The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, July 9, 2009

MENGAPA HARUS PERJUDIKAN MASA DEPAN?

Thursday, July 9, 2009
Bookmark and Share
Aku tak faham mengapa masih ada pelajar yang telah sampai ke tahap pra universiti aka tingkatan enam masih berfikiran dangkal ketika menerawang masa hadapan dengan fikiran yang suntuk! Tidak hadir ke sekolah... lari dari peperiksaan dalaman... atau hadir kertas 1, ghaib kertas 2... Nasihat cikgu persis masuk telinga kanan u-turn semula dari telingan kanan...
Apa nawaitu masuk ke tingkatan enam? Mengisi masa senggang? Tak nak kena bebel emak di rumah? Kecewa kerana tidak dapat masuk ke mana-mana IPTA atau IPTS? Jika begitu, sia-sialah selama setahun setengah yang dilalui. Membuang wang ringgit... membazir tenaga... berasa tidak gembira... dan akhirnya akan menghadiahkan kegagalan kepada orang tua.
Semua orang ada masalah masing-masing. Malah, tiada seorangpun manusia yag normal tiada masalah. Bak kata pepatah "lautan mana yang tidak bergelora, bumi mana yang tidak ditimpa hujan..." Justeru, manusia dan masalah adalah normal. Cuma bagaimana kita hendak menguruskan masalah tersebut dengan bijaksana! Justeru jalan penyelesaian yang ampuh semestinya berasaskan ilmu tentang kehidupan yang kita pupuk sama ada sewaktu di sekolah atau di rumah atau di mana-mana sahaja.
Namun, apa juga penyelesaian masalah yang kita ambil semestinya tidak mengorbankan masa hadapan kita sendiri. Jika masalah itu kecil, mungkin kita boleh buat-buat tak reti je... Tetapi jika terlalu besar dan kita tidak berupaya menghadapinya, jika berpindah sekolah adalah jalan yang terbaik, maka wajib dilakukan! Justeru, tidak hadir sekolah bukan penyelesaian, malah ia sekadar escapism kepada masalah tersebut. Apa yang lebih teruk lagi... kita menzalimi diri kita sendiri!
Cuba pandang sedikit jauh ke hadapan... dalam tempoh empat tahun lagi Insya Allah ramai daripada pelajar-pelajar tingkatan enam ini akan bergelar graduan! Dalam pelbagai bidang dan bersedia untuk memasuki pasaran buruh dengan kelulusan ijazah sarjana muda. Anda di mana? Lebih menyakitkan hati ada dalam kalangan mereka itu berprestasi lebih rendah dalam peperiksaan yang anda pernah lalui bersama. Dalam hati anda akan berkata;
"Kalau aku terus belajar, sudah pasti aku lebih baik atau setidak-tidak setaraf dengannya..."
Tapi, bak kata pepatah "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna". Setiap saat yang berlalu tidak mungkin akan kembali lagi.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template