Kata orang "Baru setahun jagung..." "Ubun-ubun tak keras lagi". Begitulah perumpamaan aku dan kajian tindakan. Seingatan aku, aku telah diminta membuat kajian tindakan sejak 2003. Tak berjaya... sehinggalah 2007 barulah aku berjaya menghasilkan kajian sulungku. Alhamdulillah kajian tersebut berjaya dibentangkan sehingga peringkat daerah. Kata Jurulatih Daerah, kajian aku terpilih untuk dibentang ke peringkat negeri, namun entah di mana silapnnya aku hanya dijemput sebagai pemerhati sahaja pada Konvensyen Kajian Tindakan Peringkat Negeri Perak yang dilangsungkan di Coral Bay, Pulau Pangkor pada tahun lepas.
Tahun ini aku sekali lagi berjaya menghasilkan sebuah kajian yang hampir sama dengan kajian tahun sebelumnya. Ia berkaitan dengan penulisan esei untuk mata pelajaran Pengajian Am kertas 2. Cuma tekniknya sahaja yang berbeza. Sehingga kini ia dah selamat dibentangkan di peringkat sekolah pada pagi tadi.
Dalam pembentangan pagi tadi, aku merupakan pembentang pertama daripada tiga orang pembentang. Entahlah... ak rasa setakat ok-ok sahaja. Tapi tak tahulah apa respon para guru yang melihat sesi pembentangan tersebut. Cuma daripada beberapa cakap-cakap kengkawan, bila dia dengar pembentangan tersebut, dia tahu bagaimana nak bezakan antara esei laras sastera dan laras sains. Kalau gitu.. aku rasa oklah.
Sebenarnya tidaklah payah mana nak menghasilkan kajian tindakan. Tidak perlukan skop kajian yang besar-besar dan hebat-hebat! Cukup sekadar satu aspek yang kecil. Cuma apa yang paling penting ialah adanya aspek intervensi yang dilakukan. Selebihnya, lebih kepada proses kajian yang dijalankan. Akhirnya bagaimana dapatan daripada kajian tersebut.
Dah alang-alang jadi guru akademik tingkatan enam, aspek kajian merupakan antara core business penting, jadi aku cadang nak terus menghasilkan beberpa kajian lagi. Cuma apa yang kekadang membataskan nawaitu tersebut ialah masa serta teknik yang digunakan.
Dalam pembentangan pagi tadi, aku merupakan pembentang pertama daripada tiga orang pembentang. Entahlah... ak rasa setakat ok-ok sahaja. Tapi tak tahulah apa respon para guru yang melihat sesi pembentangan tersebut. Cuma daripada beberapa cakap-cakap kengkawan, bila dia dengar pembentangan tersebut, dia tahu bagaimana nak bezakan antara esei laras sastera dan laras sains. Kalau gitu.. aku rasa oklah.
Sebenarnya tidaklah payah mana nak menghasilkan kajian tindakan. Tidak perlukan skop kajian yang besar-besar dan hebat-hebat! Cukup sekadar satu aspek yang kecil. Cuma apa yang paling penting ialah adanya aspek intervensi yang dilakukan. Selebihnya, lebih kepada proses kajian yang dijalankan. Akhirnya bagaimana dapatan daripada kajian tersebut.
Dah alang-alang jadi guru akademik tingkatan enam, aspek kajian merupakan antara core business penting, jadi aku cadang nak terus menghasilkan beberpa kajian lagi. Cuma apa yang kekadang membataskan nawaitu tersebut ialah masa serta teknik yang digunakan.
0 PANDANGAN:
Post a Comment
TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...