The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, July 7, 2009

ISU KAJIAN TINDAKAN DI NEGERI PERAK

Tuesday, July 7, 2009
Bookmark and Share
Menurut Dr.Latif Muhammad dari EPRD, negeri Perak adalah antara negeri yang terkehadapan dalam melaksanakan kajian tindakan di peringkat sekolah. Pada tahun 2008 sahaja sejumlah lebih kurang 1,000 kajian telah dihasilkan. Jika dihitung dengan bilangan tahun kajian dilaksanakan iaitu sejak tahun 1996, maka sudah tentu angka kajian tindakan yang telah dihasilkan mencapai sekurang-kurangnya 3,000 atau 4,000 kajian. Sesungguhnya itu satu situasi yang sangat membanggakan. Malah bebrapa orang daripada pengkaji di negeri Perak telah berjaya membentangkan kajian tindakan sehingga ke peringkat antarabangsa.
Persoalannya sekarang, ke mana perginya kajian-kajian yang sebegitu banyak? Sejauh manakah ia dapat dimanfaatkan kepada guru-guru dalam negeri Perak khasnya. Kalaupun ada buku prosiding dalam Konvensyen Kajian Tindakan peringkat negeri Perak, berapa sangat kajian yang dapat dimuatkan.
Justeru, saya mencadangkan agar setiap jurulatih utama (JU) membina blog masing-masing. Melalui blog tersebut, para JU boleh menyatakan idea-idea mereka tentang kajian tindakan yang boleh diikuti oleh para penyelidik. Begitu juga dengan hyperlink-hyperlink yang bersesuaian boleh disenaraikan dalam blog list para JU. Pada masa yang sama, guru-guru yang membuat kajian tindakan perlu juga menulis dalam blog masing-masing. Oleh itu blog cikgu-cikgu juga boleh disenaraikan dalam bloglist para JU. Oleh itu para JU akan dapat memantau setiap pengemaskinian blog guru-guru kerana melalui blogger.com maklumat berkaitan dengan posting yang baru akan dikemaskini secara automatik.
Untuk tujuan itu, pihak JPN dicadangkan untuk mengadakan kursus yang khusus dalam pembinaan blog. Selepas itu kursus yang sama diadakan pula di peringkat daerah.
Jika idea ini dapat direalisasikan, maka pihak JPN tidak perlu lagi mengemaskini laman web Kajian Tindakan. Sebaliknya, guru-guru dan para JU hanya perlu mengemaskini blog masing-masing. (Entri ini aku hantar kepada Dr.Sammikanu melalui email untuk dipanjangkan kepada pihak JPN)

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template