The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, July 30, 2009

NAK TERUSKAN PEPERIKSAAN JUGA?

Thursday, July 30, 2009
Bookmark and Share
Pada pandangan saya, selaku ibu bapa yang mempunyai anak yang akan menduduki peperiksaan awam pada tahun ini, kenyataan KPPM untuk terus melaksanakan peperiksaan-peperiksaan awam mengikut jadual walaupun jangkitan H1N1 dilihat semakin serius serta amat membimbangkan sebagai satu kenyataan yang sangat mendukacitakan. Walaupun saya faham (kerana sering terlibat dalam pengawasan peperiksaan) untuk mengurus sesebuah peperiksaan itu memerlukan tahap pengurusan yang tertinggi, tetapi aspek keselamatan para pelajar juga wajib diambil kira.
Pada hemat saya, KPPM perlu meringankan ketegangan yang sedang wujud kini. Sebenarnya ibu bapa sedang bergelut dengan isu keselamatan diri dan ahli keluarga terhadap ancaman virus pendamik tersebut. Sekolah, sebuah demi sebuah ditutup, menandakan wabak tersebut ia semakin serius. Pada masa yang sama pula, kementerian kesihatan khususnya seperti tidak serius terhadap ancaman ini... Umpamanya membekalkan topeng atau mask ke sekolah-sekolah... Suntikan vaksin yang sesuai atau mewajibkan pemakaian topeng mulut di sekolah hatta di tempat-tempat awam. Jika mekanisme kuarantin yang dijalankan berkesan, sudah pasti kadar jangkitan tidak bertambah.
Apabila KPPM membuat kenyataan sebegitu menyebabkan ibu bapa rasa tidak senang hati, marah dan geram! Hal tersebut dianggap sebagai satu tindakan orang yang mementingkan diri sendiri. Sepatutnya, bagi menampakkan keprihatinan KPPM terhadap kegawatan yang sedang berlaku, membuat kenyataan yang lebih lunak.
Sebagai contoh... "Kita akan memantau keadaan yang sedang berlaku secara lebih dekat... Pihak KPM akan membuat kenyataan yang sewajarnya apabila difikirkan perlu... Setakat ini KPM tidak berhasrat untuk menunda atau mengubah tarikh-tarikh peperiksaan awam yang akan berlangsung mulai bulan september ini..."
Justeru, sambil mengharap keadaan akan menajdi lebih baik, ibu bapa akan berbuat sesuatu agar kesihatan serta keselamatan anak-anaknya berada dalam kondisi yang sangat baik bagi menghadapi peperiksaan-peperiksaan tersebut.
Apa kata keadaan semakin bertambah buruk? (Mohon dijauhkan...) kadar kematian mula direkodkan dalam kalangan pelajar sekolah? Nak teruskan peperiksaan juga kah? Sedangkan duduk di rumah juga belum tentu akan selamat, inikan pula hendak ke sekolah!
Justeru, pada hemat saya jika KPPM ingin membuat kenyataan sebegitu, nyatakanlah sahaja kepada jentera peperiksaan di semua peringkat. Bukan kepada umum, terutamanya kepada ibu bapa. Jangan cepat melatah kerana bertindak sedemikian dilihat sangat tidak bijak. Urus lah terlebih dahulu masalah yang ada dengan baik sebelum membuat kenyataan yang agak jauh di hadapan sedangkan kita tidak dapat menduga secara tepat apa yang akan berlaku...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template