The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, July 30, 2009

ASTRO KEJAM

Thursday, July 30, 2009
Bookmark and Share
Aku mendengar berita bahawa Astro akan menaikkan bayaran langganannya untuk pakej sukan semasa aku berkursus dua hari di Hill Cty, Ipoh. Berita yang paling aku tak suka dan berharap ia hanya kepada pelanggan-pelanggan baru sahaja. Namun, harapan hanya tinggal harapan... Sepucuk surat aku terima sebaik sahaja aku masuk ke rumah petang tadi menyatakan yuran langganan untuk pakej sukan dinaikkan! Jadi tawaran langganan aku dari RM59.95 kepada RM71.95 bermula pada 12 Julai 2009! Kenaikan sebanyak 20%!
Apa ke jadahnya ni! Sebagai justifikasi (biasa) Astro kata telah sekian lama menyerap kos penyiaran saluran sukan lah... bla..bla... Jadi terpaksa menaikkan kadar langganan. Tolonglah! Takkan Satu Malaysia nak kena tipu? Ini merupakan kenaikan kedua berkaitan dengan pakej sukan. Sebelum itu pakej sukan dimasukkan sekali dalam pakej mini... Bila asing kena up bayaran... sekarang up lagi... Hairannya kenapa pakej sukan pulak? Sebab pakej sukan memang ramai yang langgan... Kalau up yang lain, orang tak nak langgan. Macam majalah Astro View. tak ramai yang langgan selepas kena bayar... Pakej Mustika pun macam tu jugak! Jadi akhirnya naikkan sukan lah...
Pakej aku selama ni ialah, Astro Family+Learning+ News+Sport.= RM59.95 Kini aku terpaksa korbankan mini pakej News! Jadi kena bayar RM54.95. Aku dah sign-up pakej baru nih kerana nak remain pakej sukan... Apa boleh buat!
Di sebalik ini semua, aku terfikir seketika... Sama ada aku tak perasan atau terlupa, jarang pulak isu yang melibatkan Astro keluar kat media massa... Orang marah pasal Astro naikkan kadar langganan umpamanya... Kualiti siaran merosot apabila hujan turun ke... Kenapa? Sebab pelanggan astro ni bukan dalam kalangan rakyat marhaen ke?
Itu mungkin satu sebab... tetapi pihak astro kena fikirlah... Perkhidmatan stesyen televisyen satelit ni sudah menjadi sebahagian sumber ilmu dan maklumat masa kini... Bukan soal luxury atau tidak. Kenapa orang sanggup bayar broadband internet sama ada wired atau wireless walaupun bayaran langganan mahal? Sebab nak akses cepat kepada maklumat. Serupa juga dengan Astro... Maklumat cepat! Justeru, pihak Astro kena fikir aspek tanggungjawab sosial lah... Buka sekadar nak untung sahaja!
Dalam masa yang sama Astro masih tidak memperbaiki kualiti siaran semasa hujan. Kata bulan Disember 2008! Kini dah nak masuk Dsember 2009... Sepatutnya itu menjadi keutamaan khidmat pelanggan Astro. Pernah tak Astro fikir... "kerugian" yang pelanggan hadapi kerana tidak dapat melihat siaran yang digemari ketika hujan turun! Patut Astro kena bayar pampasan!
Kenapa RTM tak melihat ini semua sebagai satu peluang baru? Buat siaran televisyen satelit juga... kenakan bayaran... tetapi dengan harga lebih kompetitif? Peralatan penyiaran kan dah ada... Kita juga kan dah ada satelit penyiaran yang baik... Terkini Razaksat! Jangan bagi kuasa monopoli kepada Astro!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template