis tak keluar rumah!"
"Itulah jawapan aku bila isteri aku macam membebel bila aku beli macam-macam tentang hardware dan gajet ICT.
Menjelang 5.45petang aku singgah di Plaza Tol Rawang, solat asar sebelum mendesup balik ke tanjong! Tak sabar nak try gajet terbaru nih....

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template