The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, July 7, 2009

KE HOTEL PUTRA, KUALA LUMPUR (Bahagian 2): MENAPAK DARI TITIWANGSA KE PUTRA HOTEL!

Bookmark and Share
Jadual kursus hari kedua tidaklah terlalu padat. Beberapa slot dikompress bagi membolehkan pada waktu petang ada peluang untuk merayau-rayau di sekitar Kuala Lumpur. Seakan pihak urusetia tahu bahawa ramai yang telah membuat perancangan untuk ke "syurga" ICT di ibu kota ini.
Selesai slot petang pukul 4.00 ptg, selepas minum petang, aku, room-mate dan Man, kawan dari Taiping bersetuju untuk ke Low Yat. Kami ada masa sehingga 7.00 malam (time makan). Slot malam bermula 8.30 malam. Setelah berbincang lebih kurang, akhirnya kami teruskan niat nak pergi. Man nak cari laptop Atom katanya. Aku tak ada apa-apa plan nak shoping, tapi tau-taulah kalau aku rambang mata melihat gajet-gajet ICT yang bersepah di sana-sini. Perancangan kami sedikit tergugat apabila hujan turun dengan lebatnya. Namun, apalah sangat sekadar air.... hehe... kami redah juga. Termengah-mengah aku berlari pecut dari hotel ke jejantas yang terletak di hadapan Wisma Sejarah, bersebelahan dengan Perpustakaan Negara. Kami berteduh di bawah jejantas tu, sambil menunggu bapak saudara room-mate aku tu sampai dan bawa kami ke Titiwangsa Monorail.
Inilah pertama kali aku naik transit aliran ringan. Antara tiga orang, aku lah nampaknya yang paling bengap pasal jalan di KL ni... ikut jelah malas nak fikir-fikir. Orang bayar tiket, aku bayar tiket. Rupa-rupanya tak bolehlah simpan tiket monorail...Kali pertama masukkan tiket , ok dia keluar balik. Bila masuk ke laluan nak naik monorail tu, sekali lagi masuk tiket terus dia telan! Nasib baik aku ambik gambar... adalah kenang-kenangan.
Wah... gayat gak aku! Terutama bila lalu kawasan yang berbelok. Walaupun tak tinggi, tapi ngeri juga, ditambah dengan bilangan penumpang yang ramai. Tapi kira ok lah... Ramai yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam tu... Kalau dulu bas mini lah yang jadi serbuan para penumpang. Aku pernah bergayut kat tepi pintu je.. dari Kampung Baru ke Jalan Parlimen semasa mengajar sementara di SK Jalan Mahameru, berdekatan dengan Bank Negara Malaysia.
Kami turun di Bukit Bintang. Alhamdulillah hujan dah lawas (berhenti)... kami berjalan kaki ke Low Yat Plaza. Malu nak cakap... Ini kali keempat aku ke situ. Pertama masa aku join MLM dulu, overnight kat Summit Hotel, lepas tu masa kursus ICT (tak ingat menginap kat hotel mana...), ketiga masa kursus pemilihan teks Kesusasteraan Melayu di Quality Hotel dan ini kali keempat. Malu sebab, nampak macam giler ICT tapi jarang-jarang ke Low Yat! Sebabnya bukan apa... aku bukannya hafal sangat jalan kat KL ni. Nanti sesat larat pulak!
Masuk ke bangunan tu... ramai juga parapengunjungnya. Mula-mula tengok laptop... lepas tu tengok pulak kamera. Ada cadang nak beli flash kamera untuk Nikon D60 aku tu... Setakat ni pakai kamera built in je... tanya brand Nikon SB800, dua kedai kata dah tak jual model tu... Yang ada spec yang lebih rendah dan SB900. Alamak harganya pulak yang tak tahan. RM1.5 k. Tapi promoter tu kata tak payah guna Nikon guna saja brand yang lain... tapi spec lebih baik daripada SB900! Cuma flash tu tak ada LCD screen je... harga RM750. Akhirnya aku pun blah!
Tiba-tiba aku mataku terpaku pada GPS set.
"Inilah jawapan kepada orang yang selalu sesat-larat!" Bisik hatiku.
Banyak aku tanya kat pekedai tu. Sebab dalam hati dah jatuh hati nak beli! Ada tiga model RM600, RM800 dan RM1.4k. Setelah lama berfikir, akhirnya aku sambar yang RM800. Brand GARMIN nuvi 205w.
Itu jelah yang aku bawak balik dari Low Yat memandangkan masa pun dah lewat dan takut akan lebih banyak duit terbang lagi... Man dah balik awal sebab kad Maybank Touch & Go yang auto top-up tercicir sewaktu masuk ke Plaza Low Yat tadi. Habis langsung semangatnya nak shoping. Lagipun, katanya harga kat situ sama je dengan di Ipoh. Room-mate aku, sewaktu tengah tawar-menawar dengan pekedai GPS, dia beli head phone dan USB adaptor untuk kereta.
Akhrnya kami menuju ke monorail Bukit Bintang semula untuk balik ke hotel. Dari arah BB ke Titiwangsa, penumpang monorail lebih ramai. Ialah time tu semua dari tempat kerja dan nak balik ke rumah. Aku hanya dapat duduk bila sampai Chow Kit. Keluar dari monorail, kami confuse nak pergi arah mana... Akhirnya tersilap arah dan terpaksa lalu ikut jejantas menghala balik ke arah hotel Putra. Apalah punya nasib... tahan teksi, teksi tak nak hantar. Entah apa sebabnya aku tak tahu. Mungkin dekat sangat kot... Sudahnya apa lagi... kami mengambil keputusan untuk menapak ke hotel! Ialah.... Jam sudah 6.30 petang. paling lewat sampai lebih kurang 7.30 malam. Nanti miss soru plak.
"Ya Allah... punyalah jauh. " Hehe.. Aku macam nak menangis!
Tang menapak tu oklah... yang menyeberang jalan tu! Aduss.. kenderaan punyalah laju mendesup... Room-mate aku bab seberang-menyeberang jalan nih... aku tabik spring! Macam lipas kudung!
Finally kami sampai kat Selese Cafe, Hotel Putra sekitar 7.30 petang. Sejam berjalan kaki yop! Melecet jugalah kaki aku dibuatnya.